[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Gambeson

Gambeson

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Djingis Khan » 8 augusti 2003, 19:33

Hej, jag tänkte göra en gambeson att ha utanpå min hauberk. Jag tänkte göra den i form av en väst, men vilket tyg ska jag använda och hur många lager? Vad jag förstod så är råbomull bra till stoppningen. Ngn förresten som har ngt mönster till en ärmlös gambeson?

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Raymund » 9 augusti 2003, 10:34

Nu antar jag att det är till din hirdmansutrustning du ska ha gambesonen till, alltså tidigt 1200-tal?
Det är alltid bra att specifiera tid och plats när man frågar, det blir så mycket enklare att svara.

Nu finns det inga bevarade tidiga gambesoner, men det följande är baserat på de rådande teorierna som jag uppfattat dem i alla fall.

De tidigaste avbildningarna på gambesoner jag känner till är från ca 1230 och framåt, någon som känner till nån tidigare?
När det gäller mönster så är det enklaste möjliga som gäller för den här perioden, ett rektangulärt fram och bakstycke med uttag för armarna samt en slits fram och bak för att öka rörligheten. Gambesoner med knäppning kommer först på 1300-talet, möjligtvis i slutet av 1200-talet, så den måste vara tillräckligt stor för att kunna dra över huvudet. I Maciejowskibibeln så förekommer knäpta kragar, de kan vara lösa halsskydd, eller en del av gambesonen.
Ofärgad linnekanvas i ett lager eller ett par lager i tjockt linne om du inte får tag på kanvas blir bra till ytterhölje.
Färgade gambesoner är klurigt då det handlar om linne, men de var i så fall reserverade för de som hade mer status.
Stoppning kan vara vad som hellst från linblånor och gräs till ylle och råbomull. Råbomull är nog att rekomendera, finns att få tag på hos möbeltapetserare och tex slöjddetaljer.
Stoppade kanaler är troligtvis inte historiskt korrekt och därtill bökigt, gör helt enkelt en "sandwich" och sy igenom. Tänkt på att det hela krymper när man syr ihop det.

För inspiration kolla in:

En Maciejowskiinspirerad gambeson:
http://www.historiavivens1300.at/realien/gambes.htm
Dragon #5 för en 1400-tals jack där man kan få lite tips på sömnad mm.
http://www.companie-of-st-george.ch/dragons_1.phtml
Anders Helseths norska hirdman från 1308:
http://home.armourarchive.org/members/a ... aavakt.jpg
En par bevarade vapenjackor från slutet av 1300-talet:
http://www.forest.gen.nz/Medieval/artic ... rince.html
http://www.forest.gen.nz/Medieval/artic ... lesVI.html
Maciejowskibibeln:
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... _bible.htm
http://www.keesn.nl/mac/mac_en.htm

/R
Raymund

Inläggav Djingis Khan » 9 augusti 2003, 11:02

Tack för svaret Ray, jo det är till min hirdmannadräkt, men jag har ändrat tiden lite till mitten av 1200-talet till 1200-talets andra hälft, eftersom det finns fler referenser från den tiden (t.ex. ovan nämnda bibel). Jag hade faktiskt tänkt mig ngt liknande den där norska hirdmannen. Bara en fråga; hur ska jag sy och vilka material ska jag använda? Symaskin lär ju vara grovt fusk, å andra sidan blir det ett hel-ete att sy igenom stoppningen för hand

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Anna Balsgaard » 10 augusti 2003, 07:29

13-1400 tallet er representeret her :
http://site.voila.fr/costumesXV/gippon.htm
og i modsetning til så mange andre steder er der nogle bud på selve mønstrene (hvilket jeg har draget fordel af)
Men det er så ikke tale om nøjagtig dato eller fremstillingssmetode.
Derimod har jeg forsøgt testet af det links sammensetning som der er tale om i det tidligere postede link : http://www.forest.gen.nz/Medieval/artic ... lesVI.html
nemlig <blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> "It is made of quilted white linen stuffed with wool and covered with crimson silk <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">sammenholdt med noget jeg har fået oplyst fra en dårlig oversettelse fra en Italiensk reenactmentgruppe, altså hør/lin quiltet med råuld, men der er ingen videre kilder på det som værende autentisk. :-(
Men selve resultatet viste sig at virke fortræffelig i test med både pile og (ikke skarpslebne) blankvåben. Desuden blev den forholdsvis let og meget føjelig samt behagelig i brug :-)
Nu er jeg så ikke ligefrem vildt "autentisk" i min fremstillingsmetode, så jeg syede den på en meget kraftig industrimaskine, der er istand til at sy igennem hvad som helst.
Anna Balsgaard

Inläggav Djingis Khan » 10 augusti 2003, 16:25

Så vilket material är den här gambesonen gjord av? Och hur fästs den?

Bild
Djingis Khan

Inläggav Admin » 10 augusti 2003, 17:06

Om bilden på Anders:

Känner jag honom rätt är den tillverkad i två eller flera lager linne, förmodligen med filt eller linblånor emellan och handsydd och handkviltad.

/Henrik
Admin

Inläggav Djingis Khan » 10 augusti 2003, 17:34

Tack, har jag förstått det här rätt nu? Man tar alltså och mäter ut det mått och mönster man vill ha, sedan syr man ihop två eller fler lager av ofärgat linne (räcker två lager? Hörde ngt om 30 lager förut...). Sedan stoppar man mellanrummet mellan två lager med råbomull som vaddering, och sedan syr man ihop "kudden" och syr kanaler. Rätt?

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Admin » 10 augusti 2003, 19:12

Ja det verkar rätt. Enklas uttryckt:

Innerst: ett (eller två) lager linne.
Mellanlager: ull eller bomull
Ytterst: ett (eller två) lager linne.

Man syr ihop det hela (kviltar det) genom alla lager.

/Henrik
Admin

Inläggav Djingis Khan » 10 augusti 2003, 20:13

Då vet jag nog det jag behöver veta, och fantasin kan ta över härifrån. Tackar så mycket för ert tålamod!

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Admin » 10 augusti 2003, 21:04

Och givetvis så kan mellanlagren också bestå av massor av linnelager, men då får man ett delvis annat plagg, vilket ju har framgått av diskussionen. Tror inte att källäget tillåter så noggranna granskningar av 1200-talet, men jag kan ha fel.

/H
Admin

Inläggav Raymund » 11 augusti 2003, 16:12

Jag föreslog råbomull som stoppning av följande fyra anledningar:

* Vikt; bomullsstoppning _borde_ bli lättare än ull eller linblånor.
* Temperatur; linblånor är nog svalast, men ylle är varmare än bomull, speciellt när gamben är lagom genomsvettad.
* Hållbarhet, ylle kan man få kusar i, linne/gräs multnar lättare och sjunker nog ihop lättare.
*Tvättbarhet, om man tillhör kategorin som tvättar sina rustningsplagg så torkar bomullen snabbare och tovar inte ihop som ylle samt tål tvätt bättre än lin.

Observera att ovanstående argument är antaganden och på intet sätt bygger på nån faktisk erfarenhet, så rätta mig gärna om jag har fel.

Man kan dock ifrågasätta den historiska korrektheten med bomullstoppning i norden på 1200-talet, men det förekom i alla fall i Outremer och stora delar av Europa.

Hästtagel kan också användas, men det har också en hel del nackdelar som att det är rätt så allergent, har samma ohyrepotential som ull, samt nog är dyrast att anskaffa om man inte hittar en gammal tagelmadrass.

När det gäller själva kviltningen så ska man komma ihåg att yttermåtten krymper mellan 5-30% när man syr ihop den, beroende på hur tjock stoppning man har, så tänk på göra mönstret större. Aternativt så kan man kvilta ett par paneler först och sedan klippa ut den i önskad storlek.

Syr gör man för hand med en kraftig nål och vaxad/beckad kraftig lintråd (om man inte vil "fuska" och har tillgång till en industrisymaskin ed.). Syr man med enkelstygn så får man samma streckade (- - -) utseende som i maciejowskibibeln, plus att det går hyffsat fort.

/R (Som bara har sytt en maskinsömmad polyestervaddstubstoppad sak i halvlinne hitills, men en ny är på gång...)
Raymund

Inläggav Joakim K » 8 december 2003, 15:24

Hittade lite kul bilder från [url="http://home.arcor.de/loksley/gonfanon/galerie/ruestwams/index.htm"]Lübeck[/url]. Nån som vet nåt mer om denna?

En fråga...
Hittade följande på en site:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">There is apparently one Late 15th century or early 16th century padded and quilted jack, preserved in the parish church of Rothwell, near Leeds. It has been published recently by R. Knowles "A Defensive Garment in the Church at Rothwell, West Yorkshire", in the Journal of the Arms and Armour Society, Vol XI, 1985, pp. 299 - 305, pls LXX-LXXI.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det någon här som på rak arm vet om det är något bibliotek som har denna skrift? Eller ännu bättre... Någon som kan scanna in den [:D]
Joakim K

Inläggav Raymund » 8 december 2003, 16:11

Jag antar att det är på Firestryker-forumet du läst om dessa plagg? Annars så kanske du kan fråga där också...

/R
Raymund

Inläggav Eva Andersson » 8 december 2003, 17:58

Steg ett är väl ändå att kolla om tidskriften finns i LIBRIS?
Lika enkelt som att fråga någon annan om den finns på något bibliotek och med större chans att få resultat.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Joakim K » 8 december 2003, 20:00

Om jag inte själv tolkade libris fil så finns bara volym i databasen.... Vitalis hittade jag det inte i heller.

Apropos de där bilderna... Plagget ifråga hade visst svenskanknytning.
I den avfotograferade texten står det
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Waffenrock, um 1450
Stoff wattiert

Einer schrift von 1705 zufolge soll es bei dem Wams um den Leibrock
des späteren Königs Gustav Wasas handeln, der auf der flucht vor dem
Dänerkönig Christian II in den Jahren 1519/20 in Lübeck Asyl erhalten hatte.

Schnitt und Müsterung dieses Leibrocks weisen in jedoch als ein Kleidungsstück
aus der Mitte des 15 Jahrhunderts aus.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Dvs, den "sägs ha varit Gustav Vasas". Men det kan det inte ha varit eftersom stilen hör hemma 50 år tidigare...

Editerat...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag antar att det är på Firestryker-forumet du läst om dessa
plagg? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jupp det var det. Har aldrig varit inne där tidigare... Men råkade se en länk från armour archive...
Joakim K

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar