Flöjt för medeltids-lajv och marknads bruk

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Inläggav Träblås » 17 mars 2007, 06:55

En billig blockflöjt duger bra för lajv, garanterat! Det spelar ingen roll hur "medeltidsaktig" flöjten ser ut om du ändå inte kan spela den på rätt sätt. Jag hittade en helt ok bambuflöjt för endast ett pund som låter helt ok när man spelar medeltidsmusik, och den är lika lättspelad som en vanlig tin whistle, men är av trä. Tror att såna flöjter går att få tag på i Sverige med, och att det kan vara klokare att lära sig spela på en sån för att senare gå över till en dyrare variant.
Träblås

Inläggav Lillith » 17 mars 2007, 23:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin Månsdotter</i>

Den här tråden var himla intressant tycker jag. Har funderat på att lära mej spela flöjt lite grann, för att kunna spela på lajv och sådär. Ska ta och köpa den där medeltidsflöjten på Fredmans musik. Men jag vet inte om jag borde köpa den i c-dur eller a-dur. Vad är skillnaden? (jag vet inte så mkt flöjter och tonarter som ni kanske märker[:I]) Skulle vilja ha den som låter ljusast tror jag...
Ska nog också kolla upp om d finns nån som jag kan ta lektioner hos. Hoppas bara d inte är för dyrt...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har en sådan flöjt i C-dur. Jag tror att a-flöjten ligger lite lägre, men du kan ju alltid maila dom och fråga.
Jag tycker att den är helt perfekt för mina behov, vilket innebär att den funkar fint att sitta och tuta på under lajvens långsammaste timmar och går att dra med på medeltidsmarknader och sånt utan problem. Den är lite hårdare att blåsa än en blockflöjt och tonen är inte lika ren. Men i gengäld blir den inte överröstad av folk som snackar i vanlig samtalston, vilken blockflöjt mycket väl kan bli. Jag har ingen spenkoll på hurpass tisigt man använde flöjter som såg ut som våra moderna blockflöjter, men jga tycker nog att "medeltidsflöjten" ser bättre ut. Jag vet inte hur rätt den egentligen är, men den har ett sånt där utseende som man inte ifrågasätter när man ser den.
Lillith

Inläggav Skalde-Tord » 2 maj 2007, 08:27

Jag lärde mig spela blockflöjt på ca 2 veckor för bra många år sedan, sen så passade det sig så väl att jag kom i kontakt med thinwhistles då det begav sig på gymnasiet på Estet.
Julkonsert och Fairytale of New York skulle spelas, och thinwhistle behövdes.
Jahapp, då kunde man det sen efter en vecka.

Har själv faktiskt haft med thinwhistles på lajv iaf, är inte HK, men jag gillar att spela på dem bättre än en blockflöjt, då en whistle har lättare att gå upp i skalor, får ett renare ljud.

Dock är det ju intressant om man kunde få fatt i en sådan fast i trä/naturmaterial så
den kan gå att nyttja på MTV, lajv och allmän reenactment.

Jag tycker du kör på själv. Spelar 6 instrument om man räknar thinwhistle och blockflöjt som de två sista, och har bara blivit "lärd" i piano. De andra är nämligen jag självlärd på.
Själv är bäste dräng ;)
Skalde-Tord

Inläggav Tumaini » 2 maj 2007, 10:52

Fredmans musik (www.fredmansmusik.se) har en "thin whistle" (de kallar den tin whistle) som är i trä, från Auralis.
Finns i D och C. Jag har beställt den i D, eftersom det verkar varit det vanligaste under dess tidigare tid, men de håller just på att beställa in den igen, så jag har inte fått den ännu.
Däremot har jag fått Auralis renässanstraversflöjt i D, och den har en vacker ton. Också rätt enkelt utformad, och kan nog passa in på senare medeltidsevenemang (och på medeltidsveckan, det mesta går där).

Angående att lära sig spela flöjt så är det ett av de lättaste instrumenten, tycker jag. Det beror väl på vilken sorts instrument man har läggning för, men i mitt tycke är det för någon som är lite musikalisk inga som helst problem att lära sig spela flöjt själv.
Dessutom om man lär sig ett blir de andra lättare. Jag började själv med piano och saxofon (med lärare), och har lärt mig gitarr, skalmeja, blockflöjt, krummhorn, tin whistle, lite traversflöjt, och lite harpa. Skulle vilja lära mig nyckelharpa, men det kommer väl. :)
Om någon söker grundinstruktion i något av de medeltidsinstrumenten ovan, och kan ta sig till Eslöv, så hjälper jag gärna till. Allt för att få medeltidsmusikscenen större än en handfull personer. :P
Tumaini

Inläggav Skalde-Tord » 2 maj 2007, 11:10

Oh är det sant?
Mina ögon tåras nästan.
Den kommer gå helt ok på vilket medeltidsarrangemang som helst ju.
Underbart, då kan man med gott samvete träna upp sin snabbhet på MTV.
Skalde-Tord

Inläggav Solander » 6 maj 2007, 21:38

Oj va denna tråd vart populär. Jag kan glatt meddela att jag är stolt ägare av en Kobliczek-flöjt av renäsans-modell. Blockflöjt alltså. Den funkar klockrent och jag fick tag på den begagnad så de känns bra. Kan ni lite smålåtar som passar på medeltida sammanhang men har inte lärt mig spela på gehör än. Dock så kan jag spela skapligt väl efter noter men det är nog mer att jag läser noterna en eller två gånger och sen sitter de i fingrarna. Spelar inte direkt efter noterna. Jag har tänkt att jag ska börja spela mer på gehör för de känns väldigt praktiskt.
Hur lång tid tar de att kunna spela bra på gehör, sådär mellan tummen och pekfingret?
Solander

Inläggav Skalde-Tord » 19 mars 2008, 18:50

Den här tråden kanske inte är aktuell, men iaf så finns det thinwhistles i trä.
http://www.fredmansmusik.se/produkter.p ... &meny2=Irländska m fl instrument&id=3&id2=11&id3=77&meny3=Tin whistle/Low whistle&kat=Auralis (trä)
Den är kostsam, men säkert väl värd varenda krona.

De har för övrigt mycket intressanta instrument, för den gedigne folk och medeltidsmusikern.
Skalde-Tord

Inläggav Rävspel » 20 mars 2008, 14:44

Kom ihåg att flöjten ovan INTE är stämbar på sedvanligt sätt, då den är i ett stycke. Fungerar dock bra om man bara skall spela solo.
Rävspel

Föregående

Återgå till Historisk musik och dans