Postat för Katt pga datorproblem.
I en tidigare tråd har vi diskuterat hur re-enactmentstrid skulle kunna göras i Sverige. Jag vet att många föreningar här i landet fäktas och strider enligt många olika medeltida fäktskolor och även egengjorda system.
Som jag ser det vore det kanske dags att skapa ett gemensamt system så vi kunde, och vågar, strida tillsammans (eller mot varandra – hur vi nu ska se det).
De vikingatida föreningarna har ju lyckats bra med att skapa gemensamma stridssytem så dem kan man till en början titta på. Men är man intresserad av medeltid (och framför allt 1400-tal) som jag är tillkommer det en del vapenformer som t.ex. krutvapen, stångvapen…
Jag hoppas är att få uppleva ett re-enactmentslag i Sverige. För att kunna nå dit måste vi ha ett gemensamt regelverk.
För att kunna strida i grupp måste man självklart behärska strid man-mot-man och vara rätt utrustad. Men där finns ju annat och tänka på som till exempel försäkringar och vad som är tillåtet från lagens sidan. Sån´t är ju också viktigt att ha med i ”dokumentet”.
För att undvika missförstånd, och att man eventuellt glömmer något, vore det bra om vi kunde skapa ett dokument där olika krav framgår (som t.ex. vapenstandard, skyddsutrustning, träffytor, tillåtna former av slag). Att ha ett skrivet dokument (eller regelsamling) underlättar spridning av systemet och är även lätt att hänvisa till, till de nya som förhoppningsvis i framtiden upptäcker det fina med att delta i ett medeltida fältslag.
Kom ihåg att detta är ett diskussionsforum. Inga idéer är för bra eller dåliga. Även detta inlägg ska räknas dit. Ambitionen är att skapa något som de flesta kan ställa upp på att använda så vi äntligen kan strida i fält.