Hej! Först bör jag kanske säga att jag inte är medlem i någon re-enactment, live eller medeltidsförening och jag är ingen expert när det gäller historia men jag har alltid varit intresserad av både fantasy och verklig forntid/medeltid, och en dag fick jag för mig att jag skulle tillverka en ringbrynjehuva av fjäderstål för skojs skull. Huvan är klar och nu vill jag bygga en hauberk att fästa i huvan(!), och då måste jag naturligtvis sy en gambeson att ha under. Från början hade jag inte för avsikt att vara särskilt historiskt korrekt, men efter att klickat runt på det här forumet i några dagar känner jag mig inspirerad att åtminstone försöka göra den så verklighetstrogen (eller åtminstone så trovärdig) som möjligt. Jag har dock lite begränsade resurser när det gäller material och syfärdigheter så det blir väl som det blir men jag vill försöka i allafall.
Jag har inte riktigt greppat hur man gjorde med vadderingen. Jag har förstått att man stoppade med alltifrån gräs till tagel, linne och råbomull, men jag har ingen bra koll på vad som användes när och var (av vem).
Aktuell tidsperioden skulle vara nånstans mellan 1100-talets början till mitten av 1200-talet.
Om jag tillverkar den i linne (grovt om jag får tag på nåt, annars blir det lite tunnare) och stoppar den med bomull (eller flera lager filt av bomull) skulle detta kunna anses vara tidsenligt rent materialmässigt? Om inte, är det i såfall helt åt skogen eller lite mindre åt skogen?
Jag undrar även om det går att säga hur tjock den bör vara när den är färdigkviltad och klar, för att effektivt kunna fylla sitt syfte? (Även om jag sannolikt aldrig kommer att bli slagen med svärd eller träkäppar etc. så vill jag att den ska vara funktionell).
/Robban