[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Bilda grupp i Norra halland och Gbg (1050-ca 1150)

Bilda grupp i Norra halland och Gbg (1050-ca 1150)

Här presenteras grupper och personer verksamma på forumet.

Bilda grupp i Norra halland och Gbg (1050-ca 1150)

Inläggav Matti » 3 februari 2007, 15:31

Hej!

Ja, vi har ju diskuterat runt att det skulle vara kul med en förening för perioden 1250-1325 med anknytning till Göteborgsområdet och Norra Halland (Gamla Fjäre härad) och kanske med lite vidare anknytning till Västsverige.

Personligen har jag emellertid två epoker som verkligen intresserar mig nu vad gäller Västsvensk medeltid och jag undrar om man inte skulle kunna ha en förening som jobbar med bägge perioderna?

Epokerna är nämnda Högmedeltida epok, knuten kring den orosperiod som rådde i Norden runt år 1300, och vilken kom att påverka Norra Halland och Södra Bohuslän via Greve Jacob.
För Halland så finns den intressanta Konung Valdemars Jordebog som ger en beskrivning via skatteupptaget av Fjäre härad, som var väldigt rikt, bara Halmstad och Laholm var rikare om jag minns rätt.
Man skulle också ställa upp med två skepp till ledungen och deras kaptener är nämnda vid namn. Jordeboken är från mitten av 1200-talet.

Men 1000-talet är en mycket formativ och väldigt bortglömd epok. Visserligen finns det många vikingar, MEN märkligt nog är alla hedningar.
Fjäre var ett strategiskt område med en befolkning som kan vara omnänd av Ptolemaios så tidigt som på 100-talet efter Kristus.
Med det strategiska läget utgjorde området runt Bräckan, den ås längs vilken den danska kungens väg, Via Regia, löpte och löper än idag. Platsen torde långeligen ha varit en viktig omlastnings och tullplats.
Vid Sluttningen av Bräckan finns Li gravfält med sina mängder av resta stenar, antagligen främst vikingatida.
Där finns dock även den höga "Frodestenen" som lokala legender knyter till mytkonungen Frode (han med grottekvarnen) ni vet. Han skall enligt de lokala sägnerna ha dött och begravts i Fjäråstrakten. Antagligen så rör det sig om någon händelse ännu längre tillbaks än vikingatid och medeltid dock.

1000-talet är inledningen på det som är medeltid i Sverige, men om jag inte minns fel sätter danskarna gränsen någonstans kring 980-talet och Harald Blåtand. Och Halland låg ju i Danernas rike vid denna tid. Det finns spår vid utgrävningar som kan tolkas som att danernas kung under 1000-talet börjar försöka sätta sin ordning på marken, bland annat genom en indelning av åkerjorden i systematiska parceller. Vid Äskhults by, bara någon mil från Bräckan, har sådana parceller påträffats och gränserna daterats.

Samtidigt får ju kristendomen starkt grep och Sigfrid kommer på 1000-talet för att slutföra kristnandet av Västergötland.
Han KAN ha landstigit vid Fjäre, men det är min egen spekulation![:D]

Hursomhelst en formativ period. Kungamakten går nu markant mot den lokala makten, Kristendomen börjar tränga undan hedendomen på allvar. Handel, kontakter etc...

Hur få ihop dessa perioder då? Blir det inte samma sak som SKA?
Nej, det behöver det inte bli. Målsättningen är att sprida kunskap till allmänheten (och ha roligt själv förståts!) om dessa epoker, som bägge är i skymundan eller drunknar i ett allmänt "vikingeri" eller "medeltidande".
En av de favo-föreningar jag upptäckt på nätet är det käcka brittiska sällskapet "Comitatus". De förevisar den senromerska livet kring en garrnison i Brittanien runt år 400. Men de har också två andra perioder som de förevisar. Arthurisk och hedniskt anglisk. Bägge är knutna till ett årtal för riktmärke. Jag tror att den Arturiska var ett 500-tals årtal och den Angliska har år 627 som riktmärke.

Här är en länk för er att studera dem: http://www.comitatus.net/
Grovt sett landar de inom 300 år ram och det skulle man göra med 1000-1300 tal också.

När de är ute och kamperar så är det antingen eller, beroende på vad beställaren ville ha eller vad evenemanget gäller. Således inga senromerska pedes med familjer som trappar runt i den Angliska byn 627.

Jag tror detta är görligt, att det skulle vara mycket roligt OCH att det skulle vara behövligt. Två skymda perioder kan plockas fram på detta vis.

Vad gäller inriktning föreställer jag mig en förening för alla, där vardagsliv och hantverk får stor plats. Lägre klass och medelklass är i fokus, även om något enstaka härskap är på sin plats (speciellt under tiden runt 1300.
Borgare, bönder, knektar, handelsmän, trälar etc... någon präst och munk vore inte heller fel.

Visst skall det finnas plats för att fajtas, men jag vill ha en förening som inte fokuserar på det men som kan visa allt.

Är ni intresserade? Folk behöver inte vara härifrån. Det finns tillräckligt med bevisad kontakt med Västergötland för att sådana skall ha sin givna plats. Samt folk från nuvarande Bohuslän.
Matti

Inläggav Anders Lindkvist » 4 februari 2007, 09:25

Alla sällskap som vill göra första halvan av 1300-talet är välkommet. Det är tungt och start upp nya projekt, men om någon annan grupp redan finns på samma tidsperiod underlättar det tror jag.

Jag tror att hela Drothemshirden 1349 är intresserade av allt sort samarbete vad det än kan gälla. Hantverk, fighting, pilgrimsvandringar och liturgi whatever...
Vi har ju en del medlemmar i Göteborgsområdet, annars är ju Jönköping inte långt bort.

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Matti » 4 februari 2007, 11:17

Gott, då finns det åtminstone folk som att samarbeta med vad gäller ena sidan av tidslinjen!
Matti

Inläggav Varg » 4 februari 2007, 11:59

Hur är projektet tänkt att drivas? Tidsplan? Du nuddar vid syftet, men jag känner att den behöver förtydligas/förstärkas. Ska det bli typ ett Nordic Knight som åker runt på events och visar upp sig? Ska man skapa egna events? 1000-1300-tal känns för mig som rätt stora skillnader ifråga om kläder och utrustning, så då är ju frågan om alla (majoritet) ska kunna dubbla i de olika åldrarna eller räcker det, så att säga, med att man har en korrekt uppsättning?

För egen del ser jag mer än gärna att man gör en annorlunda variant av vikingar och den, anser jag, alltför vanligt förekommande vikingaromantik som finns idag. Att göra den kristen tycker jag låter som en mycket bra idé. Det hela låter intressant och om du känner för att träffas över en öl eller kaffe så hojta till. En annan bor ju numera i Göteborg.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Anders Lindkvist » 4 februari 2007, 18:53

Det där med den kristna varianten jobbar vi på eftersom vi vänstrar lite med vikingatiden på sidan av. Många i Drothemshirden vill bygga upp en kristnad hird, det vore rätt intressant. Det är ju en mycket intressant period, själva kristnadet.
Anders Lindkvist

Inläggav Öhrn » 5 februari 2007, 09:23

Hej
Jag har håller på att starta ett SCA-hushåll i Halmstad. Kul med mer intresserade. Vi går under namnet Helmstede. Kanske finns det folk som bor lite längre söder ut än norra Halland, fast alla är ju hjärtligt välkomna. SCA är ju vitt omspännande när det gäller tiden.
Kan rekomendera gruppen Gotvik i Göteborg annars. Finns det intresse så kontakta mig gärna på anders.jansson(at)maritimagymnasiet.se

Trevligt mött// Anders
Öhrn

Inläggav Matti » 6 februari 2007, 13:53

Aha, det kan ju vara bra att veta.
Problemet är att jag är ute efter en mer periodiskt specifik förening. För stor spännvid är inte bra ur pedagogisk synvinkel då en viking och en 1400-talssnubbe aldrig skulle ha möts.

Ja, vid närmare eftertanke kan det vara för stort spret mellan 1000 och 1300.

Men om jag annar rätt, så torde det vara mer intressant med en periodspecifik förening kring 1000-talet, då 1300-talet ändå har sina förkämpar.

Så en annorlunda variant på vikingatid/tidig medeltid under 1000-tal kanske är det bästa. Är det fler som skulle vara intressentade av en informell liten träff för att spåna kring denna "jungfrueliga" ur re-enactmentsynpunkt tidsepok?
Matti

Inläggav Varg » 6 februari 2007, 17:53

Frågan är inte om 1100-tal passat bättre då det verkligen svämmar över med alla vikingasammanslutningar? För min del så skulle det vara intressant först när man släpper taget kring den nu så vanligt förekommande 1000-tals-vurmeriet.

Kör man på 1100-tal kan man iofs beskyllas för att bli en Arn-förening, men varför inte?
Draghjälp finns iform av böcker, källor, platser som Varnhem mfl, en film på gång och all annan turism runt detta fenomen. Ett tillfälle att visa Den Sanna Historien TM? : )

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Matti » 6 februari 2007, 20:38

Tja, man kan ju köra en mix. Det som är intresant med 1000-tal som ingen gör är kristnandeprocessen, hur kungamakten blir synlig etc.

Men man kan ju köra 1000-tal och 1100-tal. För männen blir det ingen hiskelig skilland och inte för vanligt folk heller.
Säg 1050-1150! Fortfarande en brytningstid med en verklig blandning.
Inte så dumt eller hur? PLUS att det överlappar Kongahällamötet 1108. Bra ursäkt för att springa där.
Tre kjortlar passar in den epoken. Skjoldhamn, Moselund och Kragehjul är alla från den tiden enligt C-14.
Man kan använda Bayeuxtapeten som inspiration, kan välja dropformad eller rund sköld.
Så jag tycker 1050-1150. Eller sätt ett riktår på 1100 så kan man spela uppåt och neråt.

Jag vill gärna grensla ett sekelskifte eftersom det har en pedagogisk poäng eftersom de inte utgjorde verkliga gränser. Att ha ena foten i en försvinnande vikingatid är en poäng genom att man kna visa att vikingattiden inte bara försvann utan att den helt enkelt utgjorde början på medeltiden.
Det finns ju också strömningar inom forskarvärlden som vill skrota begreppet vikingatid just eftersom det blir ett sånt konstlat brott. Tidig medeltid är ett mer passande begrepp.

En annan anledning till att gränsla 1100 är att under 1000-talet tar vendernas attacker fart mot Skandinavien vilket leder till allt kraftigare krigståg från den danska kungamakten, som så småningom utmynnar i vad som var "inofficiella korståg" mot Venderna. Jag vill minnas att de sista stora vendertåget var 1147. Då Halland var danskt kan man koppla till det.
Inom denna period får vi således in det sista "vikingatåget" dvs Harald Hårdrådes invasion av England 1066 och kan så att säga avrunda med danskarnas anfall mot Venderna.

Vi har en massa spännande som händer inom denna tidrymd och flera av de äldsta städerna som Lund och Skara har sina äldsta rötter i det sena 1000-talet.
Så har vi Arn.
Jag gillar inte Arn, MEN inom denna period får vi med hans "mor", fru Sigrid, som var en historisk person och är nästan lika hypad som Arn, speciellt med tanke på man just nu gräver ut hennes släktgods i Västergötland, med en gårdskyrka från sent 1000-tal.

Kan inte detta vara värt en liten diskussion? Kanske vi rentav skulle sätta upp en ny tråd eller ändra titeln och kanske locka in lite fler?

Klädedräktsmässigt är det inga problem, speciellt inte för vanligt folk. Kollade med kompisen Vix. Och vill någon sy en klänning med släpärmar så är det okej. Vad gäller manskläder så har vi som sagt 3 kjortal som enligt C-14 ligger precis i denna tidsperiod.
Vi har Bayeuxtapeten och säkert andra bildkällor om vi börjar rota runt.
Matti

Inläggav Varg » 7 februari 2007, 08:04

Jag tycker helt klart att ett sådant gränslande i sig, känns unikt. Dessutom håller jag helt med om den spännande tidsperioden 1050-1150. En tanke är att försöka att inte fokusera på kämpalekar så det hela blir en ytterligare en vikingakampgrupp. Jag är personligen rätt trött på dem.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Matti » 7 februari 2007, 09:10

Det är exakt min tanke. Jag har inte kämpalekt, men tyvärr så är ju det nästan kärnverksamheten i många grupper, och även om krig var mer överhängande, så var det ju inte det enda som man gjorde.
Det är därför jag gärna vill se en blandad grupp med mycket mer fokus på familjen och vardagslivet, samt hantverk och handel, religion osv.
Även om det bör finnas ett "militärt" inslag, så tycker jag att det i så fall bör vara mer i linje med vad var man var ålagd att prestera. Mer ledung och uppbåd och mindre hird.
Hirdarnas proffskrigare var ju trots allt i minoritet.

Kanske dags att öppna en ny tråd som är mer fokuserad och se om fler blir intresserade? Ju mer jag tänker på det dessto mer tror jag att just den här tidsepoken verkligen ligger i skymundan, fast så mycket händer.
Matti

Inläggav Anders Lindkvist » 7 februari 2007, 14:55

Internationellt sätt så är ju 1000-talet väldigt poppis (1066, någon?), men 1100-talet är ju precis som ovan anfört ovanligt i dagens reenactment. Å andra sidan är det inte mycket som krävs för att göra en anständig dräkt antingen från början eller genom att ta vissa plagg från tidigare resp senare epoker.

Strid behöver inte vara i centrum utan endast ett trevlit tillbehör. Vi kan ha desto fler munkar och hantverkare.

Frågan är bara om detta ska vara en seriös förening eller band med oorganiserade reenactare. Vilka sorts seriositetskrav ska gruppen ha?
Anders Lindkvist

Inläggav Matti » 7 februari 2007, 20:06

Det är något som bör diskuteras. Jag skulle tycka det vore trevligt att få igång en någorlunda seriös förening, åtminstone med tiden.
Munkar, hantverkare, skrikande barn och bönder.
Som sagt så föreligger nog inga större problem med vardagskläder. De är inga större förändirng för vanligt folk, trots allt. Det är ju också en poäng i sig att vissa att bara för att man byter århundrade så förändras inte allt som genom ett trollslag.
Så därför det fina med 1050-1150. Och som sagt, dräktförebilder finns det ju.

Vi kanske skulle säga någon dag som man kunde träffas på i Gbg och talas vid lite över en kopp kaffe? Då skulle man kunna lägga upp en ny tråd här som annonsering.
Matti

Inläggav OlofNacke » 10 februari 2007, 00:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Det är något som bör diskuteras. Jag skulle tycka det vore trevligt att få igång en någorlunda seriös förening, åtminstone med tiden.
Munkar, hantverkare, skrikande barn och bönder.
Som sagt så föreligger nog inga större problem med vardagskläder. De är inga större förändirng för vanligt folk, trots allt. Det är ju också en poäng i sig att vissa att bara för att man byter århundrade så förändras inte allt som genom ett trollslag.
Så därför det fina med 1050-1150. Och som sagt, dräktförebilder finns det ju.

Vi kanske skulle säga någon dag som man kunde träffas på i Gbg och talas vid lite över en kopp kaffe? Då skulle man kunna lägga upp en ny tråd här som annonsering.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OlofNacke

Inläggav OlofNacke » 10 februari 2007, 00:46

Jag tycker att det låter som en ypperlig idé att gestalta annat än viking (fighting)faking i en förening.

Även vikingaföreningarna borde ha med i åtanke att det det var en turbulent tid med kristandet o kungamaktens antågande. Nu lever alla som i ett hippiekollektiv där alla är hedningar. Till en början så borde alla engelsmän vara kristna o de flesta danskar vara det. Även en hel del norrmän o götar med tanke på man gjort en ny upptäckt o troligtvis funnit den älsta kyrkan i Sverige 900-tal någonstans i Västergötland (sorry glömt av var).
Man skulle kunna levande göra historeien på ett roligare sätt i fall man tog det hela i beaktning!

Fast det hela beror ju som sagt på vilken tid man vill gestalta är det 700-1000 så är det en lång period. Jag är av idén att man kanske skall välja en snävare tid.

Våran förening gjorde ett försök -98 att som munkar försöka kristna hedningarna nere i Hög med variernde resultat. 50 liter medhavt vin gjorde nog sitt ;)

Jag vet att jag lämnade ämnet lite men jag blev glad att några fler än mig tröttnat på att fokus endast är att sätta upp en stridsgrupp. Det finns ju så mycket mer. Hantverk , musik, levandegöra vardagsliv o visa tidens påverkan osv. En annan sak som många inte gör på marknader är att idrotta som nämns i nästan alla isländska sagor. När de väl gör det så är det obskyra lekar som att kasta fisk o sumobrottning som inte har någon historisk förankring. Jag tror att många är rädda för att träna riktiga idrotter med regler som man kan förbättra sig i o istället väljer fåniga lekar.

mvh Olof
OlofNacke

Nästa

Återgå till Grupper och personer