av Serra » 6 juni 2007, 02:13
Jodå, receptet kommer mycket riktigt från "ménagier de paris" vilken förvisso är sent 1300-tal (1393) men likväl är ett tecken på svamp under medeltid.
Det verkar finnas en utbredd uppfattning om att man inte åt svamp före det moderna köket..i varje fall inte i skandinavien. Enligt Jan Öyvind Swahn skall allmogen i Sverige helt ha avstått från svamp. Nu är det förvisso svårt att hitta arkeologiska spår av svamp i matlagning, men de medeltida receptsamlingar vi har ger iallafall en någotmer nyanserad bild
jag tror dock att aversionen kan vara något sentida, och även om svampätandet i viss mån återkom via överklassen kan det kanske också vara där den förlorades några sekler tidigare.
För trots den påstått utbredda svampaversionen finns recept på dessa med i såväl engelsk som fransk litteratur från perioden.
Redan romarna var stora svampälskare, och ett av mina favoritrecept på svamp finns med i Sally Graingers bok "Den klassiska kokboken". Det är därför kanske inte konstigt att vi i italienska renässanskokböcker kan hitta ett par svamp recept.
Då vi har ett betydligt magrare kokboksutbud här upp är därför också svamprecepten färra. Dock finns i en av de första tryckta svenska kokböckerna från 1650 finns en beskrivning på hur man skall få riskor att hålla ett helt år.
Lite i kontrast med Jan Öyvind skulle man möjligen kunna tolka det som att svamp förvisso förekom under medeltid, men att det pga att det är insamlingsmat betraktades som fattigmans mat och därför rynkades på näsan åt.
Lite grann som get och vitlök i Sverige. Get har fortfarande ett oförtjänt dåligt rykte, medan vitlöken nu till fullo har återvänt till vår matlagning.
iallafall vad jag ville komma fram till var att jovisst fungerar det med svamp under 1300-tal och det är t.o.m. inte ens att betrakta som särdeles underligt