[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Varför alltid rotfruktsgryta???

Varför alltid rotfruktsgryta???

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Varför alltid rotfruktsgryta???

Inläggav Shadow » 29 augusti 2003, 08:26

På de vikinga/medeltidsmarknader jag besökt under året så serveras det medeltidsmat. Men varför är det alltid samma rotfruktsgryta??!! Nog måste det väl funnits annan mat? [:)]
De gäster som kommer får ju en bild av att det bara åts rotfrukter under denna tid, vilket inte är sant.... eller?
Har man tur så serveras någon skinkbit till denna gryta.

Är nu på jakt efter goda, beprövade alternativ.
Har du något smarrigt recept från vikinga/medeltid??
Shadow

Inläggav Charlotta » 29 augusti 2003, 11:04

Naturligtvis åt de god mat också! Själv har jag köpt "Medeltida mat på modern svenska" av Sandra Årstrand (ISBN: 91-970594-0-4) och den innehåller allt möjligt, som bröd, sötsaker, kötträtter, fiskrätter och vegetariska maträtter. Den finns att få tag i på SF-bokhandeln i sthlm (och göteborg?) och i Linköping. Sen tror jag att den går att beställa direkt från författarinnan (Ldvig? Karin? någon av er som vet mer?). Hursomhelst är den jättebra och maten är jättegod.

Sedan finns det en del hemsidor om historisk matlagning, exempelvis http://www.godecookery.net.
Charlotta

Inläggav Angus Maciomhair » 29 augusti 2003, 13:19

"Medeltida mat på modern svenska" kan vara bra, beroende på vad man vill ha ut av den. Är man på jakt efter lättlagade medeltidsrecept är den perfekt då allt är, som titeln säger, på modern svenska och skrivet som vi är vana att se recept. Tyvärr saknas originalrecepten och tidsangivelser för dem (12-, 13-, 1400-tal etc.) och det finns inga uppgifter om vilka manuskript som använts som källor.

Vill du ha originalrecept kan jag däremot rekommendera:
*The Vivendier av Terence Scully
66 franska recept. Manuskriptet tros härstamma från 1400-talets mitt.

*The Good Housewife's Jewel av Thomas Dawson
Engelska recept från 1596/97. Lätt tillrättalagd ('new' istf. niue i recepttexten osv.) men rysligt bra.

*Take A Thousand Eggs Or More av Cindy Renfrow.
Engelskt 1400-tal. Volym 1 innehåller originalrecepten + receptförslag i modern tappning, volym 2 enbart originalrecept.
Böckerna säljs som ett set, inte separat.

*Curye On Inglysch av Hieatt & Butler
Engelskt sent 1300-tal (70 el. 90, minns inte på rak arm)
Originalrecept i massor med modernt typsnitt utan någon som helst tilrättaläggning i språket. Titta i tråden Hypokras för att få ett hum om hur recepten kan te sig. Har en bra lista som förklarar en del av de snårigare bitarna t.ex. eyren (som rätt och slätt är ägg) men inte alla.

*De Honesta Voluptate av Ella Milham
Italienskt 1450 eller 60-tal. Originaltext på latin och engelsk översättning på motstående sidor. En del recept men mycket
om hur man tillreder råvaror (koka i saltat vatten, flå & späcka, ät endast unga exemplar m.m.). Finns även i lightversion med enbart den engelska översättningen.

*Medieval Cooking av Maggie Black
Vet inte riktigt när recepten är ifrån, har inte boken framför mig men originalrecept + översättning anges, minns inte om det är förslag på moderniserade recpt också. Se upp för 'Fisk i god sås'. Det ska egentligen vara 'Fisk i <u>ond</u> sås', ett mindre fel av den som präntade ner originalreceptet.

*De Re Coquinaria, Joseph Vehling
Romerska recept, minns inte hur gammalt manuskriptet var men Apicius som skrev originalversionen levde under 1:a århundradet C.E.
Se upp för ingredienserna dock. Vehling må ha varit en bra kock men han hade ingen känsla för mathistoria och föreslår ibland otidsenliga saker. Om du kan få tag i Flowers & Rosenbaums version så är den bättre men kostar en bra bit mer.

Böcker som jag inte har koll på men som kan vara värda att ta en titt på:
*Medieval Kitchen av Odile Redon (italienska recept)
*The Art of Cookery In the Middle Ages av Terence Scully
*Siren Feasts av Andrew Dalby
*Classical Cookbook av Andrew Dalby

Böckerna finns allt som oftast på Amazon (england eller USA) alt. på http://www.poisonpenpress.com/ (där hittar du massor av bra titlar, men jämför priser, ofta kan man hitta dem biligare på andra håll).
En del av böckerna finns på KB i Stockholm men Medieval Cooking & Medieval Kitchen finns på en hel del bibliotek, jag tror att det även gäller någon/några av Siren Feasts, Classical Cookbook eller The Art of Cookery...

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Eva Andersson » 30 augusti 2003, 07:58

Både Curye on Inglysch och ett par andra medeltida kokböcker finns på Göteborgs UB, men det är ju som vanligt: ta titlarna och gör en sökning i LIBRIS så ser du vad som finns och var det finns.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sara Lundström » 30 augusti 2003, 12:04

Men rotsakgryta som är så gott... Särskilt om man har i rökt korv också.

Allvarligt talat, när det gäller medeltida recept så kan det vara bra att komma ihåg att de nästan uteslutande kommer från överklassmiljö (adel och högre prästerskap) och att ganska mycket av dem handlar om festmat. Till vardags åt man nog rätt enkelt. Rätt mycket rotsaker, gryn och torkad fisk har jag för mig att jag hört.

Det finns ju rätt mycket arkeologiska mat-fynd, finns det inte någon bok/artikel om vad vanligt folk åt förr i tiden? Nån?
Sara Lundström

Inläggav Raymund » 30 augusti 2003, 15:36

Som det tidigare nämnts på forumet så gick det ju ett program på p1 om vikingatida matlagning med bl a Kompani Bastard som suttit på Birka och lagat vikingatida mat hela sommaren. Där nämdes det att det eventuellt skulle komma en receptbok som byggde på arkeologiska undersökningar (matrester i oglaserad lerkärl). Programmet kan avlyssnas på http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/art ... kel=277164
Men vad jag förstått så var väl korngröt och andra rätter på korn och andra sädesslag den stora basfödan framför rotsaker? Korngröt går utmärkt att kombinera med kött, gör en sökning på "frumenty" så får du upp en hel del träffar skulle jag tro.

/R
Raymund

Inläggav Vix Hq » 30 augusti 2003, 21:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Som det tidigare nämnts på forumet så gick det ju ett program på p1 om vikingatida matlagning med bl a Kompani Bastard som suttit på Birka och lagat vikingatida mat hela sommaren. Programmet kan avlyssnas på http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/art ... l=277164/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det bara jag som är blind och inte hittar rätt lyssningslänk? Det enda som jag kan hitta att ladda ned är programmet från i torsdags, inte det om vikingamat.

Är det någon vänlig själ som händelsevis har sparat ned ljudfilen och skulle kunna tänka sig att skicka den till mig? I så fall, svara här först så jag inte får en massa jättefiler som spränger brevlådan [:)]! Annars är min mejl för stora filer vix_hq@hem.utfors.se

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Ny Björn » 30 augusti 2003, 21:53

Jag tror att Josse i KB har den sparad - maila honom och hör efter.

-och joodå, Sven Isaksson har en kokbok på gång men av olika orsaker är den ngt försenad. Den hugade kan annars sätta tänderna i hans trevliga avhandling "Food and Rank in Early Medieval Times" under tiden.
Efter att ha lagat och avätit hans recept under sommaren så kan jag bara rekommendera dem - fast inte på ett rejält tag igen för min del, 50 da'r på "Vikingeridiet" får räcka...[:D]

/N B
Ny Björn

Inläggav Shadow » 30 augusti 2003, 22:15

Jovisst är rotfruktsgryta gott!
Men man blir lite "off" när bitarna är ca 3 cm stora och inte färdigkokta.....
Arrangörer som bjuder på mat under en evenemangshelg är toppen! Meeen, när det är denna gryta vid varje måltid (2-3 ggr/dag) under en hel helg..... neeej.... vill inte det mer *S*
Shadow

Inläggav Angus Maciomhair » 31 augusti 2003, 12:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
Är det någon vänlig själ som händelsevis har sparat ned ljudfilen och skulle kunna tänka sig att skicka den till mig? I så fall, svara här först så jag inte får en massa jättefiler som spränger brevlådan [:)]! Annars är min mejl för stora filer vix_hq@hem.utfors.se
/Vix.
Jag har den kvar, fast inte på den burk där jag sitter nu. Kommer åter till den burken ikväll eller imorgon. Filen var runt 3,6 Mb stor IIRC.
För övrigt tycker jag det är modigt av dig att skriva ut din mailadress i den del av forumet som är helt öppen med tanke på spamrobotar [;)]

Ny Björn:
Var kan man få tag på Sven Isakssons avhandling ?
Finns det titel på boken ännu (så man vet vad man ska leta efter)?

Shadow:
Rotfrukter är förhållandevis billiga, mättande och de flesta äter dem/få är allergiska mot dem så jag kan förstå att det är vanligt men det är ingen ursäkt att servera dåligt lagad mat (läs: halvfärdig).
Jag minns fortfarande maten på Skokloster 2002, då gällde det dessutom vanlig mundan gatukökskost till största delen. Personalen blev så stressad av köerna att de drog ner på stek-/koktid med ljummen mat som följd. Själv har jag aldrig fruktat matförgiftning så mycket som då.
Jag försökte komma i kontakt med arrangörerna via mail men fick aldrig något svar så jag vet inte om synpunkterna på mathantering gick fram eller ej, men om jag åker dit fler ggr ska jag avgjort packa en picnickorg.

Ha det...
/Angus, som just nu äter brunch framför datorn.
Angus Maciomhair

Inläggav Vix Hq » 31 augusti 2003, 13:36

Yes! Tack Angus! Skicka filen när du får möjlighet!

Anledningen till att jag lämnar den där adressen vind för våg är att jag inte använder den, till annat än just sånt här och rätt snart kommer få bredband och helt och hållet lämna den bakom mig [:D]!

Tack igen!

/vix.
Vix Hq

Inläggav falsobordone » 4 september 2003, 00:35

Under avdelningen "skamlös reklam men samtidigt information som kan vara lockande för intresserade" kommer här en länk till vår nya CDs hemsida:

Temat är mat och musik under 1300-talet och under rubriken "Provsmaka" finns ett gratis recept från skivan på "Magnifika kejserliga frityrer", ett italienskt 1300-talsrecept. Smakar garanterat bättre än rotfruktsgryta...

/Erik A-U / Falso
falsobordone

Inläggav Ny Björn » 4 september 2003, 07:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

[quote]Var kan man få tag på Sven Isakssons avhandling ?
Finns det titel på boken ännu (så man vet vad man ska leta efter)?

Den kan köpas från [url="http://www.archaeology.su.se/arklab/avhbest.htm"]AFL[/url] och kostar dryga hundralappen.

Vad det gäller kokboken så är den på gång - sk. vardag har bara kommit in och ställt till det en smula...
-Frukten dock icke - Sven är en hedersknyffel - den kommer.

/N B
...som är allergisk mot kålrot - hur roligt tror ni det är på en skala [xx(] - nästan alla envisas med att ha kålrot i "Vikinga-/Medeltidsmat" på marknader o.dyrl...
Ny Björn

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 4 september 2003, 20:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by falsobordone</i>
Temat är mat och musik under 1300-talet och under rubriken "Provsmaka" finns ett gratis recept från skivan på "Magnifika kejserliga frityrer", ett italienskt 1300-talsrecept. Smakar garanterat bättre än rotfruktsgryta...

Ha, Erik! Det beror väl helt på vem som har lagat rotfruktsgrytan...[;)]
Måste dock hålla med om att "Magnifika kejserliga frityrer" låter... tja, magnifikare...
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav hangatyr » 1 december 2003, 09:00

Borde inte gröt av något slag ha varit en sorts standardkäk under denna tid? Gryta med diverse rotfrukter i låter mer lyxmåltid i mina öron.
hangatyr

Nästa

Återgå till Historisk mat