jag boxades innan jag började med HEMA, och har tränat mma med, så jag är ganska sparringskadad, så att säga, jag tycker att det är ovärderligt för att lära sig timing, distans och insikten att man applicerar sina kunskaper på en högst ovillig motståndare.
Sen håller jag med dig Gilles om att teknikerna kan bli lidande av sparring eller träning med allt annat än stål (egentligen borde vi kanske alltid öva med skarpa vapen, de beter sig tydligen ganska annorlunda från slöade i binden). shinaisparring speciellt ger mig en del olater, och det kan vara svårt att behålla fokus i sin träning och medvetet välja bort saker som kanske fungerar i shinaisparring men som inte har så ycket med vapenkonsten i sig att göra.
Detta är dock en risk jag gärna tar, då jag som sagt tycker att sparring är en nödvändig del i min träning (För övrigt är det ju helt historisk korrekt att sparras, hålla turneringar etc, och inte alltid med skarpa stålvapen, man tävlade ju t.ex tydligen med vapen av valben någon gång, kommer inte ihåg vart jag såg det dock).
Shinaisparring har också en fördel i att den går att utföra med ganska stor säkerhet. Det kan finnas ett större riskmoment i att sparras med folk man inte känner/har tränat med om man använder stål, och i en turnering liknande den Anders vann, med deltagare från hela världen så är shinaisparring ett väligt bra alternativ. Ett annat plus, som också har med säkerheten att göra, är att man kan introducera den till nya utövare som kanske inte känner sig bekväma med stål än.
Båda dessa två skäl gör sig bra bredvid poängen du gör Gilles, att vi är få som håller på med detta , då de kan hjälpa till att sprida HEMA till de förtappade övriga som ännu inte sett ljuset.
MVH/bla bla bla blaxel
Edit: håller med alla om det fantastiska med video, mer sådant!