[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Pannkakor?

Pannkakor?

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Inläggav Raymund » 27 januari 2006, 12:07

Västernorrland ligger på andra sidan Jämtland, se [url="http://www.mittnorden.net/images/18.2e87910651b7617080009856/mittnorden-stor.gif"]karta.[/url]

/R
Raymund

Inläggav Anette » 27 januari 2006, 17:11

Har alltid fått höra att det var främst kolare som lagade och åt dem, därav deras namn. Gott är det i alla fall!
Anette

Inläggav Sunniva Saksvik » 2 mars 2006, 14:38

Da har jeg fått smakt kolbullar (på Rørosmartnan), og det var ganske digg, det var sant. Litt kalorier i den retten, du...

Når det gjelder opprinnelsen til navnet, henviste de to søta brødre som serverte retten til en hand-out som forklarte kolbullarnas opprinnelse (som mat for skogsarbeidere, osv). Der sto navnet forklart på to måter; 1. At den ble stekt i panner som ble gravd ned i glørne med glør på lokket, og 2. At det var kol-brennere som brukte å spise det.

Som middelalderfilolog blir jeg alltid skeptisk når det presenteres flere etymologiske forklaringer på begreper; da mistenker jeg at en eller annen med ivrig fantasi (ofte på attenhundretallet eller før andre verdenskrig) har sittet og gjettet (/gissat?) på hva det kan ha betydd.

Når det er sagt er det en anerkjent gammel (også sen/middelaldersk) stekemetode å anbringe glør på lokket av ei panne for å få en jevnere stekevarme (selv om man gjerne benyttet panner produsert spesielt for dette formålet). Denne diktningen kan mao anses for å ha en viss sannhetsgestalt.

Godt var det nå, i allefall, og det ble servert med tyttebær/lingonsyltetøy, og tyttebær/lingondrikk. Den siste var spesielt god. Noen som har oppskrift på en slik drikk?
Sunniva Saksvik

Inläggav Sunniva Saksvik » 30 mars 2006, 17:27

...eller oppskrift på kolbullar?
Sunniva Saksvik

Inläggav Vilda Hilda » 15 juni 2006, 14:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Vad vill du veta mer om?
Att pannkakor är osannolikt/starkt begränsat förekommande under vikingatid?
Fria fantasier i all ära men många på HV lägger ribban för sitt återskapande högre än så.

/Angus

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tillbaks till denna intressanta diskussion!!!

OK Angus, vems fantasier? Vilka är dina argument för (o)sannolikheten för denna fullständigt naturligt enkelt komponerade rätt för en husmor i bondekultur, med mjöl kvar i kistan och skogen/sjön full av häckande fåglar på lättplockade ägg om nu inte de egna hönsen överlevt vintern eller kommit igång?

Människors utformning av vissa material/ingredienser verkar ge sig själv. Som spiralsmidda smycken (ringar, armband) från aldrig så långt tillbaks som fortfarande skapas av nybörjare som inte tagit del av arkeologers möda, möjligtvis gammal tradition... Smaka bröd, blandningen av finfördelat frö eller andra växtdelar och vätska, som jäst av misstag eller med husmors bistånd, och bakats i/på värme.

Före kristendomen behövde man inte vänta med att äta årets nya ägg tills efter fastan, men tillgången till ägg var i alla fall stor på våren, och var tar man inte tillvara de rikedomar som naturen erbjuder?

Som utövare av levande forntid är jag förstås inte mest nyfiken på alla fakta man inte kan belägga i gamla skrifter, ej heller begränsad till var tidens männskor levde, stad (?) eller landsbygd, utan på vad vi kan ha gemensamt med människorna för 1000 år sedan.

De skillnader som är riktigt knepigt att ta hänsyn till anser jag mer ha att göra med filosofi och verklighetsuppfattning, där har vi något att bita i! Fanns det månne något heligt tabu mot att blanda ägg och mjöl och grädda på det enklaste sätt som fanns, på stekjärn eller häll?[xx(]

Till dess kan vi väl käka pannkakor eller gärna annat som anses mer historiskt belagt.[:p]

Bon ápetit!
Vilda Hilda
Vilda Hilda

Inläggav Sunniva Saksvik » 26 juni 2006, 12:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vilda Hilda</i>
Vilka är dina argument för (o)sannolikheten för denna fullständigt naturligt enkelt komponerade rätt för en husmor i bondekultur, med mjöl kvar i kistan och skogen/sjön full av häckande fåglar på lättplockade ägg om nu inte de egna hönsen överlevt vintern eller kommit igång?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vennligst les hele diskusjonen før du kommenterer, Vilda Hilda.
Sunniva Saksvik

Inläggav Mia » 26 juni 2006, 20:13

Det är såklart svårt att veta om pannkakans vara eller icke vara, men när jag ser på tv/reser och upplever andra 'icke västerländska' folks matvanor så har <i>jag</i> aldrig sett pannkakor. Snarare olika typer av platta stekbröd.
När jag tänker på det, så är det lättare att hålla i handen, lättare att fånga upp mat med, lättare att förvara om det blir över och enklare att ha med som matsäck. Visst, inte går det att applicera 'primitivare' (med en positiv innebörd) folks vanor på vår vikingatid, men det känns som om det ändå ger någon hint om vad som funkar på middagsbordet. Men jag vet inte allt. Tyvärr. [:D]
Mia

Inläggav Angus Maciomhair » 27 juni 2006, 13:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vilda Hilda</i>
Vilka är dina argument för (o)sannolikheten för denna fullständigt naturligt enkelt komponerade rätt för en husmor i bondekultur, med mjöl kvar i kistan och skogen/sjön full av häckande fåglar på lättplockade ägg om nu inte de egna hönsen överlevt vintern eller kommit igång?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Till exempel:
*Tidsåtgången och energiåtgången att plocka de ägg som behövs om man nu söker sig bortanför den egna gården.
*Näringsinnehållet. Varför göra av med mer energi på att skaffa ingredienser än man får i sig av produkten?
*Tiden det tar att grädda alla pannkakor. T.ex. en omelett vore mindre tidskrävande.
*Hållbarheten på överblivna pannkakor, i den mån man nu får ihop tillräckligt många ägg för att det ska bli några pannkakor över.

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Sternschild » 27 juni 2006, 14:01

Det är väl ett ganska gammalt bruk att raida fågelskär vid kusten och andra fågelrika platser efter ägg. Då är det snarare hur man ska få åtgång eller konservera alla ägg som är bekymret. Finns det inte sånger från Färöarna om sådant.
Promenerar man omkring på ett skär o plockar ägg är energiåtgången inte stor, värre att ro dit. Att klättra efter klipphyllor efter ägg och fåglar är värre men färöingar o islänningar gör/gjorde det iaf.
Om man gör flatkakor (oavsett recept) på en häll tillverkar man många samtidigt precis som Mac burgare. Alla serveras kanske inte samtidigt men det brukar fungera. Desutom vem har sagt att alla i hushållet äter lika bra.
Hållbarheten brukar inte vara något problem om man matar hungriga scouter eller sca'iter med pannkakor, troligen är inte ett gäng vikingar mindre matfriska. (Dessutom är det kontradiktivt med om det tog sån hemsk tid att tillverka dem arma pannkakorna att man gjorde fler än vad som åts)
Sternschild

Inläggav stigman » 27 juni 2006, 17:00

vid järnholmsund gjorde jag mig en stärkande pannekage av ejderägg, 2 st och makaroni ,det smakade fågel men gav mig historisk insikt och kraft att ta mig hem till Nyn äshamn
stigman

Inläggav Rånda » 27 juni 2006, 19:55

Angus

Om du nu har så bråttom. Går det fortare att samla ihop ägg till omelett? Speciellt med tanke på att du ville laga mer än du kunde äta. Hur lång hållbarhet har du på dina omeletter föresten?

/Rånda
Rånda

Inläggav Angus Maciomhair » 27 juni 2006, 23:54

Har jag någonstans påstått att omeletter har bättre hållbarhet än pannkakor?
Däremot anser jag det vara fortare gjort att laga omelett till x personer än pannkakor.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Mia » 28 juni 2006, 00:46

Det är mycket prat om äggen, men mjölet är väl inte heller en snabbköpsvara. Det borde vara mödosamt att få fram större mängder mjöl (både säd och malning). När det ändå kostar på att få fram alla ingredienser, så var man nog rätt noga med vad man lagade/bakade för att få ut mesta möjliga ur degen/smeten. Jag <i>gissar</i> fortfarande på något mer åt brödhållet. Om det inte var fest kanske?
Mia

Inläggav Lisa Runberg » 28 juni 2006, 20:45

Det är ett par saker i den här diskussionen som förbryllar mig.

Det första är allt prat om ägg. Att man hade ägg är väl allmänt, liksom att ägg inte var så lätta att få tag på som idag. Vad man gjorde med de ägg man hade verkar däremot ingen veta säkert. Det går dessutom alldeles utmärkt att göra pannkakor utan ägg så hur har äggfrågan blivit så stor?

Sen verkar de flesta utgå ifrån att pannkakor skulle ha varit vardagsmat. Varför det? Att pannkakor skulle vara för dyrt för att lagas överhuvudtaget tycker jag låter orimligt, Lite Festligare Mat lagas ju ofta av dyra ingredienser.
Lisa Runberg

Inläggav Andersson Gunilla » 21 juli 2006, 11:02

Jag förstår att det lätt kan bli avarter om man komponerar recept efter principen ingredienserna fanns så...
Trots detta vill jag gärna ha lite synpunkter på en ugnspannkakeliknande rätt jag "uppfunnit" utgångspunkten är överbliven gröt och att man faktiskt ugnsbakade diverse rätter i bakugnen. Inspirationen var min barndoms risgrynskaka fast den serverades med sylt till istället för att ha godsaker i smeten. Dessutom är det här receptet mer lämpat som en ganska festlig efterätt än som vardagsmat.

till en långpanna tag 4½ portioner osötad lättsaltad stadig havregrynsgröt (jag tar 4½ dl fiberhavregryn kokta med vatten och lite salt). I den kalla överblivna eller något svalnade nykokta gröten rör man ned 3 ägg, 3 små äpplen urkärnade och tärnade (skala bara om skalet är fult eller mycket tjockt och segt).6msk honung och c1½ dl hasselnötter som hackats grovt.
Bred ut i smord eller bakplåtspappersklädd långpanna grädda i mitten av ugnen knappt 200 grader varmt, tills puddingen är ljusbrun.
Om man använder bakplåtspapper kan man klippa portionsbitar med köksaxen tvärs igenom pudding och papper när det hela svalnat.
För nötallergiker kan man byta hasselnötter mot mandel (som mycket färre är allergiska mot).
Jag tycker det blir gott, men hur upprörda skulle folk bli om det serverades i ett "medeltida" sammanhang? Märk väl jag skulle inte påstå att den var efter medeltida recept utan att jag uppfunnit den med försök till medeltida tänkande
Andersson Gunilla

FöregåendeNästa

Återgå till Historisk mat