av Per Runberg » 23 november 2006, 21:23
Man tager om man så haver ca. en halvmeter 12mm elrör. Sedan skär man ett tvärsnitt ca 3 cm in på röret och ett annat snitt snett upp mot det första så att det ser ut som en glad mun. Därefter förfärdigar man ett block som ska korka igen röret fram till den glada munnen. Materialet i blocket kan variera från flöjtmakare till flöjtmakare. Jag brukar göra mina i trä. Forma blocket så att det sluter tätt hela vägen. Blocket kan med fördel sticka ut en bit utanför röret. När blocket är inpassat så drar man ut det och skär av det längs ena kanten så att det bildas en kanal fram till den glada munnen när blocket sätts på plats igen. Om blocket sticker ut utanför röret så ska kanalen börja ett par cm. utanför rörets kant. Meningen är att luften ska träffa underläppen på den glada munnen när man blåser i flöjten. Det kan vara lite trixigt att få till riktningen på kanalen. Om man har lyckats så kommer det en klar ton när man blåser i flöjten, och en annan klar ton om man täcker för mynningen på flöjten när man blåser.
Jag brukar linda mina flöjter med näver. Det ger en (i mitt tycke) snyggare ton och samtidigt en lite vackrare flöjt. Andra varianter är att t.ex. måla flöjterna eller linda dem med något slags tejp.
Jag har hämtat min modell från Egil Storbekken i Norge som började göra sådana här flöjter någon gång på sjuttiotalet. Det här var alltså "sälgflöjt" i plast. En riktig sälg- eller videflöjt är en annan femma, men det är inte riktigt sässong för sådana just nu.