Medeltidsförening i Ljungby?

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Medeltidsförening i Ljungby?

Inläggav Tjalle_g » 29 september 2006, 23:06

[:)]Vi har detta på gång,men behöver ha lärdom av likasinnade här i Ljungbys närhet,med kunskap om den svenska medeltiden i en påtänkt förening.Har under sommaren sökt efter medeltidspersoner,då på olika sätt, men icke sa nicke.Vi menar studera,praktisera,detta ingående så nära verkligheten vi någonsin kan komma denna kultur,i en förening.Här finns ej någon på nära håll,så visst behöver vi medeltidshistoria även här tycker jag.Alla kan "hänga" på som vill prata,och studera spännande medeltid framöver i Ljungby.Har studerat och varit på mycket medeltid genom åren,men man lär så länge man lever så hör av dej. Även ni på detta trevliga och bra forum,hör av er med era "tanke" om detta,så blir jag väldigt glad,gärna med e:post eller här,Mvh Tjalle_g[8D]
Tjalle_g

Inläggav Nenne » 30 september 2006, 15:56

Där neråt finns det åtskilligt med medeltidsintresserade människor. Nästan alla dylika vi känner bor där nere. I Värnamo finns Vida Vad som är en medeltidsförening. Där finns också Nydala kloster där de försöker återskapa den medeltida klosterträdgården tror jag det var. I Växjö finns Theleborg som också den är en medeltidsförening.

//Nenne
Nenne

Inläggav Anders Lindkvist » 30 september 2006, 17:32

I jönköping (det är inte direkt nära men endå) finns vi Drothemshirden 1349 som återskapar svensk medeltid mellan 1300-1350 och så har vi SCA-föreningen Juneborg.

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Tjalle_g » 30 september 2006, 19:39

[:)]Tack för era inlägg,trevligt, då jag är ny här på detta mycket proffsiga forum, känner jag mej redan hemma direkt.Har varit på många andra historieforum,men detta som har det "Bästa" upplägget har jag tyvär missat,men nu är jag med.Ljungby som är en ganska lagom stad,ligger som ni skrev mitt i ett mycket historiskt intresse område.Det finns föreningar då i Värnamo,Växjö,och i Markaryd söder ut.Mitt emellan ligger Ljungby, då med några mil till varje av dessa platser,som tar lite tid att färdas.Så visst finns det säkert medeltidspersoner även här, som vill lämna vardagen bakom sig en stund, och lära av varandra och ha det trevligt.Är du från detta område och vill prata medeltid,hör av dej så är vi igång.Även du på forumet som kan stötta mej med din tanke,om hur man "ragga" är välkommen. Mvh Tjalle_g[8D]
Tjalle_g

Inläggav Karin » 1 oktober 2006, 15:52

När ni nu är så många föreningar som ligger relativt nära varnandra kanske det vore roligt att träffas allihop några gånger om året. Dra ihop en intressant föreläsning, en tävling eller en fest och bjud in de andra småländska föreningarna. Sedan föreslår du att ni ska turas om att bjuda in. Det kan funka.

Karin
Karin

Inläggav Anders Lindkvist » 1 oktober 2006, 17:16

Jo de vore ju trevligt helt klart! Jag har verkligen inte tid att arrangera något [V] men idéen är ju väldigt spännande. Måste säga att jag har mycket dålig koll på alla medeltidsnissar här i landskapet!
Anders Lindkvist

Inläggav Tjalle_g » 2 oktober 2006, 22:05

Vi är ingen förening ännu,då jag hade hoppats att någon här på forumet kanske, är från Ljungbyområdet och blir nyfiken och vill vara med.Har du färsk information från en nyss, bildad medeltidsförening,då är jag mycket förveten,och nyfiken.Även du som har en tanke om detta, är välkommen att deltaga.
Tjalle_g

Återgå till Grupper och personer