av Lillith » 6 maj 2007, 23:53
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag vet egentligen inte mycket om skor, men jag hörde en diskussion mellan två rätt duktiga medeltidsskomakare på Bornholm för några år sen. Om jag förstod saken rätt menade de att träpliggarna liksom "nitades" fast - när de går igenom sulan och möter skomakarjärnet (eller vaddetnuheter), krossas de, och "blommar ut", precis som en hamrad järnnit. På så vis fixeras sulan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag testade lite på spillbitar med träpliggar (av tandpetare [:I] ) och när man bara knackat dit den första och kände på det så känndes det som att det lossnade hur lätt som helst, men när man slagit i tre-fyrastycken hyfstat nära varandra (kanske 2cm isär eller nåt)så satt det plötsligt riktigt bra. Pliggar man hela sular ganska tätt så är jag rätt säket på att skulle funka, har dock inte hunnit prova i större skala än. Säkert har träslaget i pliggarna också viss betydelse. Bok, tror jag det är är i tandpetarna men det fins kanske bättre?
Träet krossades mycket riktigt mot underlaget precis som en "vanlig" nit.