[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Varför alltid rotfruktsgryta???

Varför alltid rotfruktsgryta???

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Inläggav Angus Maciomhair » 1 december 2003, 17:39

Stapelfödan nummer 1 var framförallt bröd då detta håller sig skapligt länge i bakat tillstånd utan att påverkas allt för negativt, sedan bestod en måltid av tillbehör till brödet i form av grytor, soppor, kött, fisk m.m. Ju rikare man var desto mera tillbehör hade man råd med och dessa utgjorde en allt större del av måltiden.
Gröt lagades säkert men om jag skulle ge mig på en gissning så var det inte alldeles vanligt pga. svårigheten att kombinera med andra ingredienser i samma gryta. Jobbet att få rent tillagningskärl utan tillgång till Scotch Brite och det faktum att man lagade maten över öppen eld bidrog till att man gärna lagade grytor/soppor/stuvningar för att hålla nere antalet använda kärl och platsen de tog upp vid elden. Då tror jag mer på att man använde spannmål i grytor på det sätt som vi använder kokvete/bulgur idag. Det är, precis som gröt (och bröd) spannmålsbaserade kolhydrater och proteiner men i en form som är mer lättkombinerat med tillbehören (precis som bröd) än vad gröt är, men det ligger en hel del moderna värderingar i detta, i fråga om vad man gärna kombinerar i matväg, också.

Slutsatsen blir väl att huruvida rotfruktsgryta var en lyxvara eller ej beror på vilket samhällsskikt man tittar på, tid på året och hur stor del av det totala födointaget den utgör.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Månia » 6 juni 2004, 18:01

hej,
hur var det med pajer? mat-pajer altså.
vad använde man för deg, och vad hade man i??
kan tänka mig att man hade köttbitar eller kyckling eller svamp i, eller?
tror (eller vet) ni om man använde äggstanning?
(keramikfat/formar borde väl funka bra som pajform...)

--Ameli--
Månia

Inläggav Månia » 6 juni 2004, 18:36

hej igen,
en fråga om rökt korv. kan det tänkas att adeln åt det på ca 1350-1450 talet? eller var det mer lågstatus-mat, eller var det nåt alla åt?
Månia

Inläggav Klum Kråke » 6 juni 2004, 21:52

Angående pajdeg så tycks smördeg ha varit vanligt. Iaf enligt "The Medieval cookbook" av Maggie Black.
Klum Kråke

Inläggav Alexandra » 12 augusti 2004, 23:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klum Kråke</i>

Angående pajdeg så tycks smördeg ha varit vanligt. Iaf enligt "The Medieval cookbook" av Maggie Black.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men hur vanligt var det med paj? Och fyllning? Är inte svampätandet ett modernt påfund?
Alexandra

Inläggav Waldemar » 29 september 2004, 11:18

Angående rotfruktsgryta.
Det stora problemet är att människor i dag har så liten erfarenhet av att tillaga rotfrukter. När kålroten kom under medeltiden och senare potatisen så försvann det allmänna bruket av de flesta andra rotfrukter eftersom dessa båda gav större skörd. Det berodde inte på att potatis var godare. På samma sätt som potatisrätter kan varieras i det oändliga, kan rotfruktsrätter göra det. Testa t.ex stekta rotfrukter med vitlök och timjan, - det är godare än stekt potatis! (tycker jag i alla fall...)
Under vikingatiden åt man fisk. Fisk är lätt att få tag på, - minst lika lätt då som nu (det fanns mer fisk i vattnen och sjöar och bäckar var varken förgiftade eller utdikade).
Jag brukar laga en fisk-och rotfruktsgryta som alla tycker är extremt god (även "normala" människor). Hemligheten är nyplockade hemodlade rotfrukter och grönsaker som inte får koka sönder samt en rejäl skvätt grädde. Därtill finns väldigt mycket goda örtkryddor, även bland de i Sverige vildväxande.
Waldemar

Inläggav Annika B » 29 september 2004, 12:10

Waldemar, det låter <i>extremt</i> gott!
Ett annat (modernt) sätt att avnjuta rotfrukter är att ugnsbaka dem med balsamvinäger och flingsalt, underbart gott...men till mitt egentliga ärende:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">*De Re Coquinaria, Joseph Vehling
Romerska recept, minns inte hur gammalt manuskriptet var men Apicius som skrev originalversionen levde under 1:a århundradet C.E.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns även en utgåva på svenska (fast troligen inte av Vehling), jag minns den från mina latinlektioner på gymnasiet. Ibland brukade vi ägna rasterna åt att förfasa oss över recepten. Min favorit är det som börjar med att man tar ett antal hjärnor (kalv? Minns inte riktigt), noggrant putsade från hinnor, och stöter dem i en mortel.

Så rotfruktsgryta kanske inte är så illa ändå. [;)]
Annika B

Inläggav Sara Lodin » 23 november 2004, 20:27

Jag läste i en rätt enkel matbok att under 1700-talet på många ställen ansågs gröt som mer lyxig mat, vardagsmaten var välling. *HUA*

Fil fläsk och falukorv av Jan öjvind swahn (stavning?) Den handlar om folklig mat fast mest 17-1800 tal. Möjligt är alltså att gröt var lyx och vardagsmaten var läskigare än både gröt och rotfruktsgryta.....eller?
Sara Lodin

Inläggav MBN » 21 maj 2007, 20:10

Hejsan, detta är precis det ämne jag letat efter, fast jag ser att tråden är ganska gammal....
Har hört från många just det här om att det äts så mycket rotfruktsgryta, och då undrar jag ju, som inte är så kunnig i just de olika rotfrukterna, vad ni brukar ha i.
Min kunskap sträcker sig till potatis, morot, rabba och palsternacka. Och som jag förstått det så är ju varken potatis eller morot godtjänd ur historisk synvinkel...
MBN

Inläggav Vesuvius » 21 maj 2007, 21:14

Senast vi gjorde det så körde vi helt sonika på majrovor. Rovor är, som jag uppfattat det, en rotfrukt som är väl så medeltida som nåt annat. Det var dessutom, kan jag säga som icke-direkt-rotfruktsfantast, helt klart ätbart (= lagom intetsägande). Tanken var att ha lite bönor i också, men vi kom aldrig så långt (pga. att tillförordnad matansvarig inte hade fått tillräckliga order), men det funkade helt klart ändå. Rovor är ett hett, hett tips. Med rätt kryddning, vill säga.
Vesuvius

Inläggav Iznogoud » 22 maj 2007, 08:05

Jordärtskocka 1605
Kålrot 1620
Majrova "gammal Nordisk kulturväxt"
Morot 1700-talet
Palsternacka 1600-talet
Pepparrot "har funnits i Sverige åtminstone sedan medeltiden"
Potatis "Under 1500-talet kom potatisen till Europa"
Rotpersilja "gammal, växer vilt runt medelhavet"
Rotselleri "odlats i Sverige sedan 1700-talet"
Rädisa "Först på 1500-talet kom den till Nordeuropa och till Sverige i början av I600-talet
Rättika "Medelhavsområdet har den spridits till Östasien..." hittade inte mer än så.
Rödbeta "kom till Norden på 1600- och 1700-talet"
Svartrot "kom till Sverige första gången någon gång mellan 1600 och 1650"

Det här är vad en snabb sökning visade via Wikipedia och Odla.nu. Jag blev ganska paff och vill gärna höra vad någon ämneskunning har att säga om detta.

Viktål ska enligt dessa källor vara känt sedan 1100-talet. Detta gör att jag måste citera en god vän som kom släpandes med 60 kilo vitkål till ett event.

"Det är ju aldrig fel med kålsoppa till lunch"
Iznogoud

Inläggav pentakel » 22 maj 2007, 17:19

Morötter ska faktiskt ha hittats vid utgrävningarna av det vikingatida York, vilket ger en möjlighet att de fanns även här hos oss. De var snarare gula än orangea, men de fanns. Helt klart en fördel när man vill ha lite färg bland sina rotfrukter...
pentakel

Inläggav Vesuvius » 22 maj 2007, 17:47

Jag kan bara citera från Jarlens Sekel, som är min husbibel iallafall: "Av landskapslagarnas många föreskrifter om stöld av rovor på åkern framgår att denna växt måste ha spelat en stor roll i medeltidens svenska hushåll." Sen vågar jag absolut inte påstå att dagens rovor nödvändigtvis måste ha så mycket gemensamt med sina medeltida föregångare (på samma sätt som en modern gris skiljer sig lite från en medeltida). Men nån sorts rovor är det iallafall tal om.

Balgväxter glöms dessutom ofta bort på evenemang. I mitt tycke klart trevligare än rotfrukter.

Om man nu ska tillbaka till ämnet, rovor är okej, men vad med betor? Jag ska kolla upp det, tror jag...
Vesuvius

Inläggav Martin Lejon » 24 maj 2007, 17:49

Jag bläddrar i några av mina mathistoriska källor.....
Morot är definitivt tidigare än 1700-tal; finns med i svenska recept från iaf början av 1600talet, men håller med Pentakel om att de gula säkert funnits i Sverige också på medeltiden.

Grönsaks/rotfruktstips:
Rovor som Vesuvius nämner, kålrot, kål i många former (utom blomkål som verkar ha varit exklusiv mat fram till 1700-talet), ärter, bondbönor, kikärter, palsternacka (nämnd i Danmark på 1200-talet), rättika (finns iaf som läkeväxt...), nässlor, lök.

Själv gillar jag rotfrukter - man ska bara inte koka dem till rotmos...
Martin Lejon

Inläggav Sunniva Saksvik » 27 maj 2007, 13:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Lejon</i>
Morot är definitivt tidigare än 1700-tal; finns med i svenska recept från iaf början av 1600talet, men håller med Pentakel om att de gula säkert funnits i Sverige också på medeltiden. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Moroten i middelalderen var visstnok hvit eller lilla. Den gule/orange varianten ble odlat fram av nederlenderne under William av Oranien.
Sunniva Saksvik

FöregåendeNästa

Återgå till Historisk mat