[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Figursydd 1300-talsklänning

Figursydd 1300-talsklänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav myra » 25 maj 2006, 20:38

måste man tolka det som något textilt på dräkten?

kan man inte lika gärna tolka det som en illuminerad dekoration i handskriften? i linje med den övrigaa vita linjeornamentiken som används i den tidens illuminationer.

/m
myra

Inläggav Eva Andersson » 25 maj 2006, 21:35

Det är inte troligt att det föreställer pricksöm i alla fall. Eftersom pricksöm ger nästan osynliga prickar är det rätt meningslöst på en nederfåll, där de inte syns om man inte ligger på marken och tittar. Prickade mönster förekommer på flera av bilderna i Codex Manesse, från ca 1300, och jag har antagit att det är broderi, påsydda pärlor eller ströningar (små metallornament). Pärlor och ströningar på kläder förekom redan på 1200-talet och Stella Mary Newton skriver om det var oerhört populärt i modet 1340-1365. Det verkar inte så praktiskt med pärlor längs fållen, men ströningar och broderi är ju lite hållbarare. Och så är det ju faktist de adliga huvudpersonerna i olika delar av Arthurlegenden som avbildas, så man ville väl avbidla dem riktigt "flashiga".

Eva
Eva Andersson

Inläggav Anna-Carin » 25 maj 2006, 22:54

I "Den stora modeboken" av L. Kybalova m.fl. ser jag en enda 1300-talsbild med prickar längs fållen. Det är bild nr 154, återgiven som en svartvit linjeteckning. Bildtexten lyder <i>Kokett ung flicka ur en handskrift från 1300-talet. Bibliothèque Nationale, Paris. I denna samtida karikatyr bär flickan en klänning med långa hängärmar. Det lockade håret hålls samman av en näthuva och en hög kam. På varje överdriven kläddetalj sitter en smådjävul, för att understryka syndfullheten i en sådan flärd</i>. En av smådjävlarna ser ut att peka med ena handen mot prickarna längs klänningsfållen, andra handen vilar på ett par tvärränder (påsytta band?) mitt på vaden. [url="http://i17.photobucket.com/albums/b96/aroniadesign/diverse/vanity.jpg"]Jag har lagt upp bilden här.[/url]

(I samma bok hittade jag en målning av Rogier van der Weyden från De sju sakramentens altare; 1400-tal. Där finns en dam i rött på mitttavlan med ett broderat (?) mönster vid fållen. Kisar man lite så är det väldigt likt 1300-talsbildernas rand + prickar. Fast sådär hundra år för sent. Kanske något i samma tradition som det du beskriver, Eva.)

Edit: länk till detalj av röda 1400-talsklänningen:
Anna-Carin

Inläggav Åsa vävare » 25 maj 2006, 22:55

Jag har för mig att jag sett en bild i någon bok på en kvinna bärande på en säck, alltså inte någon från samhällets övre skikt - och med samma vita bård nedtill på klänningen. Det kan naturligtvis vara sliten kjortel som hon fått. Men om inte det, så kan det knappast vara ströningar eller broderier?
Åsa vävare

Inläggav my_mmy » 26 maj 2006, 00:01

Hmmm. Zoomar in pa van der Weyden bilden och funderar pa hur man skulle kunna astadkomma den effekten hon har dar. Den ar inte sarskilt uppenbar. Jag skulle kunna tanka mig ett arrangemang av guld band och stroningar, eller mojligen broscherade band typ de som sen dyker upp i Neupingers monsterbok. Men eftersom monstret ar obalanserat sa tycker jag isafall att det skulle vara tva band.
Skulle det vara broderat har jag svart att se i vilken teknik - jag har anda en del erfarenhet av olika broderitekniker och jag kan inte komma pa vad det skulle vara; or nue hade i och for sig kunnat astadkomma det monstret, men det ar sa forbenat omtaligt och verkligen inte lampat for en fall, hur dekorativ den an ar.
Jag har en finklanning (min brollopsklanning) som jag bestrodde med dubletter och parlor, och det ar definitivt en mojlighet. Den mest troliga sa har langt i min asikt.
Star det inte i Newton att det saldes mycket stroningar aven till 'vanligt' folk i Frankrike under den har perioden? Det skulle ju kunna passa.
Asa, har du nagra teorier pa hur man skulle kunna skapa den har effekten pa nagot annat vis?

/maggie
my_mmy

Inläggav Eva Andersson » 26 maj 2006, 07:18

Om det är samma säckbärarbild som jag sett har hon vad som ser ut att vara antingen två gula snoddar eller ett rött band med två gula ränder vid nederfållen och ärmarna. Inga ströningar alltså.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Åsa vävare » 26 maj 2006, 11:38

Jag ska se om jag kan hitta bilden. Tror att det var i en bok jag lånat av en god vän.

Jag har ingen bra teori. Att så många skulle ha broderier just runt fållen tycker jag är lite långsökt. Den heldragna randen skulle kunna vara ett band, kanske vävt runt kanten. Det blir ju också en sorts slitkant. Kan det möjligtvis då vara en linnekant? Men prickarna?
Åsa vävare

Inläggav Eva Andersson » 26 maj 2006, 12:08

Den bild jag har sett är ur kalendern "Ur medeltida kvinnoliv" Man bör dock vara uppmärksam på att den är hämtad ur ett didaktiskt/religiöst verk om farorna med fåfänga och det är därför troligt att den inte avbildar en arbetande kvinna som hon såg ut.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Anders Lindkvist » 26 maj 2006, 12:32

Dessa vita dekorationer är överrepresenterade hos de finare plaggen, särskilt under 1300-talet. Generellt är åsikten att medeltida dräkter är mycket sparsamt dekorerade, men jag känner att det finns en bristande forskning i hur existerade/avbildade dekorationer är utförda. Doktorsavhandling kanske???

Men som sagt de vita dekorationerna är vanliga. Vissa känns självklara att de är broderier men pärlor menas då glas eller riktiga pärlor?
Detta ex måste vara broderi om man synar herren till höger, hans krage:
http://gallica.bnf.fr/scripts/mediator. ... 5&I=000034

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Åsa vävare » 26 maj 2006, 12:50

Varför måste det vara ett broderi? Jämför man med de övriga hättslagens tofsar ser det snarare ut som små vita "bollar".

Ibland undrar jag om vi är lite för snabba att tolka alla dekorationer som broderier. Kanske för att vi tycker om att brodera och för att det är ett relativt enkelt sätt att återskapa dräkten på bilden..

De här bilderna är ju inte avbildningar av dräkter, utan en målad berättelse. Dräktdetaljerna är illustratörens tolkning av olika detaljer - han visste troligen inte så mycket om sömnad. Och nu använder vi hans tolkningar som underlag för våra nutida tolkningar av hur dräkterna sytts. Det här är väl vårt dilemma hela tiden.
Åsa vävare

Inläggav Anders Lindkvist » 26 maj 2006, 13:28

Hm, åtminstone hälften broderi. Jag tolkar det inte som en hätta utan en bred bord, halsens urringning är så pass stor så det bör inte vara en hätta. Bollar? det skulle vara intressant å se. Men jag håller med vi tolkar ju en konstnärs bild av verkligheten. Man vet ju inte vad som är påhittat och inte men jag tycker generellt att det är ganska realistisk framställning om man jämför liknande källor. Rustningarna är mycket naturtrogna med en del underliga undantag.

Synd att det inte finns mer arkeologiskt material...

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Anna-Carin » 26 maj 2006, 16:01

Herrn på bilden kanske bär spetskrage? [:)] Lite feminint blir det ju i kombination med den generösa urringningen, det blir något av [url="http://www.seacoastnh.com/arts/res/jennylind2.jpeg"]Jenny Lind[/url] och 1860-tal över det.

Jag kom att tänka på en annan bild med "prickliknande" dekoration längs plaggkanter, det är Ghirlandaio’s "The Birth of the Virgin" som i och för sig är ännu senare - 1485-90 ([url="http://makeashorterlink.com/?O2CD15B2D"]bild[/url]), tyvärr syns kanterna inte lika bra där som de gör på min pussel-version av målningen... där ser dekoren ut som många likadana avlånga guldfärgade ornament med ena änden mot en smal guldbård (hittade en pusselbit där de syns ganska bra, där ser de nästan ut som små akantusblad med en antydan till nerver i mitten). På en annan av hans målningar finns en helt annan typ av mönsterbård vid kanten ([url="http://homepage.mac.com/festive_attyre/research/earlyflor/3flor14.html"]bild[/url]).

I mitt förra inlägg har jag f.ö. lagt in en länk till bilden jag beskrev där.
Anna-Carin

Inläggav Åsa vävare » 26 maj 2006, 16:35

Vi har ju också "Egypticus" kapitälband på t.ex Martebo kyrka där alla dräkterna har en dubbel inhuggen skåra nedtill. Jag hittade en bild av Flykten till Egypten. Förstora bilden av [url="http://www.raivi.com/egypticus/#"]Maria, Jesus och Josef[/url] och se på Marias dräkt.
Åsa vävare

Inläggav camilla » 27 maj 2006, 19:43

til billedet i Kybalova - er det måske ikke prikkerne langs sømmen som djævlen peger på - der findes forsekllige teologer i 1200-tallet der påpeger hvor skadeligt slæb og hængeærmer er for verdens moral. der findes bl.a. angivelse af at kjoleslæb var som dragehaler osv. det er ofte set i tidens ikonografi - og senere hen at djævle er placeret på en dames slæb for at undestrege det forfærdelige i brug af sådant.
camilla

Inläggav Anette » 29 maj 2006, 12:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Anna-Carin skrev:</i>
(I samma bok hittade jag en målning av Rogier van der Weyden från De sju sakramentens altare; 1400-tal. Där finns en dam i rött på mitttavlan med ett broderat (?) mönster vid fållen. Kisar man lite så är det väldigt likt 1300-talsbildernas rand + prickar. Fast sådär hundra år för sent. Kanske något i samma tradition som det du beskriver, Eva.)

Edit: länk till detalj av röda 1400-talsklänningen: http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/0 ... evens3.jpg<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tycker snarare att det ser ut som om kvinnan har satt en röd mantel som ett förkläde, kanske för att skydda sin klänning från smutsen på golvet. Manteln har samma nyans som klänningen så jag kan övertolka tygvecken uppe runt midja och höfter. Den broderade bården sitter alltså, enl. min tolkning, på manteln och inte klänningen.
Anette

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk