[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Re-enactmentstrid (i Sverige)

Re-enactmentstrid (i Sverige)

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Re-enactmentstrid (i Sverige)

Inläggav arwid » 26 oktober 2006, 19:21

Postat för Katt pga datorproblem.

I en tidigare tråd har vi diskuterat hur re-enactmentstrid skulle kunna göras i Sverige. Jag vet att många föreningar här i landet fäktas och strider enligt många olika medeltida fäktskolor och även egengjorda system.

Som jag ser det vore det kanske dags att skapa ett gemensamt system så vi kunde, och vågar, strida tillsammans (eller mot varandra – hur vi nu ska se det).

De vikingatida föreningarna har ju lyckats bra med att skapa gemensamma stridssytem så dem kan man till en början titta på. Men är man intresserad av medeltid (och framför allt 1400-tal) som jag är tillkommer det en del vapenformer som t.ex. krutvapen, stångvapen…

Jag hoppas är att få uppleva ett re-enactmentslag i Sverige. För att kunna nå dit måste vi ha ett gemensamt regelverk.

För att kunna strida i grupp måste man självklart behärska strid man-mot-man och vara rätt utrustad. Men där finns ju annat och tänka på som till exempel försäkringar och vad som är tillåtet från lagens sidan. Sån´t är ju också viktigt att ha med i ”dokumentet”.

För att undvika missförstånd, och att man eventuellt glömmer något, vore det bra om vi kunde skapa ett dokument där olika krav framgår (som t.ex. vapenstandard, skyddsutrustning, träffytor, tillåtna former av slag). Att ha ett skrivet dokument (eller regelsamling) underlättar spridning av systemet och är även lätt att hänvisa till, till de nya som förhoppningsvis i framtiden upptäcker det fina med att delta i ett medeltida fältslag.

Kom ihåg att detta är ett diskussionsforum. Inga idéer är för bra eller dåliga. Även detta inlägg ska räknas dit. Ambitionen är att skapa något som de flesta kan ställa upp på att använda så vi äntligen kan strida i fält.
arwid

Inläggav Öhrn » 26 oktober 2006, 19:45

Det tycker jag låter som en UTMÄRKT ide!!! Ett riktigt system för re-enactmentstrid, stålvapen skulle nog många uppskatta tror iaf jag!
Vad ska man börja bara? Kanske med personliga erfarenheter av skydd, vapen osv?!
Fler som hänger på iden?
// Öhrn :D
Öhrn

Inläggav Runristaren » 26 oktober 2006, 20:58

Toppenförslag!

På Åland driver vi en årlig sommarmarknad, Gustav Vasa-dagarnas vänner.
Vi håller till inne på slottsområdet, nära nära så att man kan ta på väggarna.
Tiden är 14-1500tal, slottet är det kungliga Kastelholms slott!
Vi ser gärna att detta ordnas upp å det snaraste.
Klangen av stål och lukten av svartkrut är tilltalande i allra högsta grad.

Mvh
Gerry runristare
Vise o
Runristaren

Inläggav Öhrn » 26 oktober 2006, 21:22

Kanske finns där några som e inne på 1350-1400 med?
Så kul det hade varit!
// Öhrn :p
Öhrn

Inläggav Johan Käll » 26 oktober 2006, 22:07

Hmm...
Om vi jämnför med europa så brukar systemen variera lite, men ha en gemensam grund. Ofta refereras till 'Engelska regler' men det brukar vara lite lokala varianter. Jag ser inte några större problem med detta och I Kalmar, vilket mig veterligen är det största medeltida slaget i sverige ( runt hundra soldater tror jag det var från tre olika länder) så klarade vi oss bra med 'standard regler' från kontinenten. Om man skapar ett 'eget' svenskt system så har vi problemet med utlänska grupper som inte är vana vid det.

Det som skiljde från det kontinentala reglerna i Kalmar var att vi tillät dolkar i strid, samt stötar med svärd samt en större del 'brottning'. Allt detta är ju oftast reglerat på kontinenten.

Hur gick det då?
Jo det gick alldeles utmärkt och de utlänzke ville gärna komma tillbaka nästa år.
Johan Käll

Inläggav Matti » 27 oktober 2006, 07:46

Ursprunget till denna tråd var en diskussion som följde efter Axtorna 1565.
Här var vi också runt 100, kanske något färre, och allting förekom. Stångvapen, musköter, kanoner etc...
Ett problem som uppstod var att allt fler spontant deltog i handgemäng, och jag blev oförberett involverad i två fighter.

Krutvapen har ett bra regelverk, så vi behöver inte bekymra oss om det. Men vi har allt från helpikar till värjor och dolkar att ta hänsyn till, samt mycket varierad skyddsklädsel.

I princip tror jag dock att vi kan ta fram en lokal anpassning och få ett bra system som täcker 14-, 15- samt 1600-tal.
Slaget vid Axtorna torde återkomma, så vi som var med vill gärna att ha möjlighet att genomföra en bra blankvapenstrid nästa gång.
Då jag tror att det är görligt att föra ihop senmedeltid och renässans/barock till ett system, då vapensystem i stort har mycket gemensamt.
Visserligen finns historiska fäktskolor, MEN de sysslar med främst duell.

Vore det inte möjligt att skapa grupper med medlemmar från olika föreningar som dock träffas och tränar ihop, så att fler kan vara med. Principerna är ju desamma?
Personligen ser jag gärna en grupp formeras i Göteborgs/Kungsbackaområdet. Jag lär vara själv från min förening, så jag vill gärna ha några att öva med.

Dessutom tror jag att det är berikande att möta folk som sysslar med andra århundraden. :D
Matti

Inläggav 109blom » 29 oktober 2006, 00:26

Jag har med stort intresse följt er diskussion om ett gemensamt regelverk.
Det nämns av Matti att det finns ett bra regelverk för svartkrutsvapen och har en fråga om vilket regelverk han syftar på. Det vore intressant att få se det regelverk för att göra en egen bedömning hur bra det är.
109blom

Inläggav Katt » 30 oktober 2006, 11:51

Det vore mycket intressant att ta del av regelverket ni använde i Kalmar! Kanske Johan Käll kunde vidarebefodra det till oss? Som vi sade i förra tråden - det är dumt att uppfinna hjulet igen - vad vi ska försöka göra är att hitta hjulet och sprida det vidare. Jag har skrivit till Carnis men inte fått svar. Kanske Johan Käll kunde hjälpa oss.

Jag håller med om att regler för medeltidsre-enactment finns ju på kontinenten men var kan vi hitta en förlaga? Kanske någon har en länk vi kan titta på?

Matti! Kan du lägga ut regelverket för krutvapen så vi alla kan läsa det. Så småningom kan det ju få bli en del av det samlade dokumentet (regelsamlingen) som jag hoppas vi ska kunna göra.
Katt

Inläggav Matti » 30 oktober 2006, 16:41

Jag skall se om det finns på vår hemsida. Annars så skall jag höra med svartkrutsnissarna i vår förening.
Matti

Inläggav 109blom » 30 oktober 2006, 17:47

Matti på den hemsidan du tänker kolla på, där finns inget regelverk.
Och när du menar svartkrutsnissar i föreningen så är jag nog en av dem.
Fel av mig jag har kollat och på föreningens medlemssida där finns ett "regelverk" men det är väldig lite information och jag skulle inte kalla det Bra.
Men det finns en säkerhetsutbildning där oxå som är något bättre.
109blom

Inläggav Matti » 31 oktober 2006, 12:35

Nå, då kanske det är på tiden att vi formulerar ett. Misstänkte att det var du, Peter!

Det viktigaste vad gäller svartkrutsvapnen är egentligen att man inte avfyrar på för nära håll. Speciellt inte kanonerna. Så vad man främst behöver är fastlagda säkerhetsavstånd inom vilka skyttarna antingen får låta bli att skjuta eller avfyra i luften.

Sedan har det att välja på mellan att springa, ge sig eller dra sitt sidovapen.

Vad jag tror är viktig är att de som hanterar svartkrutsvapnen har klara intstruktioner och erfarenhet av att hantera sina vapen innan de deltar som skyttar vid ett större evenemang.

Men såvitt jag kan se, så bör man ha två separata regelverk. Ett för krut som har mest att göra med hantering och säkerhetsavstånd, samt ett för blankvapenstrid i grupp, som bör vara enkelt att begripa men ända hyfsat realistiskt.

Hur går det med Carnis regler? Jag tror att vi har behov av dem innan vi kan fortsätta.
De historiska fäktskolorna är alltför inriktade på duell och på att följa och tolka gamla manualer som knappast kom alla till del. Den "militära" fäktningen på slagfältet torde ha varit mycket mer direkt. Inga konstigheter, döda han innan han dödar eller skadar mig osv...
Matti

Inläggav Katt » 31 oktober 2006, 14:35

Utöver Carnis, om de hör av sig, så kan vi titta på något regelverk från något annat håll som vi kan utgå ifrån, utländska som "inländska". Synd bara att gå miste om erfarenheter (Carnis) som vi kunde dra lärdom av. Men så är det ibland. Men det måste finnas fler medeltidsföreningar som slåss blankt i sverige.

Är det någon som har ett aktuellt "regelverk" för medeltidsre-enactmentstrid? Dela den gärna med oss i så fall. Lägg den på någon websida så vi alla kan läsa och diskutera!
Katt

Inläggav 109blom » 31 oktober 2006, 23:34

Hej Mattias!
Jag tror att du måste tänka noga igenom svartkrut och strid.
Det är inte så enkel som du vill ge sken av. Det är många faktorer man måste tänka på.
När man hanterar svartkrut så är det inte riskfritt. Om man gör fel så är priset högt.
109blom

Inläggav Matti » 1 november 2006, 11:32

Visst, men såvitt jag vet så görs det på många håll i världen, så det tyder ju på att problemen på många håll blivit lösta. Om vi bara säger att det är svårt löser vi ingenting. Jag kollade på Sealed knots hemsida, men de hade inget specifikt ute, antagligen för att de är en övergripande organisation.
Laddningsförfarande, hantering av krutet mellan uppvisningarna och sådant kan du bättre. Men rent generellt så är det en fråga om hur man synkroniserar uppvisningen. Säkerhetsavstånd måste finnas, vilka skyttarna inte får fyra av inom, alternativt avfyra i luften. Hörselskydd är ett måste, liksom vilka riktningar man inte får avlossa skott mot. Det ställer krav på skyttarna, både för deras egen del och för de framförvarandes del.

Men såvitt jag såg löpte allt väl vid Axtorna, så erfarenheterna därifrån är något att basera allt på.

Varför kan du inte sätta upp lite stolpar, Peter, eftersom du är mer inne i det, speciellt vad avser den personliga hanteringen, laddning osv...?
Matti

Inläggav 109blom » 1 november 2006, 16:33

Mattias
Jag ser att du är ivrig att komma igång. Men börja i rätt ände.
Vem eller vilken organisation skall stå som ansvarig för dessa regelverk, handhavande instruktioner, säkerhetsregler m.m.
Och vilka föreningar skall följa regelverket.
Hur har ni tänkt förankra detta med myndigheter. (Polis, sprängämnesinspektionen m.m.)
Hur skall ni göra med försäkringar, när olyckan är framme. Det händer olyckor och folk blir skadade. Det har hänt i Sverige och andra länder.

Det jag ser är att ni måste gör är:
Skapa en organisation/riksförbund.
Skapa arbetsgrupper.

Jag håller med om att erfarenheter från Axtorna skall man använda sig av.
Efter jag har sett film från Axtorna. Så förstår jag att ni behöver bättre regler.

Regel nummer ett – Behandla alltid ett skjutvapen som det vore laddat.
109blom

Nästa

Återgå till Stridskonst