av BloÞrafn » 6 januari 2006, 19:21
Hej! Synd att jag inte läste detta förrän nu. Har ni börjat bygga hosorna ännu?
Jag har en mycket bra beskrivning hemma som jag med fördel byggde mina hosor med, samt använde under sommaren som var. Om du vill så kan jag leta fram länken till sidan.
På en staty av en riddare i frankrike från 1200-talet, så syns klart och tydligt att man ej hade ringbrynja under foten, utan en lädersula.
Jag sydde fast en lädersula direkt mot ringarna med vaxad lintråd, sedan limmade jag fast ytterligare en lädersula under.. dels för att få lite tjockare, dels för att skydda sömmen mot marken. Jag upplevde det inte så att sulan åkte omkring. Man drar ju upp hosorna ordentligt och fäster vid ett bälte vid höfterna. Sedan sätter man en läderrem antingen över eller under knäet och en ovanför fotknölarna. Då sitter hela hosan på plats utan att den blir obekväm. Dock så fann jag det väldigt obekvämt att enbart ha lädersula. Så till i år tänker jag fästa en vanlig skosula. Jag köpte ett par promenadskor med klack av äldre herrmodell, skar bort skinnet, men lämnade en 1.5 cm kant. Sedan gjorde jag hål med jämna mellanrum och körde ringarna genom dessa. Det fungerar mycket bra! Kanske inte helt korrekt med riktig sula med klack, men det är knappt så det syns, samt att jag hellre mår bra om fötterna än blir helt historiskt korrekt.
Jag kommer sy vaddering undertill som kommer vara tjockas vid smalbenen och framsidan av knäet, men tunnare upp över låren och på baksidan av knäet. Dessa kommer fästas med vanligt snörning baktill.
Fråga gärna om det är något mer du undrar över.
//Andreas Kircher von Malbork
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nina Sjöberg</i>
Hej,
Vi sitter hemma och grubblar över hur vi ska göra ringbrynjehosor med fot och vaddering under och frågorna hopar sig.
Kan någon beskriva hur man gör ringbrynjehosor med fot så att foten hålls på plats och inte glider omkring? Gäller särskilt om man fäster en lädersula under. Men hade man lädersula? Det verkar oerhört obekvämt att promenera på ringbrynjesula, men på bilder ser man ju inte annat än hosor med hel brynjefot. Är brynjehosorna lösa eller fäster man brynjehosan på en tyg- eller läderhosa för att undvika att den halkar omkring?
Hade man vaddering även under brynjehosorna? Hur konstueras dessa för att man inte ska bli totalt orörlig? Tunn vaddering eller bara vaddering på vissa ställen? Och hur får man dem tillräckligt tajta för att de ska fungera under brynjehosor? Någon form av snörning?
Många frågor blev det och jag blir glad för alla svar ni kan komma med.
/Nina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">