Brottning i medeltida kampsorter

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Brottning i medeltida kampsorter

Inläggav OlofNacke » 2 februari 2006, 00:44

Jag har en fråga till er som tränar medeltida kampsporter typ Arma,Göteborgs fäktskola, Rost osv.

Hur tränar ni eran brottning uppstår när man kommer varandra in på livet i svärdsstrid?

Har ni erfarenhet av annan västerländsk brottning såsom Grekisk-rommersk, fristilsbrottning el glima?
OlofNacke

Inläggav Arnaud Guillaume » 2 februari 2006, 10:35

Med försiktighet. Att landa nån på nacken är inte hälsosamt, och en del av de andra manövrarna är lite väl våldsamma för att köra "fullt ut".

Det samma gäller ju även de andra övningarna - om de görs "rätt" blir nån skadad, så man får ta det lugnt och inte utsätta varandra för risk.
Arnaud Guillaume

Inläggav Taffy » 2 februari 2006, 11:59

Vi i GHFS tränar brottningen på samma sätt som den övriga fäktningen. Vi börjar med att studera texterna. Gör teknikerna långsamt, snabbar upp tempot och försöker slutligen få dem att fungera i sparring. Vi har också ett antal övningar som syftar till att skapa förståelse för kroppsmekaniken i brottningen, brytandet av balans osv.

Arnauld har rätt vad gäller säkerheten. Flera kast, grepp och balansbrytningar är skadliga eller farliga. Vi har haft ett par incidenter då framförallt knän och ryggar har fått mindre skador. Just på grund av att brottningsskador har en tendens att sätta sig på leder, så får man vara lite försiktig. Det vanligaste sättet för oss är att inte kasta högt och släppa taget, eftersom flera kast är menade att få motståndaren att falla illa, så vi följer med ner och kan på så vis kontrollera ett fall. Det är ofta ohistoriskt, men en kompromiss som jag är villig att göra.

I brottning ingår inte bara kast, utan även slag, knäningar, sparkar och liknande och när det gäller tolkandet av texter så brukar jag, om det råder tvekan, anta att det elakaste alternativet är det mest troliga. Det innebär dock att flera tekniker är direkt olämpliga att genomföra i sparring, åtminstone med full kraft. Det ska också sägas att det är en kampkonstförening och man måste räkna med att det gör ont ibland och att skador kan uppkomma. Vilket inte betyder att vi accepterar allvarliga skador.

Vi har folk som sysslat med diverse olika kampkonster tidigare, allt från brottning och boxning till diverse asiatiska motsvarigheter.

Hoppas att det svarar på dina frågor.

Anders Linnard, GHFS

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by OlofNacke</i>

Jag har en fråga till er som tränar medeltida kampsporter typ Arma,Göteborgs fäktskola, Rost osv.

Hur tränar ni eran brottning uppstår när man kommer varandra in på livet i svärdsstrid?

Har ni erfarenhet av annan västerländsk brottning såsom Grekisk-rommersk, fristilsbrottning el glima?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Taffy

Inläggav OlofNacke » 2 februari 2006, 12:58

Tack Anders för ett bra svar!

Det låter som att ni har ett bra pedagoiskt system.

Jag blev lite nyfiken på era övningar som syftar till att skapa förståelse för kroppsmekaniken i brottningen, brytandet av balans osv.

Vad är det för övningar o hur tränar ni dem?

Mvh Olof
OlofNacke

Inläggav Taffy » 2 februari 2006, 13:24

Det är i princip vanliga brottningsövningar.

Håll en arm runt den andres nacke, den andra vid livet. Huvudet hålls mot den andres axel. Båda försöker tråckla sina armar så att de kan ta ett livtag. Lägg till fotarbete och tryck.

Stå huvud mot axel, tryck på mot motståndaren, släpp förbi och försök dra ner eller gå in för kast.

Jag har ett antal övningar som vi inte testat än, eftersom den enda brottning som än så länge tränas i GHFS är ringen am schwert. Tanken är att det ska bli mycket mer brottning än vad det är. Vi är verkligen inte särskilt duktiga än så länge.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by OlofNacke</i>

Tack Anders för ett bra svar!

Det låter som att ni har ett bra pedagoiskt system.

Jag blev lite nyfiken på era övningar som syftar till att skapa förståelse för kroppsmekaniken i brottningen, brytandet av balans osv.

Vad är det för övningar o hur tränar ni dem?

Mvh Olof

Taffy

Inläggav OlofNacke » 2 februari 2006, 14:26

Det låter som era träningsdrillar är ngt som man kallar för att "trä armar" innom brottningen.Det är inte dumt att träna upp balans o känsla, det får man igen även om man kommer i närkamp med en beväpnad motståndare.

För att fightas säkrare med vapen så skulle man kunna brottas från fasta situationer. Som när man just gått in på närkamp o bara fightas tills en viss situation har uppstått som tex livtag, grepp om ryggen el hamnat i läge för att kroka benet. Jag kan tänka maig att skadorna uppstår när man kryssar någon över huvudet med ett stort svärd i handen!

Utöver detta kan man ge de olika fighterna olika uppdrag som att den ene vill ta ned motståndaren på marken o den andre vill lösgöra sig för att kunna använda sitt svärd.

Var kan man läsa om ringen am schwert?

Är det ett obeväpnat system?
OlofNacke

Inläggav Taffy » 2 februari 2006, 20:01

Förlåt, jag tänkte skriva vad det betyder, men glömde det i all hast. Ringen am schwert är rätt och slätt brottning med svärd. Det är alltså tekniker som man gör när man kommit väldigt nära motståndaren.

Du kan läsa om ringen am schwert på rätt många ställen. Vi tränar efter Ringecks manuskript och det kan du hitta på thearmaorg/Manuals/Ringeck.htm. Brottningsbitarna är halvvägs ner på sidan. Det är inte särskilt många, men det finns å andra sidan massa obeväpnad brottning, rustad brottning m.m. i manuskriptet, som inte är med på den sidan.

Annars kan du kika på http://www.thearma.org/Manuals/CodexW.htm som innehåller mycket brottning.

/Anders

Var kan man läsa om ringen am schwert?

Är det ett obeväpnat system?
Taffy

Inläggav OlofNacke » 3 februari 2006, 12:13

Tack för alla givande svar Anders :)

Mvh Olof

ps. ni andra får gärna skriva hur ni tränar historisk brottning ifall inte ni tränar på samma sätt som GHFS.
OlofNacke

Inläggav Mr_Goodwill » 3 februari 2006, 17:31

Vad jag ska vara helt ärlig så är ARMA-sthlm nog de bästa brottarna i Sverige inom vår aktivitet.
Hör med dom vet jag.

Själv väntar vi med teknikerna tills vidare utan kör bara balansbrytning o lite fribrottning för att de tränande ska få koll på kroppsmekaniken. Sedan när detta är klart läggs först vanliga brottningsteknikerr från manualer in (Wallerstein främst) sedan kommer vi lägga till svärdet.

Teknikerna kommer alltså sent, vi väntar med den historiska anknytningen tills den kan bli så givande som möjligt.

MVH
Mattias
Mr_Goodwill

Inläggav Taffy » 3 februari 2006, 18:24

Det är vad jag också fått höra. De ska ha mycket bra träning.

/Anders

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mr_Goodwill</i>

Vad jag ska vara helt ärlig så är ARMA-sthlm nog de bästa brottarna i Sverige inom vår aktivitet.
Hör med dom vet jag.

Själv väntar vi med teknikerna tills vidare utan kör bara balansbrytning o lite fribrottning för att de tränande ska få koll på kroppsmekaniken. Sedan när detta är klart läggs först vanliga brottningsteknikerr från manualer in (Wallerstein främst) sedan kommer vi lägga till svärdet.

Teknikerna kommer alltså sent, vi väntar med den historiska anknytningen tills den kan bli så givande som möjligt.

MVH
Mattias

Taffy

Återgå till Stridskonst