Förtappad? Nej du, jag reste mig ur medeltidsträsket och kastade mitt ok, jag kände mig prostituerad.
För evigheter sedan gjorde jag mig detta visbyharnesk, det första på ön och fick ta konsekvensen av mitt handlande. Jag och kamrater som gått samma väg flögs runt i landet, bodde på lyxhotell och åkte limousin. Träffade kungafamiljen och regeringsfolk men det började kännas tomt. Jag insåg att min rustning hade gjort mig begärlig, prostituerad. Det var inte mig, min kunskap eller person de ville träffa, bara rustningen. Så jag slängde mitt tunga ok av plåt (sålde för halva läderkostnaden)och blev viking som är mindre kommersiell.
Detta var innan ringbrynjans tid hade börjat i Sverige som synes på bilden. Då höll jag på att snurra tråd runt pinne för att såga ringar med bågfil, det var så då!? Harnesk var dock kopia godkänd o inspekterad av fornsalen (för att det var det första på ön, jag var stolt och ville visa).
Svärden är dels det som skymtar på bilden; handgjort med inlägg av granater i parerstång och knapp, latinskriften på bladet kostade nästan mig mitt kök pga kungsvattendimma, en oxe i mässing(mitt vapen)nedsänkt i knappen. Det andra svärdet är spanskt, du känner ju excalibursvärdet? Kanon till filminspelningar och sådant. Äkta toledo sade tanten jag köpte det av när hon stolt körde det i kakelgolvet, hoppade upp och tog svärdet i mellangärdet samt efter fjädring studsade tillbaka och höll upp det hotfullt. Bra köp för 500 på den tiden, undrar om det är samma kvalitet nu?
Men alltså, dags att planera hur jag skall kunna smuggla hem ett vikingasvärd förbi frugan och sedan plötsligt bara ha det..
Tack för hjälpen Anders!