[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Mina första medeltidsskor

Mina första medeltidsskor

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Mina första medeltidsskor

Inläggav Fru Ylva » 6 april 2006, 10:13

Hejhej,
Jag har hittills mest lajvat och inte haft behov av riktiga medeltidsskor. Nu letar jag efter ett par billiga sådana i mon storlek. Stil och modell bör passa för så många tidsperioder som möjligt, för jag har ännu inte bestämt mig för persona, plats och tid osv.Billigt för mig är under 600 kr, kanske något högre beroende på skornas kvalitet...

annamus@gmail.com
Fru Ylva

Inläggav Arild Krake » 6 april 2006, 10:38

Och din storlek är?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Fru Ylva » 6 april 2006, 10:58

Hrm, jag skrev det i mitt första inlägg som försvann när jag postade det. JAg ber om ursäkt. 41-42 har jag i storlek.
Fru Ylva

Inläggav Karin » 7 april 2006, 08:35

Om du med riktiga medeltidsskor menar handsydda i rätt läderkvalitet, med rätt sömmar och efter medeltida förlagor skulle jag bli förvånad om du hittar några för under 600. Det tar ett tag att sy dem och materialet borde gå på minst 300 kr. Men du kan ju ha tur och hitta någon som vill bli av med ett par och dumpar ut dem billigt.

Karin
Karin

Inläggav Träblås » 7 april 2006, 09:18

Ja 600 kronor låter orimligt lågt. Maskinsydda skor kostade 1000+ kronor på Visby medeltidsmarknad, handsydda blir nog en skvätt dyrare.
Träblås

Inläggav Micke aka Bengan » 7 april 2006, 09:39

Prat! Ett par enkla vändskor i kromgarvat läder (materialkostnad en hundring) borde väl inte vara så svårt att få någon att göra. Jag vet, jag vet; det finns massor av fel med det, men det är ju hennes första! Ylva: du ska inte räkna med att få skor som håller livet ut för det priset. Räkna inte ens med att få skor som är hyfsat vattentäta. MEN du kan få skor som känns bättre än läderkängorna!

Det bästa är dock om du kan byta hantverk mot hantverk. Det brukar vara det enda sättet att komma över riktigt bra grejor om man inte är stenrik.
Micke aka Bengan

Inläggav Karin » 7 april 2006, 10:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke aka Bengan</i>

MEN du kan få skor som känns bättre än läderkängorna!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Frågan är då om man har lust att betala så mycket som 600 kr för någonting som inte är rätt utan bara känns lite bättre. Kanske bättre att spara i ett år till för att ha råd att köpa bra skor, alternativt lära sig sy skor själv. Men jag kan ju inte svara för vad som känns bra för Fru Ylva.

Karin
Karin

Inläggav Eva Andersson » 7 april 2006, 13:57

Var bor du? Nylöse medeltidsförening i Göteborg ska ha skopyssel den 14e maj. Vi har också sulläder samt älgskinn som kan användas till ovanläder om man är intresserad.
Det blir billigare att göra själv och om man inte som jag har reumatiska händer är det heller inte jättesvårt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 7 april 2006, 18:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke aka Bengan</i>

MEN du kan få skor som känns bättre än läderkängorna!

Frågan är då om man har lust att betala så mycket som 600 kr för någonting som inte är rätt utan bara känns lite bättre. Kanske bättre att spara i ett år till för att ha råd att köpa bra skor, alternativt lära sig sy skor själv. Men jag kan ju inte svara för vad som känns bra för Fru Ylva.

Karin

Själv gick jag omkring i slitna ecco-pumps i måånga år just med den motiveringen. Varför lägga ut massor med pengar på något som är fel när man lika gärna kan ha på sig något som är fel och billigt? Och som dessutom har bättre silhuett än skor som inte är vändsydda?!
Till slut skaffade jag mig strumpor med läderskoning och ett par patinor vilka höll bra i åtminstone två somrar.
Annars är ju skosömnadskurser bäst, då betalar man inte för mycket mer än lädret och lär sig dessutom en massa på kuppen!

/Martina
Martina

Inläggav Emoni » 8 april 2006, 06:53

Det kan nog hända att jag kan sy ett par skor för 600 pix. Hör av dig privat till mig
//Emoni
P.s. Tack för pärlorna och bokomslaget! Mycket snyggt! (lillefoot)
Emoni

Inläggav Peter » 8 april 2006, 08:10

Jag har ofta gjort misstaget att gå den enkla och billiga vägen. Jag har tillexempel sytt jackor som jag insåg att jag inte ville använda när de väl var färdiga. Efter lång tid börjar jag lära mig så smått, att man ändå slutligen får göra om det, till en betydande extrakostnad när man höjer kraven på sig själv. Bara för att det är ens förstakit känns det märkligt för mig personligen att inte satsa. Varför göra något sämre när man kan göra det bättre, med enkla medel och oftast till en marginellt högre kostnad? Slöseri med tid, arbete och pengar, tycker jag. Men det är ju som sagt bara vad jag tycker.
Peter

Inläggav Emoni » 8 april 2006, 08:52

Jag håller verkligen med Peter. Varför inte göra saker ordentligt från början istället för att lägga ner tid på halvmessyrer som ändå får göras om innom en översiktlig framtid. Däremot kan det ju vara så att man är ny i en förening och inte vet om man säkert vill hålla på med den nya hobbyn en längre tid. Då kan det finnas en poäng i att göra enklare och därmed ofta billigare saker som passar för stunden.
Jag vill bara påpeka att de skor jag syr är av veg.garvat nötläder. De är vändsydda för hand och jag använder vaxad lintråd. Än så länge har jag bara sytt skor efter mönster i Eriksons Skoboken, men jag syr gärna efter andra mönster också (dock behöver jag mönster att gå efter eftersom jag inte kan göra egna och att göra efter läster är ett helt annat kapitel). Men då jag ännu bara sytt ett tiotal par skor ser jag mig fortfarane som nybörjare och det vill jag ska avspeglas i priset. Där av den lägre kostnaden än vad många andra tar ut. Även modell och storlek påverkar priset.

//Emoni
Emoni

Inläggav Sternschild » 10 april 2006, 03:27

Trevligast när var o en kan få göra som den vill själv i pris o arbete utan sura pekpinnar. Alla i den här leken är inte klädfetischister som har replikakopiering av det enda bevarade exet av plagget/tingesten-X som livsmål.

Att tex sy om sin fd MC jacka till diverse skinnsaker som skor m.m. kanske inte är 100% purjo men man får fungerande reslutat o det ger kunskaper i sig själv när man lär sig hantverk.

Störtfånigt om man skulle åka till Visby i Svensson kläder i tio år bara för att man först måpste gneta ihop en tillräckligt stor hög med tusenlappar. Allt för att kunna köpa ett helkit med absolut "period police" säkra kläder innan det är acceptabelt att man visar sig.
Sternschild

Inläggav Peter » 10 april 2006, 08:00

Oj, oj, oj, Sternschild. Det var verkligen inte meningen att mitt inlägg skulle uppfattas som någon form av pekpinne. Jag uttryckte helt enkelt min personliga åsikt och mina personliga erfarenheter, som jag hoppades kunna bespara Fru Ylva åtskillig tandagnisslan, åtskilliga utgifter och åtskilligt slit.

Och allvarligt talat: håller du inte med om att det hade varit trevligare att sy en jacka som man lägger ner en del tid och pengar på, som skulle kunna hålla många år, än att sy en som man blir missnöjd med för att man slarvat och snålat, och känner att man måste byta ut efter ett tag?

Man utvecklas ju både i kunskaper och färdigheter, och de prylar jag gjorde i 80% ylle och 20% polyester under min tidiga karriär, var förvisso billigare att tillverka än mina nuvarande, men jag använder dem inte längre. Orsaken till det är att jag nu helt enkelt inte känner mig nöjd med att inte köra till 100% - jag har fått andra preferenser och ser saker och ting i ett annat ljus.

Dessutom var prylarna i fråga rätt dåligt gjorda om man jämför med mina nuvarande grejer (inte för att de är några mästerverk, men ändå), och det beror delvis på att jag inte hade de kunskaper och färdigheter jag har idag, och på grund av att jag gärna ville gå genvägar, som att höfta med källor och snåla ifråga om material.

Principen bakom resonemanget är att helt enkelt slippa sy två jackor, slippa lägga ner nästan dubbelt så mycket pengar och dubbelt så stor planering för att få samma resultat i slutändan.

Synd att du ser mina tankar som påhopp.
Peter

Inläggav Clas Jacobsson » 10 april 2006, 09:36

Först och främst, var inte så blyg Emoni, du är duktig och gör bra skor!!!

För att fortsätta diskussionen om vad som är rätt eller inte, där har vi olika idéer allihopa. Jag tror ju inte, för att inte säga vet, att man inte kan sy ett par skor perfekta från början.

Jag brukar dela in skorna i tre grupper utifrån svårighetsgrad, live, look like och replik. Observera att detta är mitt sätt att beskriva det, det finns flera andra.

En livesko är vändsydd, har skomakarsömmar och ser på en och halv meters håll ut som en medeltida sko såg ut. (En och en halv meter är avståndet från betraktarens ögon ner till skorna om man står upp.) Om det är veg- eller kromgarvat spelar inte så stor roll även om det är 4-5 år sedan jag sydde i kromgarvat och rekommenderar det inte. Ett pår sådana skor blir alla klara med på en en och en halvdagarskurs med lite hemläxa om motivationen finns.

Look like, köttkantstygn, lite prydnander och hälkappan fastsydd med stygn på insidan. Ser oftast mycket bra ut, men man bör nog ha sytt 3-5 par skor och vara bra händig innan man börjar sig på köttkantstygn etc, här bör materialet vara veggarvat läder. Ett par sådana skor syr man på 5-6 timmar om man är van.

Replik, här utgår jag från ett konkret fynd, rätt tjocklek på lädret, rätt stygnlängd mm. Men det kräver kanske ett par dagar med källmaterialet i ett museimagasin. Avritning, fotografering, tillskärning och sömnad av en prototypp som behöver justeras innan man får ihop en sko som sitter bra. En sigtunasko med både spetsig tå och häl från 1150-talet blev bra först efter 5:e försöket.

Sammanfattningsvis så är mitt råd om man skall sy egna skor. Sy ett par enkla skor på en kurs där alla moment ingår, tillskärning, sylning, skomakarsöm, blötning, vändning, hälkappa, kantband, mm. Om det går bra och man får blodad tand är nästa par gjorda på en tredjedel av tiden mot de första. Om man skall köpa så tror jag att det säger sig själv att det kan bli rätt så dyrt.

Finns det intresse för en skokurs i Stockholmsområdet eller Dalarna till våren, maila mig...

//Clas
Clas Jacobsson

Nästa

Återgå till Köpes