av Djingis Khan » 19 oktober 2006, 17:50
Nu blir det helt OT, men observera att även om tygets ålder skulle fastställas till 1200-talets slut, kan vi inte vara säkra på att mannen levde då, med tanke på att kläder gick i arv, och kunde sys om. T.ex. vet vi att mannens fotlappar var delar av en gammal uttjänt kjortel. Träets ålder måste behandlas på samma sätt, eftersom virket mycket väl kan ha huggits upp till ett århundrande tidigare. Ekpålen t.ex. , som nyligen dendro-daterades till ca år 1300 och C-14 daterats till 1299 +/- 7år , antas ju ha varit en del av en byggnad (en takbjälke), och måste säkerligen varit det i många decennier innan den höggs till en påle.
Såvitt jag vet gjorde nya C14-undersökningar av Possnert i samband med projektet tidigare i år. Tyvärr hittar jag inget om resultaten på Varbergs museums hemsida, men eftersom man skriver "Den [dräkten] är daterad till 1300-talet, med hjälp av dräktstudier och tekniska prover som C-14, kol 14-metoden." så antar jag att även Possnert lutar åt den senare dateringen.
Ett något säkrare dateringsobjekt borde väl vara skorna, som under medeltiden snabbt slets ut, och Bockstensmannens skor torde ha varit relativa nya då han bar dem.