av Rävspel » 1 november 2005, 23:28
Nej, detta är ju rörigt värre...är det någon som har en kopia av äldre västgötalagen till hands? Jag har för mig att författaren slår lite knut på sig själv när han skall förklara vad mansboten är för dråp på en karl från de olika länderna. Efter att ha gått igenom Engelsmän, Tyskar och Danskar börjar man bearbeta landskapen i Sverige. Jag kan dock inte komma ihåg vad han kallar de eventuella Svearna...i alla fall slutar det "en man från kungariket, som inte är västgöte."
Min (bristfälligt underbyggda) teori är att från börjar har alla boende i det tidigt utvecklade öster-västergötland kallats götar. Med tiden har de delats in i öst och väst, och bildat ett gemensamt kungarike - låt vara att administrationen var helt delad. När de mer perifiera områdena - mälaren framför allt, tillväxer i styrka och organisation börjar deras stormän allt mera delta politiskt i det södra kungariket, och folken i deras länder börjar - om än löst till en början - räknas in i riket. Här bör hela riket kallas Svithiod, och alla boende i Kungariket kunna kallas svear. Sedan fortsätter maktförkjutningen och Nordanskog blir alltmera det dominerande området, Kungarna vistas mera där, och götaländerna (särskilt västergötland) blir alltmer utsatt för de starka grannrikenas plundringar. Då har vi ett problem; folket i det egentliga svithiod har inget namn? Folk kan ha resonerat som så - de andra heter ju götar, så uppenbarligen måste det vara dessa som är de egentliga svearna. Man skulle också kunna tänka sig att det varit tvärtom, att Svearna har gett namn åt kungariket och att alla undersåtar i vissa fall kan kallas svear - som skillnad mot helt utlänska män, men det förklarar inte götalandskapens starka ställning under tidig medeltid, och jag tror inte heller förutsättningarna för en stark bygd kom lika tidigt i Mälardalen som på Falan eller Östgötaslätten.
Jag vet att det är en frihandsteckning, men det är ett sätt att göra det möjligt att räkna in götarna bland svearna, för det behövs om inte en massa källor skall bli obegripliga. Exempelvis den gamla klassikern; "Svear äga att konung taga, så och att vräka". Ifall det verkligen gäller folket nordanskogs verkar det obegripligt - de tidiga medeltida kungarna hade alla starka kopplingar till götalandskapen, i vissa fall tycks de endast regerat över dem. Om man i stället ser "svear" som alla i kungariket blir det begripligt, vi har i kungariket rätt att välja och vräka vår kung. Tänk er det som en nutida paragraf: "Svenskarna har rätt att välja statsminister, likaså att avsätta honom."
Hoppas inte mitt inlägg är alltför svamligt, jag är så trött att jag ser i kors. Godnatt med er, så skall jag försöka försvara vad jag skrivit imorgon! :0)