[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Skalmeja i C eller F?

Skalmeja i C eller F?

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Skalmeja i C eller F?

Inläggav Nallepuh » 26 maj 2007, 13:53

Någon som är elit på skalmejor som skulle kunna vägleda mig till min första.

Jag har kollat på en tysk sida på skalmejor i C och F.

Saken är att jag skall kunna spela ihop med en Sopran Säckpipa stämd i C och det skall låta bra.
Nallepuh

Inläggav falsobordone » 26 maj 2007, 23:08

Hej! Tekniskt sett är detta en "rauschpfeife" snarare än en skalmeja - skillnaden är att på en skalmeja har du rörbladet direkt i munnen (som på en modern oboe) medan du på en rauschpfeife blåser i en s.k. vindkapsel som skyddar röret. Fördelar är att det är enklare att bara tuta och köra med vindkapsel men man har å andra sidan inte lika bra kontroll över tonbildning, intonation etc. som på en skalmeja. Men för spel ihop med säckpipa funkar det utmärkt. Om du skall ha en i C eller F beror lite på vad du tänkt spela - med C är det lätt att spela unisont med säckpipan (sopransäckpipa - är det en gaita månntro?) och lägga enklare stämmor, med en i F är det svårare att spela unisont men ofta ligger stämmor lite bättre till. Var också beredd på att det krävs en del övande innan det låter bra...!
falsobordone

Inläggav Nallepuh » 28 maj 2007, 16:32

Jo läste det på nätet sen också =P men känns bättre att säga skalmeja ändå ^^ och känns som en Rauschpfeife är ett bättre startalternativ då jag med yrsel och dåligt humör brukar lägga ifrån mig min bombard (rörbladet direktkontakt) efter 10 min spelande.

Men iallafall, jag beställde en i F och får hoppas det blir bra =)

Men när du säger Unisont menar du ungefär att jag med min Rauschpfeife spelar exakt samma melodi brevid säckpipan men att jag med min F kommer ha lättare att sväva iväg i lite egna melodier men som ändå kompar säckpipan bra?

Nej det är en Schäferpfeife om jag har förstått rätt, (en polare som lirar den)
Nallepuh

Inläggav RainbowRising » 26 juni 2007, 19:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nallepuh</i>

Jag har kollat på en tysk sida på skalmejor i C och F.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Aj, aj, aj.

Killen i Speyer importerar huvudsakligen från Asien (mest Pakistan) och flertalet av produkterna (däribland blåsinstrumenten) anses vara... skräp.

Jag var själv på väg att köpa en säckpipa av honom innan jag hejdades. Kolllar man på de flesta tyska forum för medeltidsmusik, avråds man ständigt från Musikwerkstatt Speyers grejor.

Är du på jakt efter skalmejor rekommenderar jag tyska Moeck (http://www.moeck.com/pages.php?pid=201. De är ledande på kvalitetsträblås och skalmejorna är inget undantag. Visst, de kostar dubbelt så mycket som Speyers grejor, men de är värda det. Jag vet folk som fortfarande spelar på Moeckinstrument de köpte för 35-40 år sedan.

Annars kan vår svenske instrumentbyggare Alban Faust vara värd att kolla in. Han har ett par skalmejor på sin hemsida (www.albanfaust.se). Jag har dock aldrig hört hans skalmejor, men om de bara är hälften så bra som hans säckpipor, så knäcker de ändå fett, milt uttryckt.
RainbowRising

Inläggav Fragusius » 26 juni 2007, 20:16

Dels enligt egen erfarenhet och efter vad jag har hört är Moeck faktiskt inte heller någon höjdare. Deras rörblad brukar krångla en hel del.
Kolla Klaus Stecker istället(http://www.klaus-stecker.de). Hans rauschpfeifes iallafall är helt utmärkta instrument och har dessutom ett mycket bra pris. Tyvärr är hemsidan helt och hållet på tyska.
Han kan säkert göra en pipa i F också om du frågar snällt. =)
Fragusius

Inläggav Träblås » 26 juni 2007, 20:55

Billiga instrument för en billig penning är inte fel enligt min mening. Lär man sig spela så att det låter ok på ett billigt instrument, kommer det låta mycket bra på ett instrument av kvalitet. Ofta så kostar ju de billiga rörbladsinstrumenten bara en spottstyver av de "riktiga" och man får ändå en bra kännedom om hur instrumentet trakteras.

Bra rörblad är dock ett måste, billigt som dyrt instrument. När jag köpte min billiga kinesiska skalmeja gick jag igenom en halv låda med rörblad innan jag hittade ett som jag var nöjd med. Och jag måste säga att vad som helst går att spela på den, även om det kräver en del övning innan det låter bra.
Träblås

Inläggav Per Runberg » 26 juni 2007, 22:35

Billiga instrument för en billig penning är visserligen helt ok eftersom man oftast får vad man betalar för, men om man har råd brukar det alltid löna sig att köpa ett kvalitetsinstrument. Det är en mycket spridd villfarelse att en nybörjare kan nöja sig med ett mindre bra instrument. Med ett mindre bra instrument har man mindre chans att lyckas med att få det att låta bra, och i värsta fall övar man in en galen teknik. Detta kan leda till att man tar mycket längre tid på sig att lära sig spela instrumentet, eller att man tröttnar då det aldrig är särskilt roligt att misslyckas.

Enligt min uppfattning alltså.

Lycka till med Skalmejan (det enda svenska ord jag känner till för denna instrumentgrupp)

/Per
Per Runberg

Inläggav Fragusius » 26 juni 2007, 23:42

När det gäller just såna här instrument så behöver inte billigt betyda dåligt instrument enligt min uppfattning iallafall. Jag betalade ca 2000:- för en pipa av ovannämnda Stecker och det är som sagt ett alldeles utmärkt instrument. Jag har hört folk säga att det är det bästa man kan få tag på överhuvudtaget.
Jag tror att man får höra sig för och hitta någon byggare som passar och sen ta en titt på priset, det kan som sagt variera väldigt mycket oberoende av kvalitén på instrumenten.
Fragusius

Inläggav Nallepuh » 27 juni 2007, 20:31

Synd att min tråd inte kom igång snabbare än min otålighet...

Beställde och fick min F skalmeja från Musikwerkstatt och nej jag är inte nöjd!
Just nu kämpar jag med att få min skalmeja tyst nog att inte bedöva folks trumhinnor då klockan på min skalmeja skulle kunna fungera som påk i storlek! Har hittat temporär lösning där jag får pressa in saker i klockan klangen försvinner till viss del och nu börjar jag grubbla över sprickan som kommit fram i vindkapslen...

Love Musikwerkstatt [8D]

Funderar på att såga av en bit av klockan och ja det låter skrämmande men det borde ju inte förstöra instrumentet mer än att sänka volymen och ändra ljudriktningen stämningen slutar ju efter grundtonen?

Dock har min polare en Schäferpfife därifrån och den fungerar faktiskt enligt min mening helt okej.

Men jag säger som Rainbow "UNDVIK MUSIKWERKSTATT"

Känns surt då jag satt och tittade på Steckers pipor men valde det andra.
Men men, kommer när jag samlat ihop pengar köpa en Skalmeja i G/a och Klaus Stecker verkar lovande.

Fragusius antar att det var G/a Modell 1 du köpte av Stecker, den verkar mest lovande då min fasa är det tyska orden "Extra Laut". men du säger att den är utmärkt, är det den fina typiska Skalmeja klangen med i ljudet (någon min till stor del saknar).
Dock har jag en fråga, hur tog du kontakt med honom, hittar ingen mailadress till honom? Och vad betyder KLAPPE?

Jaja, får öva vidare på min Speyer pipa sålänge
Nallepuh

Inläggav Fragusius » 27 juni 2007, 21:16

Tycker absolut att du ska köpa en pipa av Stecker.
Ja, det är modell 1 jag har. Till modell 2 "Extra Laut" använder han skotska rör och de låter nog därefter också.
Jag vet inte riktigt hur du menar med den typiska skalmejaklangen, men jag tycker iallafall om ljudet.
Jag ringde honom och då bad han mig att skicka en beställning med vanlig snigelpost. Han har både adress och telefonnummer utskrivet på hemsidan.
Klappe betyder klaff. Det finns en bild som visar en pipa med klaff på hemsidan.
Glöm inte att vindkapsel inte ingår utan det måste du köpa som extra tillbehör.
Om du vill ha en ganska tyst pipa kan du dessutom be om ett lite mjukare rör, eller så kan du beställa flera rör med olika hårdhet.
Fragusius

Inläggav Nallepuh » 27 juni 2007, 22:17

Nej skalmejaklang, bara jag som sätter ord på allt..
Men man kan beskriva den som den där glansen i tonen som får det att låta vackert brevid det skräniga liksom (min låter mest mörk och skränig).....
Lyssna inte på mig xD

Men okej, har du någon erfarenhet av vassrören eller kör du med hans plaströr?
Men Stecker verkar lovande men blir nog om ett tag framåt jag köper så har tid att fundera ^^

Men du råkar inte ha något vettigt ljudprov på Steckers pipor, gillar inte hans sätt att använda den som en säckpipa i sina egna ljudprover..

Någon som kollat på Steffen Fischer och Thorsten Stoyes pipor? Känner till att Patrasks A/b säckpipa och G/a Rauschpfife är byggda av Stoye.
Nallepuh

Inläggav Fragusius » 28 juni 2007, 07:55

Jag kör med vassrör. Han själv tycker också att vassrören är bättre. Och dessutom är de ju billigare. =)

Han har ju ljudprov på skalmejorna också, eller vill du ha ännu mer? Isåfall ligger det en massa videos uppe på youtube med wolgemut, jag tror att pipan som används där på de flesta videosarna är av Stecker. Inte helt säker dock..

Jag har mailat Stoye för någon månad sen, på två adresser, men jag har än så länge inte fått något svar. Han verkar alltså något svår att få kontakt med, men om du lyckas så tror jag nog att hans pipor också kan vara något att ha.
Fragusius

Inläggav Nallepuh » 28 juni 2007, 12:44

Jo, känns som vassrören borde skapa finare vibrationer, dock är dom väl lite ömtåligare men det brukar ju inte vara något större problem.

Nej menade mer att ljudproven han spelar upp blåser han ständigt i pipan så det låter helt enkelt som spelpipan till säckpipa han blåser it.

Har också mailat men likt dig inte fått något svar, har du tittat något på Fischers sortiment? Han har en hel del rätt shysta faktikst och dom ligger i liknande prisklass.
Nallepuh

Inläggav Ingemar » 28 juni 2007, 17:15

Vad är skillnaden mellan en bardun och en skalmeja

Ingemar
Ingemar

Inläggav Träblås » 28 juni 2007, 17:50

"Skalmeja" är en rätt bred definition. Vad jag fattat så skiljer namnet mycket beroende på tidsepok och i vilken kultur den används och storleken verkar spela viss roll ibland med. Shenai, Zurna, Mizmar, Bombarde, Souna, Skalmeja. Alla är dubbla rörbladsinstrument i trä, i varierande storlekar och stämning. En Bombarde låter rätt illa spelad solo på grund av det nasala och skräniga ljudet, men tillsammans med andra instrument låter det helt ok tycker jag. Skalmejor låter oftast lite lenare, men inte pga av att instrumentet skiljer sig i konstruktionen, det beror mer på storleken som oftast motsvarar alt- eller tenor. Vet inte om det är så valigt med skalmejor i samma storlek som bombarde?
Träblås

Nästa

Återgå till Historisk musik och dans