av my_mmy » 21 augusti 2003, 22:52
just det - processen handlar om att få in luft i grädden för att separera mjölkfettet.
vi har precis blivit klara med en bytta, så jag tänkte jag kunde berätta om det.
först tager man en mängd grädde - med vispgrädde blir det ungefär 1/3 till 1/2 mängd smör beroende på hur mycket fett där är i (det varierar här beroende på årstiden). sen vispar man, och vispar, och vispar. Jag använder elvisp, för en treåring har begränsad intressetid. Så småningom blir vispgrädden klumpig och gul. fortsätt tills den blir synbart grynig. Det motsvarar kärningen.
I gamla tider tog man nu ut smöret och pressade det, sedan saltade man med paddlar. Jag häller salt över det hela och fortsätter vispa ett tag. Smöret separerar nu fullständigt, och en mjölkig vätska framträder. den kallas här för "buttermilk" och är jättegod syrad.
När det har hänt slutar jag vispa, och lägger lite ostduk i en sil, lägger över smöret i den och vrider till så det får ligga i press i kylen över natt. Sen är det bara att lägga smöret i en lämplig behållare och använda.
hoppas det är användbart. Min treåring är just nu i färd med att slicka ur bunken...
-maggie