[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Stålvapenturnering

Stålvapenturnering

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Stålvapenturnering

Inläggav David Lindholm » 11 juli 2003, 15:16

Jag har fudnerat en del över möjligheterna att kunna hålla ett föreningsöverskridande evenemang där historiskt korrekta (och inom rimliga gränser) former för tornering utövas i tävlingsform. För att det skall bli intressant skulle man då använda stålvapen som är slöade och arbeta efter att samtidigt tävla vänskapligt och bedriva praktisk arkeologi / historieforskning. På kontinenten finns det redan ett par dylika event som hålls på årsbasis, och kanske kunde det vara en kul samlingspunkt att ha ett eget för intresserade i Sverige. Jag vill gärna höra era åsikter och intresse eller brist på det. MEN håll inne med det vanliga dravlet om att det skulle vara farligt- det är det. Men å andra sidan så är det farligt att åka bil också.
David Lindholm
David Lindholm

Inläggav Joakim K » 11 juli 2003, 15:50

Vilka är det som kör de eventen, och vilka regler är det de kör efter? Kan inte tänka mig att det är de vanliga reenactmentreglerna då det ju knappast blir lika roligt.... Skulle väl vara huskarlvarianten då...
Joakim K

Inläggav Roger » 11 juli 2003, 19:27

Jag tycker det låter som en bra ide. Jag och OlafR har provat lite lätt med stålvapen och det är en helt annan känsla att köra med stålvapen jämfört med rotting. Det kräver dock en hel del eftertanke att köra i tävlingsform då det annars lätt skenar iväg så fort det blir tävling av nåt och kan bli väl farligt. Men med väl genomtänkta regler och strikta uppföranderegler av kämparna kan det nog bli bra.
Roger

Inläggav Ny Björn » 12 juli 2003, 08:00

För den som inte känner till "Huskarlsstilen" så finns en genomgång, skriven av Alban Depper, HÄR:

/N B
Ny Björn

Inläggav David Lindholm » 12 juli 2003, 12:33

Hej!
En grupp som kör ett bra system är hesbey society, finns på nätet. det är INTE som huskarlsystemet. I korthet skulle man kunna köra som följer.
1) Två domare bestämmer om träffen duger, inte du. Detta innebär att Rhinohiding utesluts.
2) Enda kravet är en hjälm , annars får du ha vad du vill i rustningsväg- det är din kropp.
3)Alla vapen är tillåtna, platta spetsar, slöade eggar.
4) Alla träffområden tillåtna. (Det är alltså korkat att ha en öppen normandpotta mot någon som använder en hillebard).
5)Detta uppmuntrar att man är rädda om varandra så till vida att man försöker att träffa, men inte att skada.
6)Deltagare måste visa innan tornering att man kan hantera sitt vapen, detta är INTE en amatörsyssla med två dagars slöviftande i ryggen.

Det går även att köra till häst med lans eller vapen, somliga gör det i England och det är då träffar igen som gäller. Eller med lans så är det ur sadeln som gäller.

David
David Lindholm

Inläggav Johan Käll » 12 juli 2003, 13:53

Jag är på.

Jag kanske inte kommer så långt i tornejen men jag är villig att offra mina tänder för saken. [B)] [:D]

Dock bör man väl ha något plus för rustning, typ att träffar på plåten inte räknas eller något. Annars hamnar man ju i den märkliga situationen att den som är utan rustning har störst fördelar (mindre att bära på, bättre rörlighet osv.) Inte för att det gör något igentligen. Men det var en tanke.

Regler bör hållas till ett minimum eftersom de hämmar stridstekniken. Bara man är lite rädd om varandra så brukar det bli bra.
Johan Käll

Inläggav Roger » 13 juli 2003, 00:01

Låter bra i grund. Dock kan det bli svårt med balansen att ha "tävlingar" och att minimera skadorna, så där får man verkligen se till att folk fattar detta. Finns iaf inom SCA en hel del avarter, och folk som i princip inte borde ställa upp i en list tyvärr. Samt att vissa vapen är i grund väldigt farliga att köra i sådana här evenemang. Jag tänker speciellt på stridsgissel, som är ett väldigt offensivt vapen med krosskador som huvudsaklig skademetod. De går i princip inte bromsa, och håller man igen blir de samtidigt långsamma. Det är ett underbart vapen, men väldigt farlig i sådana här sammanhang.

Man får nog se över krav alltefter vapentyp, och ha nån form av krav på utrustning så att man iaf håller ner svårighetsgraderna på eventuella skador. En bruten arm tex är inte kul, men en trasig led är rejält mycket värre..

Sedan tex, även under de tidiga torneringarna under 1100-1200 talet så var vad jag vet bla stötar med svärd förbjudna, medans hugg var ok. Att tex stöta mot ansiktet kan ge rejäla skador oavsett hjälmtyp. Jag har bekanta som fått sputstötar av rotting i nyllet samtidigt som de klivit fram.. Och i princip fått bäras av fältet.
En tanke är att titta på vad som finns nedtecknat från torneringar, och vad man förbjöd/tillät under dessa. De gjorde det ju "på riktigt", och lärde sig säkert en del om vad som kanske var onödigt farligt.

Men ser verkligen fram emot att det kan bli nåt av detta. Jag lär nog behöva träna en hel del innan jag når den nivån att jag kan vara med, men man har ju något att sträva emot då. [:)]

/Roger
Roger

Inläggav Johan Käll » 17 juli 2003, 11:14

Nåväl, gissel är farliga. Likaså pistol och armborst. Man kanske inte skall använda just dessa vapen av den enorma medeltida arsenalen av mordvapen. Att inte använda ett vapen ses nog inte som en så värst svår begränsning av många.

Angående torneringsregler var det mitt intryck att de varierade mycket från gång till gång och att varja tornering hade sina egna regler för vad som var tilllåtet eller inte.

Tycker att De regler som David tar upp verkar helt rimliga och tillräckliga. Om man inte tror att man kan strida under dessa premisser bör man nog inte deltaga. Jag tror att den sociala kontrollen kommer vara ganska stor under ett sånt här arrangemang och orosmoment snabbt bli utsorterade.
Johan Käll

Inläggav Roger » 17 juli 2003, 13:20

Mmm.. har suttit och funderat lite över detta ett tag nu. Ett enkelt verk med krav på olika vapen borde kunna lösa det mesta. Stridsgissel tex går att lösa med att begränsa vikten av det medans man behåller storleken.. tex plåt över ett lätt träklot eller dyl. Just gissel är annars ett väldigt trevligt vapen tex med sköld, då man får en bra offensiv/defensiv kombination.. Och jag skulle sakna gissel nåt alldeles hemskt.

Men i slutändan tror jag att man helt enkelt får testa i en mindre grupp och se vad som fungerar och inte med olika vapen. Jag funderar nu på att göra ett <i>lättat</i> stridsgissel o testa lite för att se hur pass detta funkar. [:D]
Roger

Inläggav Halvor » 30 juli 2003, 15:50

Som (relativt) erfaren huskarkjempe kan jeg si at systemet egner seg forsåvidt godt til turneringer, forutsatt at alle er venner og at men demper prestasjonsnivået. Om folk begynner å gjöre kompromisser på bekostning av sikkerheten er löpet kjört. Man får ikke tenke "jeg SKAL ha inn den treffen"

Systemet forutsetter at folk er ärlige med hverandre, ikke at man slår hardt.

Det praktiske er at man ikke egentlig trenger särlig mye rustning (annet enn hjelm og susp), selv om de fleste bruker armbeskyttere på underarmene, albuebeskyttere (jeg bruker noe skateboard-greier under klärne), knebeskyttere og leggbeskyttere, i tillegg til tannbeskytter. Det hele har kostet meg mindre enn 200 spenn.

Problemet med huskar er heller at det krever at kjempen er temmelig erfaren, noe som også er grunnen til at det er så få som sloss systemet.

Systemet begrenser også utvalget i våpen. Noen fordi de er for effektive og at kampen ikke blir spesielt spennende (spyd, hellebard), noen fordi de er for farlige (ball-and-chain) eller fordi kampen ikke endrer seg i särlig grad ved at man tar i bruk större treffområder (kniv, dolk). De fleste sloss med sverd og buklare i en I33/Fiore/Talhoffer-stil.

Vennligst,

Halvor
Halvor

Inläggav Burmeister » 30 juli 2003, 22:13

Jag har sett både reenactmentfighting och huskarl och lite annan "mittimellan-fighting" och har reagerat och tyckt följande:

1 - Alla former av system med träffområden, dvs förbjudna zoner på kroppen, förhindrar all vettig form av turnering. Jag har t.ex. hört argument för att svärd och sköld är överlägsna alla andra vapenslag baserat på erfarenheter i just sådan strid och det är, rent utsagt, trams. Att jag med t.ex. ett långsvärd har problem mot en kämpe med svärd och sköld när jag inte får slå mot vare sig benen under knäna eller underarmarna eller innanför axlarna är helt självklart. Det fins inte så mycket kvar att slå på då om motståndaren har en sköld vill jag mena och striden blir inte mycket till underhållning precis. Det som vore intressant är att slopa områdesbegränsing och därmed nå en mer intressant nivå av strid.

2 - De som slåss bedömer själva aldrig vad som är en bra träff eller inte. Det finns alltid en fara att man biter ihop och ignorerar bra träffar för att vinna vilket inte är acceptabelt om man slåss på den nivån med sådana verktyg som det nu är tal om. Insatta stridsdomare bedömer striden utan inblandning av någon annan och med absolut rätt att bryta striden närsom, det kan bli intressant!

3 - Skydd är upp till var och en att använda MEN det är även upp till var och en att neka en kombatant strid ifall man inte tycker att det denne bär på sig är rimligt. Kommer det en kelt och vill slåss i bara mässingen så kanske det finns de som ställer upp men jag skulle nog tveka... På samma vis kan de tilltänkta stridsdomarna alltid neka en kombatant strid ifall denne beter sig eller iklär sig olämpliga skydd. Är man riktig i huvudet inser man att ledskydd, halsskydd, susp, hjälm och handskar är ett minimum om man inte vill riskera allvarliga skador. Detta är mer än vad de felsta stridssystem idag kräver som jag förstått det vilket jag inte kan förstå.

4 - För vapen gäller som för skydd. kommer det någon med en slägga eller pålyxa eller stridsgissel är det fritt för alla att backa ur och neka strid (vilket 99% skulle göra likaså...). Oönskade vapen ser då aldrig strid.

5 - Viljan att vinna för aldrig överstiga det goda omdömet. Att träffa bra är inte detsamma som att träffa med full kraft så att benen går av, ett rappt lättare slag som tydligt markerar en dödande attack räknas naturligtvis som en vinnande träff. De som strider bör dessutom innan striden sätta sig ner, titta på varandras utrustning och diskutera lite rörande deras inställning till det som ska göras. En kortare uppvärmning när man lekjer lite för att känna in sig på den andres stridande vore kanske inte heller fel.

Tja, det finns nog mycket mer att säga men jag skulle bli glatt överaskad ifall vi kunde trumma upp något annat än de sportifierade system som råder idag med träffområden, kroppspoäng och allt vad det nu är.

/Andreas
Burmeister

Inläggav Halvor » 31 juli 2003, 15:54

Eh...andreas...les det jeg skrev om igjen...

I huskar er det kun ansikt og hender som er forbudte treffområder... Dette for å unngå en regel-korrumpering av kampstilen. Jo färre regler, jo "renere" stil. Jeg er forsåvidt enig i at man burde lage hjelmer som tillater stikk mot ansiktet (halvparten av I33-teknikkene går mot hode/ansikt, resten mot hendene), men det er vanskelig å innkorporere hjelm som er historisk plausibel, sikker og som gir bra nok sikt til å gi en bra kamp. (barbuta med plexiglass i öynene?)

Innenfor huskar har vi såvidt jeg vet aldri hatt problemer med at folk ikke tar treff, fordi de fleste legger sin äre i å ta treffene. Miljöet teller heller ikke fler enn 20-30 pers. Dommer burde derfor väre unödvendig.

Om man tillater alle våpen vil "plåt-niklas"-tendenser automatisk oppstå. Visse våpen gir slag som er ukontrollert harde (pröv å slå "lett" med en slegge eller hellebard...) eller slag som er umulig å kontrollere (ball-and-chain). Dette krever ökt beskyttelse. Da heller forby de säreste våpnene og teknikkene (fiores f.eks "hake parerpinne i halsen på motstanderen og kaste ham over skulderen).

forresten tror jeg det ville väre fornuftig å lage klasser av typen (sverd og buklare, stakevåpen, skjold og öks etc. Kampene blir bedre av det tror jeg)

Jeg tror en vennskaplig stemning og lavt prestasjonspress er nökkelord for å sikre tryggheten.

Halvor
Halvor

Inläggav Endre Fodstad » 2 augusti 2003, 20:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

I huskar er det kun ansikt og hender som er forbudte treffområder... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kun ansikt, vel? Vi slår hverandre på henda hele tida.

Jeg tror ærlig talt ikke at noen turnering er en smart ide før folk er _mye_ mer erfarne enn nå. Det gikk jo litt skitt med Roland og gutta hans i Hamburg. To brukne fingre er ikke mye, men jeg er villig til å vedde to av mine egne på at skadene kom når uerfarne folk ble litt for kåte på å vinne...

EF
Endre Fodstad

Inläggav Burmeister » 3 augusti 2003, 05:50

Jag fick reglerna för huskarl förklarade för mig för ett år sedan och jag kan ha fått felaktig information då. Som jag minns det beskrevs härkamp som en hårdare form av reenactmentfight med mindre restriktioner men åndå med just restriktioner. Jag hoppas jag inte förgrymmat er utövare nu, jag ber isåfall om ursäkt!

/Andreas
Burmeister

Inläggav Halvor » 4 augusti 2003, 16:06

Neida. Vi er nordmenn! Vi har ikke evnen til å bli sure...

Det hadde värt interessant med et "stilmöte" mellom forskjellige grupper for å diskutere muligheter for "crossovers" eller evt. turneringer. Og selvsagt for å beundre hverandres stil!

Halvor

(jeg mente selvsagt hals, endre... pinlig...)
Halvor

Nästa

Återgå till Stridskonst