Fredmans musik (
www.fredmansmusik.se) har en "thin whistle" (de kallar den tin whistle) som är i trä, från Auralis.
Finns i D och C. Jag har beställt den i D, eftersom det verkar varit det vanligaste under dess tidigare tid, men de håller just på att beställa in den igen, så jag har inte fått den ännu.
Däremot har jag fått Auralis renässanstraversflöjt i D, och den har en vacker ton. Också rätt enkelt utformad, och kan nog passa in på senare medeltidsevenemang (och på medeltidsveckan, det mesta går där).
Angående att lära sig spela flöjt så är det ett av de lättaste instrumenten, tycker jag. Det beror väl på vilken sorts instrument man har läggning för, men i mitt tycke är det för någon som är lite musikalisk inga som helst problem att lära sig spela flöjt själv.
Dessutom om man lär sig ett blir de andra lättare. Jag började själv med piano och saxofon (med lärare), och har lärt mig gitarr, skalmeja, blockflöjt, krummhorn, tin whistle, lite traversflöjt, och lite harpa. Skulle vilja lära mig nyckelharpa, men det kommer väl.
Om någon söker grundinstruktion i något av de medeltidsinstrumenten ovan, och kan ta sig till Eslöv, så hjälper jag gärna till. Allt för att få medeltidsmusikscenen större än en handfull personer.