av bowyer tom » 13 december 2006, 13:37
Temudjin! Vad menar du med att bågen verkar ha funnits längre i norge än i övriga norden? Personligen så vet jag bara om finnarnas (samernas) vida omvittnade skjutskicklighet. Linné beskriver detta i sin lappländska resa. Bl a om hurusom lapparne sköt ekorrar med pilbåge och hurusom de började att öva redan som helt små. Detta är det enda, mig veterligen, som skrivits generellt om ett nordiskt folks skjutskicklighet...
Vad gäller resten av befolkningen så får man skilja på ett folk som är beroende av bågen för sin försörjning och sitt skydd, och de som använder den i krig som avståndsvapen. Om bågen används som krigsvapen tenderar skjutskickligheten att vara betydligt lägre än hos de som måste ha den för att överleva, på grund av att de inkommederade bågskyttarna oftast hade gårdar och hemman att sköta och därför inte satte övningsskjutning särskilt högt på prioritetslistan, trots försök av myndigheter att lagstifta om övning. Bågen har aldrig haft status som prickskyttevapen i nordeuropa under vikinga-,tidig medeltid. Det finns individuella skyttar som utmärkt sig i skicklighet likväl som det finns skott som blivit berömda. Armborstskäktan som dödade Rikard Lejonhjärta (jag vet, det var ju ett armborst) Pilen som Harald Godwinson eventuellt fick i ögat 1066. Vad gäller bågskyttarna från telemarken vid bråviken så är nog den korrekta anledningen till att de finns omnämnda troligtvis att det vid tiden för slaget var väldigt ovanligt att se en större (nåja) ansamling bågskyttar som slogs samordnat. Gunnar på Lidarände var en skytt. Det nämns inte att han skulle varit exeptionellt (hur stavas det???) skicklig, baraatt han hade otur med kvinnotycke och bågsträngar. Så kan det gå. Ur ett historiskt perspektiv är det hos överklassen som man hittar de skickligaste skyttarna. De som hade tid att träna sig till ytterst skickliga bågskyttar och som använde sin skicklighet till att skjuta ned träfåglar ur torn, sätta pilar i en halmbutt eller annat produktivt.
Återigen så vet jag inte en bråkdel av det jag önskade att jag visste, men jag har i referensliteraturen mött förvånansvärt få nordeuropeiska folk som varit omskrivet skickliga med bågen. Med undantag av finnarna, bestyckade med sina tvåvedsbågar. Så nej. Mig veterligen finns inga belägg för att norrmännen skulle ha varit sällsynt skickliga med bågen...