av Peter » 10 april 2006, 14:56
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det här är inte rätt del av forumet att diskutera det här men jag håller inte med dig nånstans Peter. Jag vet iaf från egen erfarenhet att jag inte skulle kunnat göra dem saker jag kan idag när jag började leka medeltid. Alla dem saker som jag tillverkat under åren har kostat varierande summor och timmar men har varit träningsobjekt steg för steg i takt med att kunskaper o hantverkskunskap ökat. Jag tror inte något hade blivit bättre om jag köpt dyrbarare tyger från början eftersom jag ändå inte hade grundkunskaperna som krävs för sömnaden. Ingen ökad tillfredställelse för mig i en flock erbarmligt sydda men mångdubbelt dyrbarare paltor. Dessutom skulle det begränsat vad jag hade haft råd med ifråga om tex dem böcker och resor som gjort att jag lärt mer och kunnat utvecklas vidare.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Självfallet blir man inte expert på en gång (allra minst jag - jag säger verkligen inte att mina grejer är några höjdare - det är därför jag ständigt syr nytt), men att inte göra sitt yttersta (exakt vad det yttersta är, beror förstås helt på person) är något jag inte rekommenderar någon.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Perfektion är något som kommer till den som är intreserad av det, själv bryr jag mig fortfarande inte ett dyft på om det är 100% ull i tyget. Inte heller har jag något emot att sy mer än en jacka, tvärtom det finns massor med olika skojiga former från olika tider etc, bara att gasa symaskinen över stuvfynden o fylla garderoben. Om inte annat kan man donera sina experiment till lyckliga nybörjare. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är inte fråga om att avstå från att sy jackor i flera modeller jag pratar om, snarare om att inte göra samma jacka två gånger - en lite sämre och en lite bättre. Förvisso får man träning, men jag känner personligen att jag hellre har två välforskade jackor i ett mer korrekt material som kanske inte är några mästerverk rent sömnadsmässigt sett, än att ha två oforskade jackor i syntet som inte heller är några mästerverk.
Vad gäller frågan om perfektion känner jag att jag har ett ansvar, eftersom jag säger mig syssla med levande historia. För mig innebär det bland annat att jag gör anspråk på att min utrustning är "så som den såg ut 1380". Då jag och min grupp är ute på events utgår publiken från att det jag säger och visar upp är "sant". Därför anstränger jag mig till det yttersta för att få saker så lika förlagorna som möjligt. Nu säger jag inte att min utrustning är "perfekt", men jag satsar hela tiden på att bli bättre, för att jag efter hand ska kunna visa upp en mer purjo outfit. Men det är återigen bara min åsikt.
Hantverksskicklighet kan man inte göra så mycket åt, annat än att lägga timme efter timme för att bli bättre. Det är absolut inte det jag vänder mig mot; alla är barn i början, för att använda en sliten fras. Dock kan man välja att lägga ner en del tid på att kolla sina källor ordentligt (och hittar man inga kan man fråga här på forumet, tro det eller ej [;)]), och lägga ett par tre hundra kronor mer på tyg. Missförstå mig inte; kan man få bra kvalitet till lägre pris är det ju lysande - jag hade absolut köpt högkvalitativa prylar till lägre pris om jag kunnat - men tyvärr brukar inte hög kvalitet och låg kostnad gå hand i hand.
Den här frågan gäller ursprungligen om man ska lägga ner 1000 kronor eller 600 kronor på ett par skor. Jag menar att mellanskillnaden på 400 kronor är värt att betala för något mer likt en "medeltida" förlaga, något man kan vara nöjd med länge, och som man inte känner att man vill byta ut inom något år (jag dissar inte dina skor, Emoni [;)]).
Men om du tycker att det är ett märkligt resonemang, så är det inte mycket jag kan göra åt det, mer än att bara acceptera att vi värderar kvalitet och insats olika.