Varför alltid rotfruktsgryta???

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Inläggav Alexandra » 30 maj 2007, 11:23

Kikärter?! Har alltid trott att det var nått i stil med tomaten, dvs nått man tror har funnitsjättelänge men som visats sig att mormor kommer ihåg när det började säljas i affärerna. Antar att det har blivit importerat, men från vilken tid finns det belägg för dem?
/Alexandra
Alexandra

Inläggav Karin » 1 juni 2007, 17:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Månia</i>

hej,
hur var det med pajer? mat-pajer altså.
vad använde man för deg, och vad hade man i??
kan tänka mig att man hade köttbitar eller kyckling eller svamp i, eller?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

För två veckor sedan var jag på medeltidsmarknad i Malmö. Där såldes svamppaj som påstods vara efter ett 1300-tals-recept. Jag antar att det är från den där franska hushållsboken som en äldre man skrev åt sin unga hustru. Jag kan tänka mig att det är Daniel Serra som har tagit fram receptet, och då finns det nog inget att klaga på. Eftersom Daniel finns här på forumet kanske han hittar det här och kan svara själv.

Jag har tidigare varit tveksam till svamp på 1300-talet.

Karin
Karin

Inläggav Serra » 6 juni 2007, 02:13

Jodå, receptet kommer mycket riktigt från "ménagier de paris" vilken förvisso är sent 1300-tal (1393) men likväl är ett tecken på svamp under medeltid.

Det verkar finnas en utbredd uppfattning om att man inte åt svamp före det moderna köket..i varje fall inte i skandinavien. Enligt Jan Öyvind Swahn skall allmogen i Sverige helt ha avstått från svamp. Nu är det förvisso svårt att hitta arkeologiska spår av svamp i matlagning, men de medeltida receptsamlingar vi har ger iallafall en någotmer nyanserad bild

jag tror dock att aversionen kan vara något sentida, och även om svampätandet i viss mån återkom via överklassen kan det kanske också vara där den förlorades några sekler tidigare.

För trots den påstått utbredda svampaversionen finns recept på dessa med i såväl engelsk som fransk litteratur från perioden.

Redan romarna var stora svampälskare, och ett av mina favoritrecept på svamp finns med i Sally Graingers bok "Den klassiska kokboken". Det är därför kanske inte konstigt att vi i italienska renässanskokböcker kan hitta ett par svamp recept.

Då vi har ett betydligt magrare kokboksutbud här upp är därför också svamprecepten färra. Dock finns i en av de första tryckta svenska kokböckerna från 1650 finns en beskrivning på hur man skall få riskor att hålla ett helt år.

Lite i kontrast med Jan Öyvind skulle man möjligen kunna tolka det som att svamp förvisso förekom under medeltid, men att det pga att det är insamlingsmat betraktades som fattigmans mat och därför rynkades på näsan åt.

Lite grann som get och vitlök i Sverige. Get har fortfarande ett oförtjänt dåligt rykte, medan vitlöken nu till fullo har återvänt till vår matlagning.

iallafall vad jag ville komma fram till var att jovisst fungerar det med svamp under 1300-tal och det är t.o.m. inte ens att betrakta som särdeles underligt
Serra

Inläggav karin c » 7 juni 2007, 08:43

Ang. kikærter....
I Erik Kjersgaards "Mad og øl i Danmarks middelalder" er dronning Christinas hofregnskaber (begyndelsen af 1500-tallet) brugt meget. Der er blevet indkøbt "vælske ærter" (hvilket formodes at være kikærter). Og så vidt jeg husker i mængder der gør at det må have indgået i folkehusholdningen (dog stadig ikke i lige så store mængder som de almindelige ærter). Men da jeg kun har nogle få kopirede sider liggende, har jeg ikke kunnet tjekke efter.
Karin C
karin c

Inläggav karin c » 29 juni 2007, 09:34

Jeg har lige tilføjet en del citater fra Kjærsgaards bog i tråden "Kött" som måske også er rellevant her!
karin c

Föregående

Återgå till Historisk mat