<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nallepuh</i>
Jag har kollat på en tysk sida på skalmejor i C och F.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aj, aj, aj.
Killen i Speyer importerar huvudsakligen från Asien (mest Pakistan) och flertalet av produkterna (däribland blåsinstrumenten) anses vara... skräp.
Jag var själv på väg att köpa en säckpipa av honom innan jag hejdades. Kolllar man på de flesta tyska forum för medeltidsmusik, avråds man ständigt från Musikwerkstatt Speyers grejor.
Är du på jakt efter skalmejor rekommenderar jag tyska Moeck (
http://www.moeck.com/pages.php?pid=201. De är ledande på kvalitetsträblås och skalmejorna är inget undantag. Visst, de kostar dubbelt så mycket som Speyers grejor, men de är värda det. Jag vet folk som fortfarande spelar på Moeckinstrument de köpte för 35-40 år sedan.
Annars kan vår svenske instrumentbyggare Alban Faust vara värd att kolla in. Han har ett par skalmejor på sin hemsida (
www.albanfaust.se). Jag har dock aldrig hört hans skalmejor, men om de bara är hälften så bra som hans säckpipor, så knäcker de ändå fett, milt uttryckt.