[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Rebec i Sverige?

Rebec i Sverige?

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Rebec i Sverige?

Inläggav Lilliwin » 27 juni 2006, 16:19

Hej!

Jag har skaffat en rebec som jag försöker spela på så gott jag kan. Och det är inte så lätt, hållningen skiljer sig ju en del från fiol, och bara tre strängar och en position begränsar omfånget en hel del. Men det är kul ändå![:p]

Finns det någonting dokumenterat om rebecspel i Sverige? Repertoar? Bilder?

Och finns det någon som spelar nu? Har förstås sett att Falsobordone gör det, men de ligger liksom i en annan division... Skulle vara kul att utbyta lite erfarenheter!

/Mikael
Lilliwin

Inläggav Träblås » 27 juni 2006, 20:20

Sorry, jag har inga tips, men jag undrar hur svårt det är att spela jämfört med fiol? Har varit sugen att skaffa rebec ett tag.
Träblås

Inläggav Lilliwin » 27 juni 2006, 22:36

Tja, har man spelat fiol så är det inga problem att börja med rebec. Greppen är ju precis samma. Det jag tycker är knepigt är hur man ska hålla den. Eftersom man inte "håller i" den med hakan så måste man hålla i med vänsterhanden, som då blir låst på ett sätt som gör det svårt att få upp farten, och lite svårare att intonera bra. Att byta läge med tempo är nästan omöjligt, men såvitt jag förstår spelade man bara i första position ändå. Kanske just därför!?
Att sedan tonen är sprödare och svagare än på en fiol tycker jag bara är mysigt, fast man drunknar lätt mot andra instrument. T o m lillens 1/4-fiol har ett under av klang och volym i jämförelse! Kombinationen rebec-skalmeja verkar inte så lyckad... Men med flöjt eller sång kan det nog bli bra. Eller ännu hellre två rebecer! [:D]
/M
Lilliwin

Inläggav Träblås » 27 juni 2006, 23:48

Jag har sett en del avbildningar där rebecen spelas liggandes mot underarmen och botten på instrumentet ligger an mot insidan av armbågen. Men detta kanske bara fungerar för mindre storlekar? Hur har du stämt strängarna förresten?
Träblås

Inläggav Lilliwin » 28 juni 2006, 10:11

Jovisst, det är ungefär så jag håller, fast jag kör in spetsen i bröstkorgen. Min är en alt-rebec (tror jag) med samma stränglängd som en vanlig fiol, och jag har den också stämd som fiol G-D-A. Kanhända att man kan stämma den D-A-E med andra strängar!? Kroppen är ju inte så stor så man får ut mest ljud i det högre registret. En E-sträng skulle kanske låta bra?

I alla fall är den för lång för att jag ska kunna ha spetsen i armvecket. Om man håller den som en cello kan jag tänka mig att vänsterhanden blir lite friare, tyngdkraften håller rebecen på plats då. Men det känns avigt för mig.

En skillnad till mot fiol är att strängarna sitter lite glesare, så dubbelgreppen blir knepigare. Och så brukar jag inte ha sensträngar på fiolen heller!

/M
Lilliwin

Inläggav Lilliwin » 8 juli 2006, 18:33

Jippi - jag har hittat en svensk rebec-bild!!

Bild

Den visar en figur från en bänk i Dalby kyrka i Skåne, numera LUHM, men jag har inte sett någon datering.
Hoppas bara att hans hållning inte är representativ, annars får i alla fall jag svårt att spela något på "rätt" sätt! [:)]
/M

Ändrade bilden till en länk på nätet. Fast för mig funkade en länk till hårddisken utmärkt![;)]

SUCK - ändrat igen... Nu ska det gå att SE bilden också!
Lilliwin

Inläggav Angus Maciomhair » 9 juli 2006, 00:03

Det fungerar bättre om du lägger upp bilden på en server istället för att länka till katalogen på hårddisken [:)]

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Parry » 5 september 2006, 08:56

Hej, om du inte redan fått massor av svar så kan du alltid kontakta en kille i Skåne som heter Per Mattsson. Bor utanför Kristianstad och spelar i princip alla stråkinstrument! Och han är en trevlig lärare också, som tycker mycket om att sprida sina erfarenheter till alla nivåer!
Lycka till!
Parry

Inläggav Lilliwin » 18 september 2006, 23:32

Nja, det verkar inte vimla av rebecspelare här precis...

Tack för tipset, men det är tyvärr lite för långt att pendla Sthlm-Skåne för att ta lektioner! :-(

Som jag förstår det var rebecen mest använd som komp-instrument, och det passar den nog bra till om bara inte huvudinstrumentet är för starkt. Skalmejor och säckpipor t ex skulle dränka den fullständigt. Finns det någon på närmare håll som skulle vilja spela eller sjunga med lite rebec-gnissel som komp? Maila gärna i så fall!
Lilliwin

Inläggav Christer Furberg » 11 januari 2007, 09:46

Jag har relativt nyligen byggt mig en rebec själv. Den har ungefär fiolmensur (33 cm) och jag har den för tillfället stämnd a-d'-a'. När det gäller stämningen får man prova sig fram, men generellt brukar de här instrumenten inte ha någon vidare botten, särskilt om de inte är försedda med ljudpinne. Kvart plus kvint tycker jag fungerar bäst när man har flackt stall, vilket jag har. Jag spelar i stort sett alltid på minst två strängar.
Jag har låtit mig inspireras av den rebecspelande ängeln på bilden till artikeln "giga" i Sohlmans musiklexikon. Men jag håller den inte så, och mitt instrument blev betydligt mindre. Eftersom jag spelar gamba har jag den mest i knät, men jag håller på att lära mig att ha den i armvecket/i bröstet/på nyckelbenet. Det har inte riktigt satt sig än.
Vad gäller repertoar så får man väl köra "det gamla vanliga". Cantigorna, istampittorna och de andar instrumentaldanserna från "British Museum-dokumentet", trubadursånger etc.
/Christer
Christer Furberg

Inläggav Lilliwin » 15 januari 2007, 14:29

Byggt själv! Det har jag också drömt om att få göra! Tidsbrist och tusen andra mindre roliga men mer nödvändiga projekt, och så det att jag inte har någon erfarenhet av instrumentbygge, fick mig att trots allt köpa en färdigbyggd.
Byggde du efter bilden, eller hade du någon ritning/byggsats? Kan du lägga ut någon bild på ditt instrument här kanske? Hur lång tid tog det? Blev den bra??? Har du byggt annat förr? Ljudprov?? Sensträngar?
[?][?][?]

Repertoaren begränsas åtminstone för mig pga omfånget. Har man den i knät kanske det går att byta läge, men jag läste någonstans att man inte brukade göra det. Hur gör du? Falso kör visst med knävarianten!
Lilliwin

Inläggav Christer Furberg » 16 januari 2007, 11:26

Inspirerad av samekåsor fick jag för mig att jag skulle bygga rebecen av en björkvril. Det kanske inte är historiskt riktigt, men snyggt! Jag beställde en stadig klump (ca. 15 kg!) med tillhörande del av stammen från Masurmannen [sic], barkade av den och fick hjälp att såga ut konturerna grovt på bandsåg. Sen blev den liggande i 5-6 år (med tre barn och två jobb kom det lite emellan för mig också...). Jag kom igång med byggandet ordentligt förra våren, så ungefär 3/4 år av lediga småstunder tog det. (Det är en del småjusteringar kvar.) Jag gjorde en grov ritning själv efter hur vrilen hade växt. Jag har inte byggt något instrument tidigare, men jag fick en del ovärderliga tips, samt stämskruvsämnen i ben, från Olle Gibson (se tråden om lyra).
Resultatet blev bra! Den är rätt tonsvag men det hör liksom till, särskilt när man inte använder ljudpinne. Jag har knutit greppband modell gamba för att få klarare och lite starkare ton.
Med stämningen a-d'-a' kan jag spela en hel del med grundton d. Omfånget blir a-d'' i samma läge, och det räcker till det mesta. I några låtar (typ Lamento di Tristano & Cominciamento di Gioia) kan man sträcka lite och nå längre. Jag håller den som sagt i knät, men övar på att ha den mot bröstet.
Jag ska ta lite bilder på den och skicka till Olle G. Då kanske jag lägger ut dem här också.

/Christer
Christer Furberg

Inläggav Lilliwin » 18 januari 2007, 21:11

JAAA!!! Posta bilder!!![:p]
Vet inte heller om björkvrilar användes till instrument, men det verkar ju praktiskt att utnyttja naturens former och det tätare träet.
Varför har du inte någon ljudpinne? Min saknade pinne i original, men jag tycker att den låter bättre sedan jag monterat en!

Jag hittade en svensk rebecbild till, i en bok om musikmotiv i svensk kyrkokonst. Bilden finns i Häverö kyrka i Uppland, och rebecen har faktisk greppband som din!
Lilliwin

Inläggav Christer Furberg » 19 januari 2007, 17:46

Här är några bilder på min rebec:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
(Tack för hjälpen att lägga upp dem, Henrik!)

Lite finlir är kvar. Jag kom bl.a. på varför den stämskruv som är närmast sadeln brukar vara vänd "åt vänster". Nu går pekfingret emot stämskruven när jag spelar i halvläge. Får väl fixa det så småningom.

Ljudpinnens vara eller inte vara har fått musikhistoriker att gå lös på varann så att hårtussar flyger. Jag vill inte gå så mycket in på det där, men eftersom kroppen är så välvd, och båda mina fiddlor har ljudpinne, ville jag prova utan. Vad som låter bättre är väl en smaksak; jag tycker det är bra att det inte låter så mycket fiol.

Bilden från Häverö är samma som finns i Sohlmans. Man har tydligen diskuterat hur pass mycket de sabbade när de renoverade målningarna, men bilden har varit kul att ha som inspiration.

/Christer
Christer Furberg

Inläggav Lilliwin » 19 januari 2007, 18:49

OJOJOJ - Den var LÄCKER!!!
Då skulle jag bara vilja höra hur den låter också....

När det gäller min så kan man lugnt säga att det INTE är något problem att den låter som en fiol, ljudpinnen till trots...
Frågan är bara hur den BORDE låta, och vad man kan göra åt det? Säkert var variationen mycket stor på den tiden det begav sig, men något ideal hade de väl? Om det fanns någon bevarad kunde man kanske ha fått några ledtrådar. Kan tänka mig att tjockleken på kropp och lock spelar roll för klangen, liksom träslaget. Och vad är idealet idag?
Nåja, den låter, och det är kul att ha något annorlunda att spela på...

Vad har du förresten för stråke? Och hur håller du den?
Lilliwin

Nästa

Återgå till Historisk musik och dans