av Pernilla Leijonhufvud » 9 februari 2006, 13:32
Av de iranska damerna på mitt gamla jobb lärde jag mig att man ska låta saffranet dra i hett vatten, som man gör med te, innan man använder det i mat eller bakverk. Att mala med socker fungerar om man ska ha det i söta bakverk, annars kan man använda salt istället, men det är inte nödvändigt. Att låta det dra är framför allt nödvändigt när man använder hela trådar, men hjälper till att dra ut smakern lite mer även på malet saffran. Lägg saffranstrådarna i en mugg och häll över kokande vatten. Låt det stå i 10-20 minuter. Då ska vattnet vara kraftigt gult och både smaken och färgen blandar sig bra i maträtten. Ibland är hela saffranstrådar lite mjuka pga fukt. Då kan man torka dem lätt i en torr kastrull på en spisplatta (se bara till så du inte bränner dem) innan man mal dem.
Man kan också göra saffransextrakt med alkohol, som Maggie föreslog. Då häller man renat eller brännvin special över hela saffranstrådar och låter det stå ett tag -- hur länge vet jag inte, men några dagar till veckor borde behövas för att alla färg- och smakämnen ska dras ut. Man ser när trådarna har lakats ur, för de förlorar sin röda färg!
Om ditt saffran inte ger vare sig gul färg eller saffranssmak i bullarna, så kanske det inte är saffran du har. Malen saffran ska inte behöva dras ur för att ge färg! Det är inte ovanligt att man förfalskar det. I England köpte jag t.ex. något som visade sig vara torkade röda kronblad eller något, och en kompis som hade varit i Turkiet gav mig en burk "saffran" i present, som visade sig vara något helt annat som vagt liknade saffranstrådar, men som inte luktade som saffran, fast det gav en ytterst svag gulaktig färg. Dock smakade det pyton. [:)]