[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Re-enactmentstrid (i Sverige)

Re-enactmentstrid (i Sverige)

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Katt » 18 november 2006, 21:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Det låter ju som en lovande grund att stå på. Är det på sin plats att lägga fram Azincourt reglerna för Axtornafolket med Thomas kommentarer som en grundregelverk för nästa års Axtorna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter som ett bra förslag.

Frågan är om Azincourtreglerna ('standard english rules'?) kanske ska skrivas om till svenska? Då undviker vi risken för feltolkningar. Trots vårt anglofila samhälle är det rätt många som har det svårt med språket...
Katt

Inläggav Matti » 20 november 2006, 21:33

Låter mycket klokt! Någon som känner sig manad?
Matti

Inläggav Katt » 21 november 2006, 14:01

Det är ganska mycket att översätta så det tar nog sin modiga tid. Uppbådet har funderingar att titta på det. Men du Matti verkar ju duktig på svartkrut så du eller dina gelikar kanske kunde översätta svartkrutsdelen så vi som inte är så insatta i hanteringen av krut och dess benämningar riskerar att översätta fel.

Vad sägs om det?

Därefter kan vi ju utbyta översättningar. Dessutom kanske vi borde kommentera eller komplettera med svenska lagar, regler eller förhållanden om det behövs.
Katt

Inläggav 109blom » 23 november 2006, 11:21

Ang lagar, regler och tillstånd för svarkrut så kan ni läsa mer på

Räddningsverket - http://www.srv.se/

Polisen - http://www.polisen.se/inter/nodeid=1461 ... ion=1.html

Mvh Blom
109blom

Inläggav Matti » 24 november 2006, 09:39

Hmm... jag skall se vad jag kan göra. Men för tillfället kan Orsa kompani inte lova något bestämt, då jag har en massa annat att skriva, som arbete.

Men jag skall kika på det, och jag tar nog hjälp av Peter och Alfons i föreningen för att läsa den översatta texten så den verkar vettig.

Tack för länkarna Peter, uppgifter om lagar och regler både för hantering och för eldtillstånd måste ingå i manualen, om inte annat för att folk måste komma ihåg detta.
Hanteringen är mest viktig för de som hanterar själva krutet och för arrangörerna, men det skadar inte att alla är medvetna om riskerna med svartkrut så de kan ingripa om de ser något galet ske.

Begäran av eldtillstånd bör åligga arrangören vid evenemang som omfattar flera föreningar med svartkrutsvapen, men om man är enda förening så bör det göras som vi gör i Fänikan, av befälet.

Gott, vi verkar komma någon vart i varje fall.

Jag har för övrigt etablerat lite kontakt med Minna från Axtornaprojektet, eftersom jag skriver på en re-enactmentartikel. När vi börjat komma igång skall jag meddela henne om vad vi pysslar med så att de är medvetna och införstådda.
Matti

Inläggav Katt » 30 november 2006, 20:36

Det är bra tänkt Matti. Det skadar aldrig att vara tydlig. Många som vill testa på kanske börjar med att läsa "manualen" och inser då vad som måste göras vad gäller tillstånd etc. Så det är jättebra att det finns med där.
Katt

Inläggav Tore H » 4 februari 2007, 23:38

Hmm, just det. Översättning. Det var något man skulle göra ja. [:)]
Jag kan försöka titta på det igen i veckorna som kommer, eftersom jag då (förhoppningsvis) kommer att vara lite mindre upptagen än vanligt. Men jag tänker inte <i>lova</i> några resultat. [:)]

/Tore (utsedd till Uppbådets tame översättare)
Tore H

Inläggav Gilles » 29 mars 2007, 11:33

Var inte med vid slaget i Kalmar men hade förmånen att vara med på en utav träningarna innan och har vänner som kunde berätta om striden i efterhand. Och deras reaktioner var överlag positiva, s det talar ju för att de relger som fanns vid detta tillfälle var tillräckliga.

Jag kan bara tala ur perspektivet som gammal budoka (såsom så många andra här är antar jag) och vad jag har lärt mig vid olika sammankomster av stilar och klubbar.

Men vad som jag ser som mest relevanta är att minimera riskerna genom att kraftigt styra vissa skeden av striden.

1. Så som hantering av krutvapen och då främsta artelleri. Kan det inte vara intelligent att innan striden göra klart hur många skott som ska avlossas. På så vis så utesluts mkt av den mänskliga faktorn. För även en artelleriledare kan få för sig saker och tro att tiden är bättre än vad den är. Skulle problem uppstå och inte alla skott kan avlossas kan en signal ges och en allmän överrenskommelse är att inga krutvapen avlossas efter signalen.

2. För allas trygghet bör det finnas en sjukvårdare på plats, sjuksköterska eller högre kompetens. Det ger iofs kanske en för stor illusion av trygghet som kan driva folk till att gå för långt. Däremot ser jag det som dumdristigt att inte ha kunniga på plats utifall att olyckan är framme.

3. En otränad person är en farlig person i de flesta lägen, oavsett om det är i en budotävling eller vid gestaltandet av en strid. Här kan man inte göra allt för mkt men jag anser att det faller på varje förening att se till att det finns en viss nivå av kunskap hos de medlemmar som ställer upp.

4. Varje deltagare bör ha en viss nivå av utrustning innan denne får ställa upp. Var denna nivå ska ligga finns det klokare människor än mig som kan säkerställa men en grundnivå ökar tryggheten både hos kombattanten och de denne möter i strid.

Mkt som jag skrivit är nog uppenbara men jag kände att de kunde göras gott i att finnas med. Annars så får jag hålla med Thomas i hans lista, den täcker upp de viktigaste punkterna på ett sätt som också ger utrymme för en analys av säkerheten för alla (deltagande som åskådare) och en frihet för att skapa modifieringar beroende på situation.
Gilles

Inläggav Johan Käll » 1 april 2007, 10:50

bara för klargörandens skull:

I kalmar fanns minst 3 sjukvårdskunniga på fältet vara åtminstonde 2 har lite över 200 timmars träning i akutsjukvård.

'Kaptenen' i varje trupp har alltid ansvaret för att dennes soldater är tillräckligt övade i säker strid. Dessutom att vapen inte har grader eller jack

grundutrustningen för att deltaga på fältet var Hjälm (för alla även ickestridande) samt skyddshandskar för de som slåss i närstrid.

till detta kan läggas att de deltagande grupperna hade flera års erfarenhet av strid och har slagits ihop flera gånger innan.

En viktig sak som inte är att förglömma är att striden börjar utanför fältet. Se till att besöka de som står på andra sidan under slaget. Tala med varandra. bli vänner. ha kul, bjud på mat. det är här som vägen till ett lyckat slag ligger.

Johan, Albrechts bössor
Johan Käll

Inläggav Thomas Svensson » 28 juni 2007, 21:27

Jag har normalt ansvaret för Carnis stridsaktiviteter. Är inte så ofta ute på forumet så om någon vill få tag i mig för att fråga något är jag kontaktbar på nilsabraham10@hotmail.com. Sitter och skriver på "rules if engagment" för de strider som Carnis kommer att hålla i. Tanken är att ett utkast kommer att komma ut innan 27 juli då vi ska ha en drabbning i Kalmar.
Thomas Svensson

Inläggav Matti » 29 juni 2007, 15:07

Så det blir en drabbning i Kalmar? Min kollega Anders Lindskvist undrade hur det skulle bli med det.
Matti

Inläggav Johan Käll » 29 juni 2007, 23:51

det blir det. hur stor det blir får vi se.. det kommer litle tyrolare och lite Fransmän har jag hört
Johan Käll

Inläggav Thomas Svensson » 2 juli 2007, 21:53

Det blir drabbningar dagligen 27-29 Juli i Kalmnar. Det kommer att vara runt 40-50 man på fältet. Svenskar, danskar, sydtyrolare och fransmän. På den här sidan finns det endel bilder från förra året. Att iakta är att endel av de som har rustningsdelar på sig på bilderna inte är deltagare i själva striderna. http://www.salvestaden.se/images/medelt ... /index.htm
Thomas Svensson

Inläggav Xedric » 11 juli 2007, 10:01

Jag har följt den här diskussionen ett tag nu och vill bara påpeka att en utmärkt mötesplats för att diskutera dessa ädla stridskonster som ligger oss så varmt om hjärtat är så klart Swordfish 2007 i Göteborg.

Bland annat kommer det vara en workshop som kommer bli MKT intressant:

Thomas Hageus
What can HEMA and re-enactment learn from each other?
Max attendants: 30
Requirements: No previous knowledge required
Equipment: Sparring gear for light group combat, shields are very welcome.

Seminar and workshop on what re-enactors and HEMA got to learn from eachother. Why can one person beat six others? The importance of teamwork in group combat. Why does a sword have two edges? Understanding design through function, a key in re-enacting. We will start with a short discussion on how re-enacting could benefit from HEMA. Just like you need to know how to forge to understand the design of a hammer, you need to know how to fight to understand a sword. Then most time will be spent on learning some basics of group combat learned in re-enactment. Two against one, moving in formation, holding the line, the triangle, and as a bonus for good behavior, the "svinfylking". Ended with a discussion on how to enable more authentic fighting on the battlefield. Bring sparring gear for light group combat, shields are very welcome.

Speciellt intressant skall det bli att se vad som kommer ur "a discussion on how to enable more authentic fighting on the battlefield".
Xedric

Inläggav Matti » 14 juli 2007, 20:11

Hmm... jag tror att de instruktioner som tagits fram angående Kalmarfajten skulle kunna tillämpas vid Axtorna i höst. Vad tycker ni andra?
Matti

FöregåendeNästa

Återgå till Stridskonst