Rustningar på Ebay

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Rustningar på Ebay

Inläggav Eric Hejdström » 7 mars 2006, 00:15

Snubblade över den här:
http://cgi.ebay.com/Old-Battle-Helmet-F ... dZViewItem
Vad tror ni, ni som kan?
Eric Hejdström

Inläggav Micke D » 7 mars 2006, 09:16

Jämfört med handen så tycker jag hjälmen ser grymt liten ut, eller?
Micke D

Inläggav Todd » 7 mars 2006, 09:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>

Snubblade över den här:
http://cgi.ebay.com/Old-Battle-Helmet-F ... dZViewItem
Vad tror ni, ni som kan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hmm,

För det första så ser den snarare ut att höra hemma på 1400 talet än på 1500 talet. För det andra så säljer man inte denna typ av artekfakter på Ebay om man med säkerhet vet att den är äkta. Utan då väljer man ett mer etablerat och seriöst aktionhus. Jämnför med att på London arms fair 2004 så såldes det en liknande salet för 94 000 sek.

Vidare så är han svävande i med att inte rikigt veta vad för hjälm typ det är, men han beskriver likväl noggrant de delar en hjälm kännare vill veta om såsom att den är slagen i ett stycke osv osv. Den är säkerligen en 1800tals kopia, vilka ibland är förbluffande bra kvalitet. Falsk eller äkta, ca 4-5000 sek för en helslagen hjälm är ett bra pris.

Mvh Todd
Todd

Inläggav Ingemar » 7 mars 2006, 11:07

Det kan inte vara en omgjord Tysk första världskrigshjälm? Det finns något i formen som påminner!
Jag undrar också över nitarna till visiret, med tanke på den gravrost som finns på hjälmen i övrigt, skulle de hålla att vrida på utan att gå av?

Ingemar
Ingemar

Inläggav Admin » 7 mars 2006, 11:16

Jag tycker att det ser ut som nytillverkade rustningar man kan köpa i Prag eller öststaterna. Något i formen känns inte helt 14-1500-tal. Men jag är ju ingen expert.

/Henrik
Admin

Inläggav Micke aka Bengan » 7 mars 2006, 14:10

Ingemar: Kanske var det något i de tyska första-världskrigshjälmarna som påminde om de gamla saladerna i stället? Jag vet mycket lite om första världskriget, men nassarna under krig nr 2 gillade ju sina små försök att hänvisa till forna storhetsdagar genom dåliga kopior av medeltida artefakter.
Micke aka Bengan

Inläggav Eric Hejdström » 10 mars 2006, 17:14

Visst är det lite märkligt att sånt dyker upp? Blev mest förvånad över att se nåt som inte uppenbarligen måste vara en modern rekonstrution. Men att den skulle vara helt äkta tvivlade jag på redan innan jag skrev inlägget. Men det är alltid kul att se hur andra ser på den..

/Eric
Eric Hejdström

Återgå till Rustningar