av Matti » 31 juli 2006, 16:14
Tja, som van skogsman så får jag väl säga att läderskor/mockasiner är vad man hittar på våra breddgrader. Är man ute mycket så är läder det bästa materialet och det enda som kan behandlas för att få det vattentätt.
Men läder är inte varmt, så därför brukas skohö och/eller sockor av ylle med fördel. Personligen skulle jag akta mig för att gå i bara tovade/filtade skor utomhus. De blir skitiga, och skiten går inte bort, och de blir till slut blöta.
Men yllet har de underbara egenskapen att det kan värma även om det är blöt och kan ta 70% av sin egen vikt innan det på allvar känns bölt.
Jag har aldrig gott i ylletofflor och de som brukade dem hemma i den kalla nord (Norrbotten) hade dem som innetofflor på vintern, när golven är kalla. Så länge snön är torr och kall, kan de även funka utomhus, men så fort the blir nollgradigt, glöm det.
Dock användes och används tovade innersulor i skorna, och det är varmt och gott. Man får det mjukt under foten, och då kylan kommer underifrån är det viktigast att isolera nedåt.
Så mitt skog och mark tid lyder. Lädersko/stövel, väl infettad utanpå, men ha gärna en redigt tovad sula inuti. En innersko av vadmal är inte heller fel... Tänk bara på att skorna skall vara lite stora så man får plats med allt.
Våra förfädrer och förmödrar visste i allmänhet mycket väl vad som funkade bäst, så jag tror att det är bäst att följa deras råd.
Men om du verkligen inte vill ha skinn, så skulle jag ge näverskon en chans. Med vadmalssula och/eller innersko av vadmal, så fryser du nog inte i första taget.