Galna Ryssar

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Galna Ryssar

Inläggav Frank » 20 maj 2007, 22:57

Jag har prenumererat på en rysk Youtube-publicist ett tag. http://www.youtube.com/profile?user=evengartemniy
(Kolla gärna på några olika filmklipp för dom varierar rätt friskt i kvalité.)

Eftersom jag har en bakgrund som SCA-fighter men har tappat gnistan dom sista åren, bl.a. eftersom jag tycker det fattas lite stål...

Har nosat lite i blankvapenträsket med resultatet att jag saknar adrenalinet från SCA...

Men dom här ryssarna är jag faschinerad av.
Dom verkar ju köra SCA:s "adrenalin-röjj", fast med blankvapen.

Filmklipp är ju inte som att vara med i verkligheten, men denna beundran väcker små frågor i mitt lilla bultande adrenalinfattiga hjärta:

*Någon som har erfarenhet av dom?

*Finns det folk i västeuropa, eller t.o.m Sverige[:p] som kör fullt ut likt dem?

*Någon koll på vad dom har för vapenstandard och ev. skadefrekvens jämfört med Västeuroper/Svenskar/SCA:iter?

Eller finns det någon som har kommentarer om dom här galna ryssarna och deras stridsaktiviteter i allmänhet kanske?
Frank

Inläggav Martin Wallgren » 20 maj 2007, 23:08

Har du testat att sparras med Waisters eller shinaier och moderna skydd, och kört fullkontakt utan rustning?

Adrenalin är en faktor där;)! Dock inte så mycket stål, men massor av smärta kan jag lova!

http://www.youtube.com/watch?v=X1kZfMCZQa0
http://www.youtube.com/watch?v=M7iCbaIP ... ed&search=
Martin Wallgren

Inläggav Frank » 21 maj 2007, 13:10

Jag tänkte iofs inte att den här tråden skulle fungera som en kontaktannons för min fightingfattiga kropp utan snarare som diskussion om dom här ryssarnas aktiviteter och liknande grupper/aktiviteter.

Faschinationen ligger i tanken att köra fullkontakt med snygg utrustning som känns realistisk och som ser realistisk ut, men fortfarande på ett säkert sätt.

Men som svar på din fråga så är mina erfarenheter av waisters och liknande inte i närheten av denna strävan/faschinationen. Då funkar SCA faktiskt MINST lika bra.

Det är lixom stålet och den extra autencitetskänsla det ger som gör mig varm i hjärtat... I alla fall på pappret (eller på film i det här fallet) Men jag kanske är ensam? :D
Frank

Inläggav Martin Wallgren » 21 maj 2007, 13:45

Förlåt för min lilla OT!

Jag tyckte att det såg helt ok ut i videon! Jag förstår hur du känner och har haft liknande funderingar. Denna frågeställning går i mitt tycke lite parallelt med Lord Nelles tråd HEMA + Härkamp = sant. Autenciteten får alltid balanseras mot säkerhet då vi förhoppningsvis inte vill döda varandra. Jag har valt att Köra 1400-tals fäktning utifrån de tekniker vi kan framtolka med förhoppningsvis en viss korrekthet från manualerna som finns bevarade, men då med helt säkra redskap. Stålet och autensiteten låter jag få utlopp i mitt Romerska Re-enactande.

En annan medelväg man kan använda är Aluminium, men detta är enligt min erfarenhet inte heller "hela grejen". Men det är närmare.

Det finns folk som kör minst lika hårt som dessa killar både här i Sverige och i Norden. Här är ett exempel.

http://ask-vikingekampgruppe.dk/

Jag lägger upp fler när jag hittar dem.
Martin Wallgren

Inläggav Fahlvik » 21 maj 2007, 13:49

Det finns polska Vikinga grupper som nästan är av samma skrot och korn.
På Alnsö för två år sen så var ca 30 av dem här. Så jag fightades lite med dem, de var mycket noggranna med att förklara för mig att de gjorde ”head shots” vilket innebar att det var tillåtet att slå mot huvudet men inte sticka. Var och en som sa det till mig förväntade sig då att jag skulle tacka för mig i och med att jag var en veck västerländning, som inte pallade de tuffare öst-reglerna. Men som sagt var vi var bara 30 pers och inte 300 som på den sekvens som du visade. Så fullt så mycket intensitet blev det innte.
Skadorna var i huvudsak fingrar antingen av slag eller stukningar när man föll efter att leden slog ihop, annars så kommer jag inte ihåg om det skedde något alvarligare vid det tillfället.

http://picasaweb.google.com/fahlvik.nil ... 7367469730
P.S det är jag som är den grova gulklädda saken i mitten.
Fahlvik

Inläggav Martin Wallgren » 21 maj 2007, 14:20

Kan även tilllägga att de få ggr som vi HEMA killar från Östersund var med de lokala vikingarna i Östersund och lekte och körde mot varandra så blev det hyfsat hårt. Det ska dock inte rekomenderas då skaderisken blir ganska hög om man inte känner varandra väl och vet vad den andre tål och är berädd på. Vi körde fullkontakt på så vis att inga områden var förbjudna träffområden utom ansiktet, dessutom tillät vi grappling och kast samt slag med knytnäven mot alla områden utom ansiktet. Men vi känner varandra väl och är vana vid varandras tilltag.

Det hela är en fråga om vad man är beredd på att utstå. Man kan köra som våra grannar i Öst men då tillkommer även den mentalitet och syn på risker som finns hos dessa. Har en bekant som har varit i Ryssland och träffat ett gäng som körde anfall och försvar av en bit mur. Manfallet räknades till ett armbrott och diverse stukningar på 5-6 stycken, detta av ca 50 deltagare. Detta tyckte ryssarna var mycket lyckat då endast en ambulans behövde tillkallas. De var vana vid större förluster.
Martin Wallgren

Inläggav Martin Wallgren » 21 maj 2007, 16:08

Här är några tjecker tror jag! http://www.sigurd.cz/
Martin Wallgren

Inläggav Eric Hejdström » 21 maj 2007, 22:04

Satt och tittade igenom flera av klippen och bilderna i den här tråden och inser att det ser ut som om dom har hur kul som helst! Jag och mina bekanta brukar smiska på rät bra när vi kör men som tidigare nämnts så är det ju en annan säkerhetfråga när man är fler än bara några polare som slåss...
Eric Hejdström

Inläggav Frank » 22 maj 2007, 06:41

Tackar för svar och länkar. ASK gänget är väl inte sådär jättearga eller? Åtminstone var dom rätt lika vår tradition när jag mötte dom för 10-15 år sen på Vikingatreff. Men det kan ju hända en hel del på 10-15 år :D

Fast när du nämner danskar så minns jag att det har varit någon liten grupp i lite senare utrustningsstil som har varit och "showat" på MW. Fast det jag minns av dom var inte så där jättehårt utan ganska mycket markeringar (mer Hemastuk, alltså ganska Kontrollerat).

Frågan är, Fahlvik, hur upplevde ni mötet mellan de två traditionerna? Går det att lära sig något av dom, eller känns det tryggast att hålla sig till den mer västliga traditionen? Eller, det är väl lika bra att fråga rakt på sak... Är dom galna på riktigt? ;)
Frank

Inläggav Ny Björn » 22 maj 2007, 07:44

År 2000 var vi i Wollin. Det var även ett stort antal ryssar samt en del tyska föreningar. Själv deltog jag inte på slagfältet men det small rätt friskt i både hjälmar och huvuden på dem som vågade sig ut. Det var uppgjort om att man vare sig skulle slå mot huvuden eller ta träffar där, men i samtliga strider "glömde" di östlige detta och blodet sprutade. Det var främst de små rusiska yxorna på långa skaft som orsakade skada. Av naturliga skäl så orsakade detta en hel del irritation bland de västlige (väster om Polen), så i sista striden på söndagen rann bägaren över, ett antal av de värsta ryska sluggarna omringades och höggs formligen i småbitar (så gott det nu går med bluntade vapen) - det var ingen vacker syn...

Rent generellt var ryssarna fantastiskt trevliga när de inte slogs MEN de var alldeles för förtjusta i att visa och skaffa sig ärrvävnad.

/N B
Ny Björn

Inläggav Lord_Nelle » 22 maj 2007, 08:03

Dem ryska mentaliteten är lite speciell när det gäller våld. När jag studerade i ryssland så hörde jag otroliga historier. Tydligen så är det vanligt att slåss på skoj. Och då menar jag inte reenactare, utan vanliga ryssar. Och i dessa knytnävsslagsmål så är det heller inte ovanligt att folk dör. Men det är något man får ta säger de.
Lord_Nelle

Inläggav Martin Wallgren » 22 maj 2007, 09:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Frank</i>
Fast det jag minns av dom var inte så där jättehårt utan ganska mycket markeringar (mer Hemastuk, alltså ganska Kontrollerat).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Åter igen måste jag gå lite OT! Jag håller med om att HEMA folk brukar ha bra kontroll. Men alla som kör inom Schola Gladiatoria och ARMAs system för tolkning gör det med nånting som de engelskspråkiga kalla "intent" och med full fart med waisters och shinai. I mina öron klingar detta lite konstigt då min erfarenhet är att skalan går från andra hållet. SCA bashing = okontrollerat svingande med hårda träffar. HEMA = hårda träffar men målsökande och där det gör extra ont, söker blottor och har stötar mot ögon och liknande. Huskarl och Härkamp Svingande mot varandras klingor och sköldar för att sedan avsluta med dutt. Detta gäller dock i mindre grad hos ryssarna i videon. Men fortfarande inga slag sparkar kast och stötar där det gör ont.

Dock bara mina upplevelser!
Martin Wallgren

Inläggav Lord_Nelle » 22 maj 2007, 10:45

Jag som har sysslat/sysslar med både härkamp/huscarl och HEMA håller med martin. Därav min idé att mixa Hema med härkamp/huscarl.
Lord_Nelle

Inläggav Edvin » 22 maj 2007, 12:07

Jag skulle säga att det är en STOR skillnad på västlig- och östlig stil, i alla fall när det gäller vikingafighting. Det brukar vara duktigt med diskussioner när vi är på Mosegard mellan de olika falangerna och tyvärr blir det ibland en del onda miner när det är två typer av fighters som slåss utan att ha känt av varandra innan. Det är helt enkelt mer rustning, hårdare tag och mer "en-smäll-i-huvudet-få-man-ta"-mentalitet. Jag har mest märkt det från våra vänner i polen och ryssland. Den "skandinaviska" stilen (om man kan prata lite övergripande) brukar man ju säga att det ska gå att slåss naken men med handskar. Jag hade kanske inte velat sparras i mässingen men det finns inte en chans att jag skulle vilja slåss med polackerna när det inte är på ett stort slagfält. Supertrevliga och ödmjuka de flesta av dem men jag värdesätter nog fingrar och tänder allt för mycket... :)
Edvin

Inläggav Fahlvik » 22 maj 2007, 17:39

"Frågan är, Fahlvik, hur upplevde ni mötet mellan de två traditionerna? Går det att lära sig något av dom, eller känns det tryggast att hålla sig till den mer västliga traditionen? Eller, det är väl lika bra att fråga rakt på sak... Är dom galna på riktigt? ;)"

Klart man kan lära sig saker, men trygg är det inte. Hade några märken på hjälmen, som klart och tydligt sa ”Det är BRA med hjälm”. Jag skulle nog klassa dem som lite halv galna, men det gillar jag.
Fahlvik

Nästa

Återgå till Stridskonst