av Per Runberg » 9 mars 2006, 21:22
Visst skulle det kunna vara en hornpipa, eller en skalmeja eller kanske något helt annat. "Ryktet" om skinnbitar härör, vad jag minns, från den rapport som skrevs av arkeologen som hittade "flöjten" (som den kallades på den tiden). Jag kan inte svära på det eftersom det var många år sedan jag läste den. I brunnen fanns förutom pipan och skinnbitarna en (eller flera?) skärva av svartbränd lera och en större mängd kodynga, enligt en artikel i Kulturen från 1975.
Vad gäller avsaknaden av bordunpipa så har jag för mig att det inte finns några så gamla belägg över huvud taget på borduner till säckpipor, men jag kan naturligtvis ha fel. De (för 1800-talets dalasäckpipa) karaktäristiska urgröpningarna finns inte med på Lundapipan utan den är snarare avfasad över fingerhålen på ett liknande sätt som många medeltida benflöjter.
Jag känner inte till några andra svenska belägg för hornpipor, men de baltiska och ryska sådana som jag har stött på har alla haft en lös tunga, fastsatt på liknande sätt som på Svenska och Norska tunghorn.