"Medeltida mat på modern svenska" kan vara bra, beroende på vad man vill ha ut av den. Är man på jakt efter lättlagade medeltidsrecept är den perfekt då allt är, som titeln säger, på modern svenska och skrivet som vi är vana att se recept. Tyvärr saknas originalrecepten och tidsangivelser för dem (12-, 13-, 1400-tal etc.) och det finns inga uppgifter om vilka manuskript som använts som källor.
Vill du ha originalrecept kan jag däremot rekommendera:
*The Vivendier av Terence Scully
66 franska recept. Manuskriptet tros härstamma från 1400-talets mitt.
*The Good Housewife's Jewel av Thomas Dawson
Engelska recept från 1596/97. Lätt tillrättalagd ('new' istf. niue i recepttexten osv.) men rysligt bra.
*Take A Thousand Eggs Or More av Cindy Renfrow.
Engelskt 1400-tal. Volym 1 innehåller originalrecepten + receptförslag i modern tappning, volym 2 enbart originalrecept.
Böckerna säljs som ett set, inte separat.
*Curye On Inglysch av Hieatt & Butler
Engelskt sent 1300-tal (70 el. 90, minns inte på rak arm)
Originalrecept i massor med modernt typsnitt utan någon som helst tilrättaläggning i språket. Titta i tråden Hypokras för att få ett hum om hur recepten kan te sig. Har en bra lista som förklarar en del av de snårigare bitarna t.ex. eyren (som rätt och slätt är ägg) men inte alla.
*De Honesta Voluptate av Ella Milham
Italienskt 1450 eller 60-tal. Originaltext på latin och engelsk översättning på motstående sidor. En del recept men mycket
om hur man tillreder råvaror (koka i saltat vatten, flå & späcka, ät endast unga exemplar m.m.). Finns även i lightversion med enbart den engelska översättningen.
*Medieval Cooking av Maggie Black
Vet inte riktigt när recepten är ifrån, har inte boken framför mig men originalrecept + översättning anges, minns inte om det är förslag på moderniserade recpt också. Se upp för 'Fisk i god sås'. Det ska egentligen vara 'Fisk i <u>ond</u> sås', ett mindre fel av den som präntade ner originalreceptet.
*De Re Coquinaria, Joseph Vehling
Romerska recept, minns inte hur gammalt manuskriptet var men Apicius som skrev originalversionen levde under 1:a århundradet C.E.
Se upp för ingredienserna dock. Vehling må ha varit en bra kock men han hade ingen känsla för mathistoria och föreslår ibland otidsenliga saker. Om du kan få tag i Flowers & Rosenbaums version så är den bättre men kostar en bra bit mer.
Böcker som jag inte har koll på men som kan vara värda att ta en titt på:
*Medieval Kitchen av Odile Redon (italienska recept)
*The Art of Cookery In the Middle Ages av Terence Scully
*Siren Feasts av Andrew Dalby
*Classical Cookbook av Andrew Dalby
Böckerna finns allt som oftast på Amazon (england eller USA) alt. på
http://www.poisonpenpress.com/ (där hittar du massor av bra titlar, men jämför priser, ofta kan man hitta dem biligare på andra håll).
En del av böckerna finns på KB i Stockholm men Medieval Cooking & Medieval Kitchen finns på en hel del bibliotek, jag tror att det även gäller någon/några av Siren Feasts, Classical Cookbook eller The Art of Cookery...
Ha det...
/Angus