[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Hemstudioinspelningstips och trix

Hemstudioinspelningstips och trix

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Hemstudioinspelningstips och trix

Inläggav Jompa » 22 maj 2006, 22:54

Såg att den ibland självklara elektriska biten av medeltidsmusik saknades. Finns den redan så har ni tillåtelse att reta mig/skampåla mig/piska mig för bl a lättja och synfel mm.

Nu till saken:
Projekterar nu en kommande hemkokad platta rent medeltidsk. Inspelning beräknas runt juli (mycket runt ska tilläggas).
Söker folk som har svårt att låta bli att dela med sig av sina tips och trix vad gäller hela inspelningsprocessen från idé till färdig platta eller delar därav...eller så har ni bara frågor och är allmänt nyfikna.
Låtval (om man nu vill offentliggöra det förstås), uppmickningsval, effekter, val av inspelningsrum och sätt att arbeta mm vore ju väldigt kul att höra mer om hur ni gör/ska göra där utanför min egen studio. Är ganska säker på att ni också tycker att just medeltidsmusik på skiva har sina speciella frågeställningar.

Filosofiska inlägg välkomnas också och de behöver inte var pro-tekniska för att jag ska trivas. Anledningen till detta hör kanske till viss del ihop med spänningen mellan flång ny teknik och ruggigt gammal musik (eller vad det nu blir i slutändan). =O

Inspelningsprogrammet är Pro Tools LE och Digi 002Rack interface med mestadels kondensatormickar. Har också Cubase SX men är nog mer en wannabe i det fallet. Dock mer än villig att komplettera PT med SX.
Jompa

Inläggav Träblås » 22 maj 2006, 23:59

Kul att du med hittade hit, Jompa! [:)]

Vet inte om det här är rätt forum för tekniska inspelningsfrågor dock, i varja fall har ämnet inte varit på tapeten tidigare.

/Stefan
Träblås

Inläggav Jompa » 23 maj 2006, 07:45

Tack ska du ha!

Nja, jag funderade lite innan jag startade denna tråd. Tyckte ändå att det finns en självklarhet i det tekniska runt inspelning vad gäller medeltidsmusik. Alla pratar om skivor hit och skivor dit. För de som gör dessa skivor (och det finns ju en del även på detta forum) så är detta en realitet. Har också valt att begränsa mig till musik fram till renässansen på detta forum. Spelar naturligtvis även in annat men det kan vi ta via privata kanaler eller andra forum.

Jag är intresserad av det tekniska, det erkänner jag villigt, och det är ju grunden även om man håller på med t ex instrumentbygge. Olika sidor av samma sak. Skulle detta vara kontroversiellt på detta forum så får jag väl höra det. För mig hänger det ihop genom praktisk erfarenhet.

Har sålt skivor på marknader och det gör man ju gärna då folk också frågar efter det, dvs känner behov av de sköna tonerna som det ju faktiskt är även om man inte är på marknad eller konserter. Det är ju också en inkomstkälla och/eller en kanal för att sprida sin musik. Vi som inte är professionella musiker och inte har tillgång till större studios har nu mycket goda möjligheter att göra plattor av god kvalitet numera. En härlig utveckling om man nu bara ser till det tekniska. Sen kan man ju ifrågasätta tempot i samhället, och då i synnerhet mammons vägar. Det ser jag mer som en filosofisk/samhällskritisk fråga, men ack så viktig.
Att skaffa sig den nödvändiga utrustningen är väl främst det jag eftersträvar. Det ska vara lätt att spela in och redigera och producera vilket inte alltid är så självklart med äldre grejer, åtminstone för mig. Musiken måste komma i första hand och det kräver innovativa lösningar. Tiden när man satte igång kassettspelaren och demade till befintliga studios som skulle bedöma om man var värd att satsas på är förbi, tack och lov. Dyr studiotid likaså. :)

Tror också att band på detta forum som vill göra en platta kan ha nytta av oss som spelar in. Det kan gälla tips att själva komma igång med allt från inköp av utrustning, handhavande, trimmning av operataivsystem till att helt enkelt fråga om det finns någon som vill göra själva plattan åt dem.
Jompa

Inläggav Träblås » 23 maj 2006, 08:08

Om jag skulle få välja inspelningsscenario så vore det en lokal med bra akustik (kyrka, bygdegård?), och ett par riktigt bra matchande kondensatormickar (pga förmågan att ta upp detaljer) i stereokonfiguration några meter framför musikanterna. Ingenting mer egentligen. Det tillvägagångssättet använder ju Naxos för merparten av sina medeltidsinspelningar och jag tycker att det låter riktigt bra! Men det har iofs mycket att göra med att man använder sig av väldigt inrepade musiker. Själv har jag mer erfarenhet som inspelningstekniker än musiker, tyvärr... ;)
Träblås

Inläggav Jompa » 23 maj 2006, 12:57

Det är ett vettigt alternativ du föreslår. Det komplicerade behöver inte vara det bästa...men problemet är att jag inte testat det komplicerade i en befintlig lokal. Har gjort som du och bara satt en stereomick framför musikerna. Det funkar jättebra men många mer garvade tekniker använder sig också av ambienceuppmickning och det blir nästa grej för mig helt klart. Två eller flera (eller bara en om det inte finns fler men själv tror jag på fler) riktade bakåt från ljudkällan tar upp rumsklangen i högre grad än direktljudet från stereomickningen. Det mixas samman i ljudbilden och jag tycker det låter som om man får med mer av rumsklangen och möjligheten att anpassa den bättre för CD-mediet.
Har en Röde NT4:a och som ambiencemickar har jag en ADK Vienna och en Hamburg. Nackdelen är de har olika karaktär och hade jag vetat bättre när jag köpte Viennan så hade jag köpt en Hamburg till istället. Den är grym på slagverk och har dessutom den karaktär jag gillar till det mesta. Inte så överdrivet ljus på toppen som så många moderna mickar är (av någon oförklarig anledning i detta diskantvässade samhälle) utan ett mycket fint mellanregister.

Under en lång period har jag spelat i mer dämpade lokaler och sedan lagt konvolutionsreverb som rum. De reverben är ju fantastiska och det finns ett gratis som heter SIR och finns här för de som vill prova:

http://www.knufinke.de/sir/

Nu vill jag göra en redig medeltidsk fullängdare och du är ju redan med på den såg jag nu, hehe. Tjena Stefan!
Mig veterligt har du SIR, eller hur?
Jompa

Inläggav Träblås » 23 maj 2006, 13:36

Jag har det men inte installerat det än, my bad. Ska ta tag i saken så snart jag hinner!
Träblås

Inläggav Admin » 23 maj 2006, 16:21

Om man har valt att jobba med naturligt rum så är (såvitt jag har förstått det) en av de viktigaste detaljerna att placera mikarna innanför det som kallas rumsradien - annars kommer återklangen från rummet att vara dominerande i förhållande till direktljudet. Så kondensatormikar på nära avstånd från instrumenten är nog att föredra, och sedan rumsmikar som tar ambiensen enbart på andra placeringar i rummet. På en mikrofonkurs med SRs musiktekniker rekommenderade de en placering med rundtagande mikar riktade mot väggen med ca en meters avstånd för ambiens. Då blir t ex transienten på applåder inte så skarp och man slipper stora delar av direktljudet från instrumenten. Som jag förstod det på honom var själva riktningen av mikarna också helt avgörande om man jobbar med kondensatormikar, eftersom kurvan på karakteristiken baseras på rakt framifrån kommande ljud men kan kompenseras upp med en lätt vinkling.

Det här blir väldigt lätt tekniskt märker jag...

/Henrik
Admin

Inläggav Jompa » 23 maj 2006, 17:39

Nja, att det blir tekniskt är väl ingen direkt plåga utan en följd av det man vill uppnå. Sen kan jag förstå om det stiger en åt huvudet ibland men då får man bara hoppas att det sitter några personer här på forumet med pedagogiska kvalitéer.

Mickplaceringen för min del har inga kompromisser vad gäller applåder då det är en studioinspelning. Sa SR något om det?

Jag kommer väl antagligen springa runt som en äggsjuk höna med mickarna och testa mig fram men sådana tips ni inkommer med besparar mig säkert en hel del tid. Problemet är ju förstås om det låter otroligt bra i ett uttänkt läge. Ska man sen fundera på om det blev bättre om jag hade flyttat micken ett par dec åt det hållet och....? Ja, personlighetstypen avgör nog hur många låtar man hinner spela in just den gången, haha.

Undrar om det är lutenisten på det forna Storting som gömmer sig bakom Admin?
Jompa

Inläggav Admin » 24 maj 2006, 09:37

Lutenisten bakom Storting vete tusan. Jag har varit med på Högting och Kastaria, o mängder med lajv innan dess, men Storting känner jag inte till...

/Henrik
Admin

Inläggav Jompa » 24 maj 2006, 17:49

Jag menade Högting.. Förlåt det var så länge sedan. Jag var den olycksalige prinsen i pjäsen. :(
Jompa

Inläggav Admin » 26 maj 2006, 09:10

Nej men hej, det var typ längesen! Jo, det var ju alltså jag som spelade operachefen.
/Henrik
Admin

Inläggav Jompa » 27 maj 2006, 21:17

NÅgon som har en vettig mickplacering och val av mick vad gäller inspelning en fiddla. Endast i studiomiljö kan tilläggas.
Jompa

Inläggav Admin » 28 maj 2006, 11:08

Jag har hört att man kan placera en kondensatormik (njure) riktad med ca 30 graders vinkel mot strängarna strax ovanför stråken, men nedanför händerna. Avstånd ca 30 cm. Men det finns ju som bekant olika sätt att göra detta.

/Henrik
Admin

Inläggav Jompa » 1 juni 2006, 20:31

Ok, ska prova detta. Det blir nog fiddla på två plattor i sommar så jag återkommer efter praktiska försök. =)
Jompa

Återgå till Historisk musik och dans