[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Svärdköp på nätet.. (knifecenter m.fl.)

Svärdköp på nätet.. (knifecenter m.fl.)

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Svärdköp på nätet.. (knifecenter m.fl.)

Inläggav grylen » 20 mars 2006, 20:20

Är det någon som har erfarenhet av knifecenter store med adressen http://www.knifecenter.com/
De har kanonpris på ett practical vikingsword som jag är sugen på. Dock uppger de att just Sverige är ett problemland och de skickar bara med dyr FedExfrakt hit?!
Någon som vet om det är ett allmänt problem med import av svärd eller om det bara är dom märkligt nog. Jag har inte uppfattat att det är ett större problem annars.
grylen

Inläggav Anders Lindkvist » 20 mars 2006, 21:03

Jag köpte två stycken härifrån annars, men de är också lite problematiska men jag tror det blir billigare i slutändan....De ligger här på 68,95$

http://www.amobhitman.com/catalog/categ ... age_5.html

Lycka till/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav grylen » 20 mars 2006, 21:09

Tack Anders!
Det är ju trots allt "långtbortistan" och man vill ju inte ha uppenbara fördyrningar redan i starten.
Vilka problem hade du, hur löste dom sig, fraktkostnad o tid?
Tacksam för hjälp! Jag har varit viking sedan jag sålde min visbyharnesk på ett party för 500 spänn. Alltså kan jag inte ha mina medeltidssvärd som står eller hänger här, börjar bli tråkigt.
grylen

Inläggav Anders Lindkvist » 21 mars 2006, 10:39

Vafalls, vet inte om jag vill hjälpa en förtappad medeltidsmänniska med detta :-)
Konverteringar hum hum...

Det var betalningen som krånglade, det blir till att göra en banköverföring. Men det är möjligt att de har skärpt sig o ordnat problemet. Annars skickade de rätt fort.

Såg den där Wisbyharnesken bra ut?
Vad är det för medeltidssvärd som står o dammar då?

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav grylen » 21 mars 2006, 11:11

Förtappad? Nej du, jag reste mig ur medeltidsträsket och kastade mitt ok, jag kände mig prostituerad.
För evigheter sedan gjorde jag mig detta visbyharnesk, det första på ön och fick ta konsekvensen av mitt handlande. Jag och kamrater som gått samma väg flögs runt i landet, bodde på lyxhotell och åkte limousin. Träffade kungafamiljen och regeringsfolk men det började kännas tomt. Jag insåg att min rustning hade gjort mig begärlig, prostituerad. Det var inte mig, min kunskap eller person de ville träffa, bara rustningen. Så jag slängde mitt tunga ok av plåt (sålde för halva läderkostnaden)och blev viking som är mindre kommersiell.
Bild
Detta var innan ringbrynjans tid hade börjat i Sverige som synes på bilden. Då höll jag på att snurra tråd runt pinne för att såga ringar med bågfil, det var så då!? Harnesk var dock kopia godkänd o inspekterad av fornsalen (för att det var det första på ön, jag var stolt och ville visa).
Svärden är dels det som skymtar på bilden; handgjort med inlägg av granater i parerstång och knapp, latinskriften på bladet kostade nästan mig mitt kök pga kungsvattendimma, en oxe i mässing(mitt vapen)nedsänkt i knappen. Det andra svärdet är spanskt, du känner ju excalibursvärdet? Kanon till filminspelningar och sådant. Äkta toledo sade tanten jag köpte det av när hon stolt körde det i kakelgolvet, hoppade upp och tog svärdet i mellangärdet samt efter fjädring studsade tillbaka och höll upp det hotfullt. Bra köp för 500 på den tiden, undrar om det är samma kvalitet nu?
Men alltså, dags att planera hur jag skall kunna smuggla hem ett vikingasvärd förbi frugan och sedan plötsligt bara ha det..
Tack för hjälpen Anders!
grylen

Inläggav Anders Lindkvist » 22 mars 2006, 16:58

ojojoj, ok detta var före min tid. Förvisso har jag också sågat mina ringar med bågfil till den ringbrynja jag har men detta är verkligen overkill. Grym hjälm föresten...

Det var inte lätt på den tiden märker jag. Som ordförande för medeltidsförening och hantverkare blir man också något av en prostituerad och annat. Ibland är man endast intressant för de kvaliteer man besitter...sen när man själv vill ändra på andra då blir det kalabalik...

Ok, lycka till med ditt köp/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav fallhofne » 27 mars 2006, 17:12

är det verkligen billigare än att köpa av gavelins? med frakt o så inräknatmenar jag.......
fallhofne

Inläggav grylen » 27 mars 2006, 19:27

Nej fallhofne det blir helt säkert säkert billigare men jag hade inte hittat Gavelins..
Det underbara nätet är ju som ett universum i sig själv så man behöver helt klart hjälp, som av dig nu!
Frakt brukar inte bli mycket men tullen är inte att lita på riktigt.
Det som hejdar mig nu är att man om "practical viking" beskriver egenskaperna så väldigt olika.
En del menar att det är mest "bara ett svärd" o en del menar att det kan hålla en egg, handsmitt osv.
Tack för tipset dock fallhofne!
grylen

Inläggav BrandR » 28 mars 2006, 10:15

Practical Viking finns hos "Svarta Katten" för 995 SEK! Köpte ett själv där förra veckan! Hälsningar BrandR
BrandR

Inläggav grylen » 28 mars 2006, 12:30

Då är det frågan; skickar svarta katten alls per post? Gavlins har fraktfritt vid förskott.
Dessutom mina andra fundering; är det ett bra svärd? Håller det egg, fulltånge osv.
Vet att det är mycket begärt för ett billigt svärd men det är ju det man önskar sig billigt o bra. Ungefär som vin, man vill inte pruta på kvalitet men gärna priset. Allt som är dyrt är ju dessutom långt ifrån bra utan ofta just bara dyrt.
Erfarenheter av Practical Viking önskas alltså!
grylen

Inläggav Edvin » 28 mars 2006, 13:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by grylen</i>

Då är det frågan; skickar svarta katten alls per post? Gavlins har fraktfritt vid förskott.
Dessutom mina andra fundering; är det ett bra svärd? Håller det egg, fulltånge osv.
Vet att det är mycket begärt för ett billigt svärd men det är ju det man önskar sig billigt o bra. Ungefär som vin, man vill inte pruta på kvalitet men gärna priset. Allt som är dyrt är ju dessutom långt ifrån bra utan ofta just bara dyrt.
Erfarenheter av Practical Viking önskas alltså!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Paul Chens Practial Viking har fdiskuterats tidigare på HV. Kolla de gamla trådarna för lite feedback:
[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2361"]Sparring vapen[/url]
[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=513"]Vapen och utrustning till fighting?[/url]
[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2523"]Svärdets längd[/url]
och
[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2990"]Vikingatida blankvapensvärd[/url]

Mina personliga erfarenheter med Paul Chens PV är att balans och vikt är inom aceptabel gräns men det är inget finlir direkt. Klingan duger att sparras med men eggarna är fyrkantiga så man får dremla ner dem. Ett varningens ord är dock att de tidigare generation ett och två är betydligt klenare och i vissa fall rent ut sagt farliga att använda. Generation tre verkar dock ha en riktigt bastant tånge som går genom hela hjaltet och nitas över knappen. Se till at du får en 3:a om du beställer och vill använda den.

Jag skulle dock rekommendera att lägga på en slant och köpa något annat, estetiken på Practical Viking är si så där och det finns klart bättre svärd för en liten peng till.
Edvin

Inläggav grylen » 28 mars 2006, 16:31

Framförallt "Vapen och utrustning till fighting?" var ju faktiskt rätt givande Edvin, tackar o skäms att jag inte lyckades hitta själv. Dock så är det bra att ta upp ämnen ibland igen då länkar dör märkte jag gällande äldre trådar. Samt att man får nya erfarenheter om t.ex. 3 generationsgrejen. Väldigt tacksam för de upplysningar jag fått då det är svårt att bestämma med ledning av bilder och säljrapp.
Det är mest klingan jag är ute efter egentligen. Har väl det som det är ett tag men om jag känner mig själv är det snart demonterat, ombyggt, etsat, skarpslipat och med skidbeslag.
Nu vet jag nog för att våga köpa iaf. Tack alla!
grylen

Inläggav Angus Maciomhair » 23 maj 2006, 17:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by grylen</i>

Är det någon som har erfarenhet av knifecenter store med adressen http://www.knifecenter.com/
De har kanonpris på ett practical vikingsword som jag är sugen på. Dock uppger de att just Sverige är ett problemland och de skickar bara med dyr FedExfrakt hit?!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har handlat av dem utan problem, dock andra saker än svärd, jag kan inte påminna mig att FedEx-frakten var speciellt blodig i jämförelse med den tid det tog att få det levererat.

Däremot sätter ju
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Because of the length of time it takes to ship parcel post, we are no longer shipping swords outside of the US.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">en del käppar i hjulet om det är svärd man är ute efter.

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Helena Ängebrink » 26 maj 2006, 20:33

->grylen:

Ja, vi skickar per post. Postens avgifter för frakt och postförskott tillkommer dock. Exakt hur mycket detta går på för ett vikingasvärd kan jag tyvärr inte säga på rak arm, då Posten verkar ha som favoritsysselsättning att ändra taxor och kategorier allt som oftast.

Eller så kan du maila oss så kan vi se om vi kanske ska på samma marknader - då kan vi ta med ett svärd extra.[:)]

/Helena
Helena Ängebrink

Återgå till Hantverkare och Försäljare