<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Wuqingyuan</i>
Hej Christer!
Din fråga är kanske för stor?
Dessa begrepp har existerat i 2000 år eller sE Därför tror jag att det kan vara en bra idEatt begränsa sig till hur begreppen används i en given skrift, eller av en namngiven forskare.
Det sistnämnda är nödvändigt eftersom inte bara västgötafanatiker talar om att götar och svear är ungefär samma sak. Själv har jag sett nätskrift som rätt av usurperar orden goter/götar, och säger att gamla Uppsala var centrum för sådana folk.
Jag ska peka pEett exempel som skvallrar om att begreppen kanske är tämligen ointressanta, men först vill jag fråga dig vad du tror själv.
Jo, i Beowulfsagan kan man läsa om diverse folkslag, men sagans aktörer agerar som individer, och de knyter allianser och förbund med vem och vilka som helst. Dessutom är det sEatt det går tämligen snabbt att byta "etnisk" identitet. Det främsta exemplet är Beowulfs farfar som troligen inte är en Göt.
Ur sagans perspektiv är alltsEfolkslag inte ett begrepp som förklarar händelser eller handlingar. Därmed kan man undra vad diktaren ansåg. Han kanske hade tyckt, att frågan är meningslös, eftersom folknamn ändEinte beskriver människan, eller betyder något för olika händelser.
Hm, jo, det finns en stor mängd bud om när sagan är skriven. Min egen uppfattning är att den skrevs under Knuts tid någon gång runt 1020-1030. Manuskriptet är från den tiden, och enligt mig är dikten mer eller mindre samtidig.
SEBeowulfsagan är kanske ett exempel pEatt vi ställer en fråga som inte är intressant, annat än som exempel pEatt vi behöver en viss typ av historisk plattform dEförstås
Eh, jag måste tota ihop något för att göra Martina nöjd.

Den där sagan är ju ganska lång och innehåller en del beskrivningar av miljöer. Host, nu är jag inte sEintresserad av sådant, men det kunde vara en bra idEatt läsa igenom sagan, och leta efter beskrivningar av sådant som man är intresserad av. Fast det har väl alla återskapningsfreaks redan gjort
God jul!
Mof
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag lägger ner detta. Jag har inte läst forumets regler i den omfattning jag borde. Moderatorerna tycker jag är oförskämd, det är meningslöst att fortsätta. Jag borde skriva om huruvida man bränner keramik, smider svärd och väver textilier. Det har jag inte gjort.
Till mitt försvar vill jag bara säja att jag kommer från en annan värld, en värld där det anses, att var man än jobbar, har man en kund, sen må det var historiska museet eller Eriksson eller någon svensk skola.
Jag kan bara konstatera att på historiska museet verkar det inte nått fram. Man vill inte ha en dialog med en historieintresserad svensk allmänhet, även om vi är deras kunder. Jag trodde det och svarade i linje med den saken.
Även om det inte har med historiskt återtskapande att göra skulle det vara högst intressant att veta vilka kunder vårt Historiska museum kan tänkas ha.
Vad säjer våra moderatorer?
God fortsättning på Julen!
Christer Samuelsson.