[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ny lag

Ny lag

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Taffy » 13 april 2006, 10:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bowyer tom</i>

Den här diskussionen känns djupt olustig.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

På vilket sätt?

/Anders
Taffy

Inläggav Taffy » 13 april 2006, 13:49

Kan bara nämna att jag kikat igenom Riksdagens motioner och att det faktiskt inte går att se en tydlig partipolitisk gräns. Vilket kanske kan betyda att det inte kommer att vina några partipiskor i frågan.

Följande motioner har jag tagit del av. Märk att motioner lämnas av enskilda riksdagsledamöter, det är alltså inte så att de nödvändigtvis ligger i linje med partiledningarna.

Moderaterna
Nej till propositionen. All sport som innebär våld mot huvudet ska räknas som misshandel.

Folkpartiet
Ja till propositionen, men med vissa reservationer angående handläggning mm

Centern
Ja till propositionen, men de vill att proffsboxning ska kunna få tillstånd

Vänsterpartiet
Nej, de tycker att det är meningslöst att proffsboxning ska få en ny lag, när den ändå inte kommer tillåtas, och att det är negativt att all kampsport ska regleras med byråkrati när det redan sköts av utövarnas organisationer.

Kd
Ja, men de vill att en tillståndsmyndighet ska bestå av kompetenta personer från läkarsamfund och kampsportsorganisationer

OSV
Taffy

Inläggav Träblås » 13 april 2006, 14:53

I rättvisans tecken borde i så fall alla fotbollsspelare förbjudas att nicka bollen, och även att sparka den i huvudhöjd mot en motspelare.
Träblås

Inläggav Henrik » 14 april 2006, 07:25

Hejsan

Jag vet inte om alla har läst igenom hela lagförslaget. Gör man det så blir det hela lite storm i ett vattenglas för oss i WMA, SCA eller reenactment.

För det första så kommer inte lagförslaget att beröra träning, även om det är tillåtet att golva motståndaren med slag i huvudet. Inte heller sparring på träningen kommer att beröras av detta lagförslag. Dvs. Man behöver inte söka tillstånd för detta. Se s.36 i lagförslaget.

För det andra så kommer alla de verksamheter som inte tillåter kontakt mot huvudet utan bara markering, men där det ändå förekommer av misstag, inte att beröras av lagförslaget. I stort sett all reenactment faller då bort då slag mot huvudet i stort sett inte förekommer i de flesta system. Se överst s.36.

Det enda som kommer att falla in under lagen är om man annordnar regelrätta tävlingar. Där kan de informella tävlingar man kör på träningen räknas till sparring,och faller utanför, men i andra änden har vi t.ex. turneringarna i SCA som nog kommer att ingå i regleringen. Dock kommer kampsporter som har ett regelverk som på ett trovärdigt sätt kan skapa en acceptabel säkerhetsnivå tillåtas, viket är fallet inom SCA. Men det är nog nödvändigt att söka tillstånd. Se s. 31.

Henrik
Henrik

Inläggav Taffy » 14 april 2006, 09:39

Jag har pratat med Justitiedepartementet angående detta, och du har tyvärr fel. Alla som kör med markerade slag berörs inte. Jag visste inte om reenactment slog fullt ut mot huvud eller inte. Jag misstänkte att de inte gjorde det, men tänkte att de kanske slår fullt ut på skyddade delar.

Vi kör fullkontakt. Det existerar inga prejudiktat av uppenbara skäl, det som kommer närmast är Lillen Eklunds dom från HD på 80-talet, där han dömdes för att ha sparrats. Det är alltså att likställa med träningsmatch.

/Anders

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Henrik</i>

Hejsan

Jag vet inte om alla har läst igenom hela lagförslaget. Gör man det så blir det hela lite storm i ett vattenglas för oss i WMA, SCA eller reenactment.

För det första så kommer inte lagförslaget att beröra träning, även om det är tillåtet att golva motståndaren med slag i huvudet. Inte heller sparring på träningen kommer att beröras av detta lagförslag. Dvs. Man behöver inte söka tillstånd för detta. Se s.36 i lagförslaget.

För det andra så kommer alla de verksamheter som inte tillåter kontakt mot huvudet utan bara markering, men där det ändå förekommer av misstag, inte att beröras av lagförslaget. I stort sett all reenactment faller då bort då slag mot huvudet i stort sett inte förekommer i de flesta system. Se överst s.36.

Det enda som kommer att falla in under lagen är om man annordnar regelrätta tävlingar. Där kan de informella tävlingar man kör på träningen räknas till sparring,och faller utanför, men i andra änden har vi t.ex. turneringarna i SCA som nog kommer att ingå i regleringen. Dock kommer kampsporter som har ett regelverk som på ett trovärdigt sätt kan skapa en acceptabel säkerhetsnivå tillåtas, viket är fallet inom SCA. Men det är nog nödvändigt att söka tillstånd. Se s. 31.

Henrik
Taffy

Inläggav Henrik » 14 april 2006, 11:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>
Jag har pratat med Justitiedepartementet angående detta, och du har tyvärr fel. Alla som kör med markerade slag berörs inte.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, det var det jag skrev.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>
Vi kör fullkontakt. Det existerar inga prejudiktat av uppenbara skäl, det som kommer närmast är Lillen Eklunds dom från HD på 80-talet, där han dömdes för att ha sparrats. Det är alltså att likställa med träningsmatch.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kopierat direkt från s.37 i lagförslaget:
"I begreppet uppvisnings- och träningsmatch bör dock inte
ingå den form av träning som endast innebär att vissa bestämda
slag övas mellan två eller fler utövare och där tränare eller
instruktör finns i omedelbar närhet till utövarna, med möjlighet
att avbryta och ge anvisningar (s.k. sparring). Inte heller
utövandet av övriga träningsmoment bör vara tillståndspliktig
verksamhet, förutsatt att det inte sker under matchliknande
förhållanden."

Uppfyller då er träning att tränare eller instruktör finns i omedelbar närhet till utövarna, även om det är fullkontakt, med möjlighet att avbryta och ge anvisningar, så är det alltså inte att likställa med träningsmatch enligt den föreslagna lagtexten.
(Nu har jag inte Lillen Eklunds dom färskt i huvudet men den måste alltså ha varit antingen mot lagen om proffsboxning eller misshandel. Den kan dock inte vara prejudiktat för lagförslaget då man inte kan använda en dom som uppkom före lagen gått igenom som prejudiktat.)

Naturligtvis kommer lagen om misshandel finnas kvar. Dvs. om du skadar en träningspartner så är det ett brott även om han gett sitt samtycke. Denna lag ligger utanför lagförslaget och kommer att finnas kvar även om detta går igenom eller inte.

Henrik
Henrik

Inläggav Taffy » 14 april 2006, 12:58

Förlåt om jag var otydlig. Jag menade att det stämde angående markerade slag, men inte angående det övriga.

Problemet med definitionen sparring är att det inte finns en tydlig gräns mellan sparring och träningsmatch. Så fort sparringen är fri och är under "matchliknande" former, så kan den alltså räknas som träningsmatch. Det handlar alltså om rent godtycke. Lillens dom är inte prejudikat, men det närmsta vi kan komma. Det nya lagförslaget är byggt på proffsboxningslagen, och när det gäller avsnitten om definitionerna av match, så är det i princip samma lag, som alltså utökas och läggs med tillståndskrav. Det faller också på sin egen orimlighet att kampsporter inte behöver ansöka om tillstånd såvida de inte har matcher. Själva grejen med lagförslaget är att premiera regler och säkerhet. Det är med andra ord själva handlingen att utöva våld mot huvudet som är målet för lagstiftarna.

Det räknas inte som misshandel att skada en träningspartner, enligt vad en jurist skriver på ett annat forum. Inom idrott tillåts genom samtycke "en inte ringa grad av misshandel". Misshandel av normalgraden ligger som grund, och det är hyfsat kraftig misshandel. Så fort någon bryter så måste man dock avbryta. Man kan alltså inte i förväg gå med på att gå ett visst antal ronder, utan samtycket upphör så fort någon ger tecken på att han/hon ger upp.

/Anders

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Henrik</i>

Jag har pratat med Justitiedepartementet angående detta, och du har tyvärr fel. Alla som kör med markerade slag berörs inte.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, det var det jag skrev.

Vi kör fullkontakt. Det existerar inga prejudiktat av uppenbara skäl, det som kommer närmast är Lillen Eklunds dom från HD på 80-talet, där han dömdes för att ha sparrats. Det är alltså att likställa med träningsmatch.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kopierat direkt från s.37 i lagförslaget:
"I begreppet uppvisnings- och träningsmatch bör dock inte
ingå den form av träning som endast innebär att vissa bestämda
slag övas mellan två eller fler utövare och där tränare eller
instruktör finns i omedelbar närhet till utövarna, med möjlighet
att avbryta och ge anvisningar (s.k. sparring). Inte heller
utövandet av övriga träningsmoment bör vara tillståndspliktig
verksamhet, förutsatt att det inte sker under matchliknande
förhållanden."

Uppfyller då er träning att tränare eller instruktör finns i omedelbar närhet till utövarna, även om det är fullkontakt, med möjlighet att avbryta och ge anvisningar, så är det alltså inte att likställa med träningsmatch enligt den föreslagna lagtexten.
(Nu har jag inte Lillen Eklunds dom färskt i huvudet men den måste alltså ha varit antingen mot lagen om proffsboxning eller misshandel. Den kan dock inte vara prejudiktat för lagförslaget då man inte kan använda en dom som uppkom före lagen gått igenom som prejudiktat.)

Naturligtvis kommer lagen om misshandel finnas kvar. Dvs. om du skadar en träningspartner så är det ett brott även om han gett sitt samtycke. Denna lag ligger utanför lagförslaget och kommer att finnas kvar även om detta går igenom eller inte.

Henrik

Taffy

Inläggav Micke aka Bengan » 18 april 2006, 14:02

Har ni läst DN debatt idag?
Micke aka Bengan

Inläggav Taffy » 18 april 2006, 14:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke aka Bengan</i>

Har ni läst DN debatt idag?

Japp,
hoppas att det kommer igång en ordentlig diskussion nu.
Lyckades inte länka dock, eftersom jag är kass på det här med forum. En annan sak är att det står att det är en replik, men jag känner inte till någon annan debattartikel som tagit upp lagen.
/Anders
Taffy

Inläggav Xedric » 15 juni 2006, 22:36

Lagen gick igenom. Fy för korkade politiker... :(
Xedric

Inläggav griskroppen » 16 juni 2006, 11:32

Räknas det verkligen som fullkontakt och slag mot huvudet om man
bär hjälm (vilket jag gissar att ni gör, eftersom ni fortfarande
är kapabla att skriva på forumet)?

Berörs t ex florettfäktning? Där är det ju också frågan om
våld mot skyddat [1] huvud.

(Nej, jag vet nästan ingenting om juridik, och är ingen vidare
fäktare heller.)

[1] Det var svårt att skriva "skyddat". Vid andra försöket
blev det "dkyffst". Detta trots att jag inte ägnar mig åt
någon fullkontaktsfäktning. :-/
griskroppen

Inläggav Steeltoe » 18 juni 2006, 09:13

Så som jag tolkar lagen så kommer fäktning att bli tillståndspliktigt då huvudet är ett tillåtet träffområdet.

På det sättet är lagen ganska enkel, att man sen snöar in på boxning när man ska dra upp definitionen av vad som är en match är väl ett uttryck för lagstiftarens okunskap.

Nu är nog ett av problemet att lagen är ett uttryck för en moralisk ståndpunk vilket gör att den är grundad i att man tycker att våld mot huvudet är fel. Detta gör ju att det kan bli ganska besvärligt att ta fram fakta som har en tillräckligt hög nivå av värde för att det ska 'bevisa' att en given sport faller inom ramen.

Rådet i dag är väl att vi alla går och röstar, att alla organisationer ser över hur de kan begära tillstånd och att man å det snaraste kräver ut definitioner samt översättningar framförallt till engelska så att lagen kan kommuniceras till omvärlden.
Steeltoe

Inläggav Taffy » 21 juni 2006, 13:44

Jag tror att sportfäktning fått dispans redan från början, men i övrigt gäller lagan alla som tillåter våld mot huvudet.

/Anders
Taffy

Inläggav Steeltoe » 21 juni 2006, 19:31

Jo jag satt och läste igenom den och kom till samma slutsats, nu var det iofs lagrådets yttrande jag läste så jag har inte läst den slutgiltiga lagtexten.

Men kontentan var att fäktningen kunde undantas då säkerheten ansågs tillräcklig. Vilket lämnar en del öppning för de medeltida aktiviteterna.
Steeltoe

Inläggav Taffy » 22 juni 2006, 14:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Steeltoe</i>

Jo jag satt och läste igenom den och kom till samma slutsats, nu var det iofs lagrådets yttrande jag läste så jag har inte läst den slutgiltiga lagtexten.

Men kontentan var att fäktningen kunde undantas då säkerheten ansågs tillräcklig. Vilket lämnar en del öppning för de medeltida aktiviteterna.

Troligtvis inte. Det är regelsystemet som fått dispens och vi har inte samma regler. Jag pratade med Justitiedepartementet idag och de blev intresserade av vad vi sysslade med och liknane. De arbetar just nu med förordningen till Länsstyrelsen som ska ta hand om ansökningarna. Vilken av landets länsstyrelser det blir är ännu inte klart dock.

Lagen börjar gälla 1 september, men träder i kraft först sista december, så att man ska hinna ansöka osv.
/Anders
Taffy

FöregåendeNästa

Återgå till Stridskonst