av Per Runberg » 16 maj 2006, 20:53
Oluf:
Om du kommer förbi Åkulla i helgen så kan jag säkert ge några tips. Eventuellt kommer jag även till Kongahälla Tillsammans med Kompani Bastard, men det är inte klart än.
Träblås:
Kohorn är inte kännt just som ett ensembleinstrument, men visst går det.
Gamla horn är väldigt individuellt stämda. Ofta hamnar de i en skala med (för svensk folkmusik så vanlig) halvhög ters. Dvs. nästan dur, fast med klar mollkänsla. Det går att intonera medan man spelar genom att pressa läpparna hårdare (uppåt), eller stoppa in fingrar i hornets mynning (nedåt). Dessutom går det att medelst gaffelgrepp ta alla halvtoner. Moderna kohornsmakare stämmer oftast i ren moll. Om man lägger grundtonen på första stopptonen (några fingrar instoppade i hornets mynning) Så brukar man få ett omfång på en kvint uppåt och en till två toner nedåt. Om det är ett bra horn kan man dessutom få oktaven till grundtonen genom överblåsning.
Mitt favorithorn är stämt i A och är ganska lågt för att vara ett kohorn. Det borde gå att få horn i C, eller D. Sedan blir de ofta hårdblåsta.
De största producenterna av kohorn idag torde vara Börs-Anders i Jönåker och Pelle Pettersson i Leksand. Anders adress finns lite överallt på forumet. Pelle kan du komma i kontakt med via Leksands medeltidsförening. Själv tillverkar jag enstaka horn på beställning.
Per