av Burmeister » 30 juli 2003, 22:13
Jag har sett både reenactmentfighting och huskarl och lite annan "mittimellan-fighting" och har reagerat och tyckt följande:
1 - Alla former av system med träffområden, dvs förbjudna zoner på kroppen, förhindrar all vettig form av turnering. Jag har t.ex. hört argument för att svärd och sköld är överlägsna alla andra vapenslag baserat på erfarenheter i just sådan strid och det är, rent utsagt, trams. Att jag med t.ex. ett långsvärd har problem mot en kämpe med svärd och sköld när jag inte får slå mot vare sig benen under knäna eller underarmarna eller innanför axlarna är helt självklart. Det fins inte så mycket kvar att slå på då om motståndaren har en sköld vill jag mena och striden blir inte mycket till underhållning precis. Det som vore intressant är att slopa områdesbegränsing och därmed nå en mer intressant nivå av strid.
2 - De som slåss bedömer själva aldrig vad som är en bra träff eller inte. Det finns alltid en fara att man biter ihop och ignorerar bra träffar för att vinna vilket inte är acceptabelt om man slåss på den nivån med sådana verktyg som det nu är tal om. Insatta stridsdomare bedömer striden utan inblandning av någon annan och med absolut rätt att bryta striden närsom, det kan bli intressant!
3 - Skydd är upp till var och en att använda MEN det är även upp till var och en att neka en kombatant strid ifall man inte tycker att det denne bär på sig är rimligt. Kommer det en kelt och vill slåss i bara mässingen så kanske det finns de som ställer upp men jag skulle nog tveka... På samma vis kan de tilltänkta stridsdomarna alltid neka en kombatant strid ifall denne beter sig eller iklär sig olämpliga skydd. Är man riktig i huvudet inser man att ledskydd, halsskydd, susp, hjälm och handskar är ett minimum om man inte vill riskera allvarliga skador. Detta är mer än vad de felsta stridssystem idag kräver som jag förstått det vilket jag inte kan förstå.
4 - För vapen gäller som för skydd. kommer det någon med en slägga eller pålyxa eller stridsgissel är det fritt för alla att backa ur och neka strid (vilket 99% skulle göra likaså...). Oönskade vapen ser då aldrig strid.
5 - Viljan att vinna för aldrig överstiga det goda omdömet. Att träffa bra är inte detsamma som att träffa med full kraft så att benen går av, ett rappt lättare slag som tydligt markerar en dödande attack räknas naturligtvis som en vinnande träff. De som strider bör dessutom innan striden sätta sig ner, titta på varandras utrustning och diskutera lite rörande deras inställning till det som ska göras. En kortare uppvärmning när man lekjer lite för att känna in sig på den andres stridande vore kanske inte heller fel.
Tja, det finns nog mycket mer att säga men jag skulle bli glatt överaskad ifall vi kunde trumma upp något annat än de sportifierade system som råder idag med träffområden, kroppspoäng och allt vad det nu är.
/Andreas