Klimat

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Klimat

Inläggav Pian » 14 augusti 2003, 08:15

Dum fråga kanske, men var klimatet mycket annorlunda här under medeltiden? Att det var varmare under bronsåldern har jag förstått, men blev det kallare sedan?

/Pia
[?]
Pian

Inläggav Sara Lundström » 14 augusti 2003, 10:00

Vintrarna var betydligt kallare, vad jag förstått. Man kunde lita på att det var snö på vintern i större delen av dåvarande Sverige (Smålands sydgräns upp till Hälsingland ungefär, samt större delen av Finland), och det var främst då det gick att resa. Om man läser Olaus Magnus (denna ständigt så vederhäftiga källa[;)]) inser man hur viktig vinterisen på sjöarna var för dåtidens handel och transport.
Sara Lundström

Inläggav jesper » 19 januari 2004, 15:08

Klimatet under tidig medeltid var varmare än nu, dock kallare än bronsåldern. Mot 1300-talet började den "istid" som kulminerade på 1600-talet (minns tåget över Bält), därefter har det blivit varmare igen.

Det var alltså inte isande kallt hela året.
jesper

Inläggav Hans » 19 januari 2004, 17:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Pian</i>

Dum fråga kanske, men var klimatet mycket annorlunda här under medeltiden? Att det var varmare under bronsåldern har jag förstått, men blev det kallare sedan?

/Pia
[?]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det blev kallare klimat efter 1000 f Kr med en höjdpunkt ca 500 f Kr. Det brukar kallas fimbulvintern.

Något liknande inträffade på medeltiden med avfolkning som följd precis som på järnåldern.

Se Sernanderska klimatväxlingsteorin.
Hans

Återgå till Forskning