[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Kärna smör

Kärna smör

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Kärna smör

Inläggav Angus Maciomhair » 21 augusti 2003, 02:18

Under en del funderingar som gått i rastlöshetens tecken har jag lekt lite med tanken att kärna eget smör. Dessvärre har jag inget större hum om i vilken ände jag ska börja.

*Vilket börjar man bäst med? Mjölk eller grädde? En blandning av båda?
*Hur mycket luftvolym är lagom att ha i kärlet?
*Behövs någon för- eller efterbehandling av något slag?

Tacksam för tips av alla slag.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav my_mmy » 21 augusti 2003, 02:51

smör är grädde är mjölk. [:)]

har du aldrig vispat grädde för länge? det är hela processen. gamla smörkärnor hanterar större kvantiteter, men de gör samma jobb som en elvisp. du kan förvisso använda mjölk, men det tar fruktansvärt mycket tid för mycket lite smör, och dessutom är homogeniserad mjölk svår att få att koagulera i vilket fall. Det är ju liksom hela vitsen med det, så du inte ska få grädde på toppen. kan ni köpa ohomogeniserad mjölk i sverige? det är dock bättre att använda grädde - förr i tiden lät man mjölken stå ett tag och skimmade sedan av grädden för att göra ost, smör eller bara att ha.

lustigt att det kom upp. häromdagen var jag i en dyr köksaffär och de hade en gräddkanna/smörkärna för 40 dollar (runt 200 kr). påminde mig att min äldsta flicka är gammal nog att göra sitt första smör.
(när jag var liten hade min mormor och mor "livslektioner" med mig. vissa saker jag skulle lära mig om jag behövde det eller inte. jag ämnar ge mina barn samma kunskaper - det har verkligen kommit mig till användning.)

-maggie
my_mmy

Inläggav Arnaud Guillaume » 21 augusti 2003, 08:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>

...dessutom är homogeniserad mjölk svår att få att koagulera i vilket fall. Det är ju liksom hela vitsen med det, så du inte ska få grädde på toppen. kan ni köpa ohomogeniserad mjölk i sverige?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Det finns nåt som heter "gammaldags mjölk" som går att hitta här och var. Den är definitivt inte homogeniserad (det flöt små klumpar av grädde på ytan), så den funkar nog att göra smör av. Fast grädde är nog lättare.
Arnaud Guillaume

Inläggav my_mmy » 21 augusti 2003, 21:48

aha, ja det blir nog bättre, men som du säger är det bäst med grädde.

första steget är ju att separera grädden, och det kan inte bli så där mycket kvar av mjölken - här ligger silver top (ohomogeniserad mjölk) på run 7% fett, så det blir ju inte mycket grädde av en liter. sen när det kärnas blir det ju ännu mindre kvar.

nej, nu ska jag äta lite frukost och sen tror jag att vi ska göra lite smör. [;)]

-maggie
my_mmy

Inläggav Åsa vävare » 21 augusti 2003, 22:28

Hej Angus
I skolan fick vi "kärna" smör genom att skaka en burk med gräde. Den skickades mellan oss och vi fick skaka ett antal gånger var ända tills det blivit en smörboll som skvalpade runt i kärnmjölken. Därefter tvättades och saltades smöret och vi fick var sitt Mariekex med smör på.
Åsa vävare

Inläggav my_mmy » 21 augusti 2003, 22:52

just det - processen handlar om att få in luft i grädden för att separera mjölkfettet.

vi har precis blivit klara med en bytta, så jag tänkte jag kunde berätta om det.

först tager man en mängd grädde - med vispgrädde blir det ungefär 1/3 till 1/2 mängd smör beroende på hur mycket fett där är i (det varierar här beroende på årstiden). sen vispar man, och vispar, och vispar. Jag använder elvisp, för en treåring har begränsad intressetid. Så småningom blir vispgrädden klumpig och gul. fortsätt tills den blir synbart grynig. Det motsvarar kärningen.

I gamla tider tog man nu ut smöret och pressade det, sedan saltade man med paddlar. Jag häller salt över det hela och fortsätter vispa ett tag. Smöret separerar nu fullständigt, och en mjölkig vätska framträder. den kallas här för "buttermilk" och är jättegod syrad.

När det har hänt slutar jag vispa, och lägger lite ostduk i en sil, lägger över smöret i den och vrider till så det får ligga i press i kylen över natt. Sen är det bara att lägga smöret i en lämplig behållare och använda.

hoppas det är användbart. Min treåring är just nu i färd med att slicka ur bunken...

-maggie
my_mmy

Inläggav Angus Maciomhair » 21 augusti 2003, 23:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åsa Vävare</i>

Hej Angus
I skolan fick vi "kärna" smör genom att skaka en burk med gräde. Den skickades mellan oss och vi fick skaka ett antal gånger var ända tills det blivit en smörboll som skvalpade runt i kärnmjölken. Därefter tvättades och saltades smöret och vi fick var sitt Mariekex med smör på.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter bekant, likväl som det låter som ett fasligt jobb att få hårdvispad grädde att skvalpa runt i burken. Förhoppningsvis har jag muskler kvar sedan helgens pastaknådning som kan klara av det.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 21 augusti 2003, 23:08

Tack för alla tips. I helgen ska jag göra ett seriöst försök att kärna smör.

Maggie:
Är din dotter som ska lära sig kärna smör tre år? wow! Jag kan bara drömma om vad du kommer lära henne när hon blir äldre. Jag önskar att mina föräldrar hade haft samma inställning.

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Åsa vävare » 21 augusti 2003, 23:16

Det var ovispad grädde i burken. Kanske det går att skaka med ena handen medan man kollar nya inlägg.
Åsa vävare

Inläggav Angus Maciomhair » 21 augusti 2003, 23:27

Grädden blir väl mer och mer som ovispad grädde efterhand och då blir det väl svårare att få till skvalpandet?
Är det månne pga. detta som man bör tillsätta en liten mängd vatten? Jag kan inte minnas var jag först hörde talas om det men det verkar logiskt eftersom man då får en vattenfas redan från första början som kan fara runt i burken medan fettfasen/grädden blir allt hårdare till den slutligen börjar släppa vätska.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Åsa vävare » 21 augusti 2003, 23:54

Minns inget om vatten. Det var ganska många år sedan. Elvispen verkar behändigare - och snabbare. Riktiga smörkärnor är numera inte så vanliga i köksskåpen.

Lycka till.
Åsa vävare

Inläggav my_mmy » 21 augusti 2003, 23:59

jag har heller aldrig hört att man behöver tillsätta vatten. däremot går det lättare mot slutet att få det att klumpa sig när man tillsätter salt - det är ju som bekant vattendrivande. om man ska pröva handskakningsmetoden kanske man kan tillsätta lite salt redan från början.

angus: ja, min äldsta tös är tre år. och ja, jag har en lista på ting hon ska få lära sig efterhand. saker som att spinna en tråd, byta ett däck, skjuta ett gevär, rida en häst, skinna en kanin och filea fisk och mycket mer. alla viktiga saker att veta hur man gör, tycker jag. Jag kan ännu minnas när jag var sju och min mor kom hem med ett kilo fisk som jag fick filea. nu kan jag, även om jag föredrar att köpa det gjort. [8D] eller de där hönsen som skulle plockas och tas ur...[xx(]

-maggie
my_mmy

Inläggav Angus Maciomhair » 22 augusti 2003, 00:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>

jag har heller aldrig hört att man behöver tillsätta vatten. däremot går det lättare mot slutet att få det att klumpa sig när man tillsätter salt - det är ju som bekant vattendrivande. om man ska pröva handskakningsmetoden kanske man kan tillsätta lite salt redan från början.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Inte så att det är absolut nödvändigt, mer som så att det lättare drar ut vattnet om man redan har en separat vattenfas från början, om det beror på den något ökade vattenhalten eller enbart att vattnet piskar runt grädden vet jag inte. Vattnet man tillsätter kommer ju inte att bilda en emulsion med grädden utan förblir en separat fas genom hela processen om jag förstått det hela rätt, och om man enbart har en vanlig burk så går det säkerligen snabbare om man har en liten vattenfas som kan piska runt grädden när den senare börjar stelna, även om det säkert är fullt möjligt att göra utan hjälp från vattenfasen. I en traditionell kärna är det nog inte av samma betydelse eftersom man där har en mekanisk bearbetning av grädden.
Ska se vad jag kan komma fram till efter helgens försök.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Shadow » 31 augusti 2003, 10:44

Lite nyfiken på hur det gått med smöret, Angus? [:)]

En annan fråga är...... hade de smörkärnor på vikingatiden eller hur gjorde de?
Shadow

Inläggav Angus Maciomhair » 31 augusti 2003, 12:21

Jodå, det gick alla tiders. Körde på vanlig 40% grädde. Provade dels med elvisp först och sedan med skakmetoden.
Tyvärr hade jag inte en så stor burk att tillgå och jag fyllde den lite för mycket så efter ett tag var det inte mycket luftvolym kvar att skaka runt det hela på men det gick skapligt fort, ca. 20 minuter med ett par pauser.
I försöket utan elvisp hade jag i en skvätt vatten men jag har inte gjort samma försök utan vatten så än har jag inget att jämföra med.
Allt som allt använde jag 7 dl grädde och fick ut runt 300 g smör. Kärnmjölk/buttermilk var en upplevelse, har aldrig provat det tidigare.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Nästa

Återgå till Historisk mat