Skalmeja i C eller F?

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Inläggav Nallepuh » 28 juni 2007, 19:03

Ja det är en slags kategori, men när man säger just skalmeja menar man oftast en Skränpipa(rauschpfife) eller en vanlig skalmeja där du har direktkontakt med rörbladet (se vad Falsobordone skrev ovan).

Men vad menar du med Bardun?
Nallepuh

Inläggav Träblås » 29 juni 2007, 04:18

Har jag någonsin nämnmt Bardun? I så fall är det ett stavfel från min sida.
Träblås

Inläggav Fragusius » 30 juni 2007, 08:09

Nallepuh: Trärören är väldigt lätthanterliga. De kunde ha varit väldigt mycket känsligare, på ett negativt sätt alltså.

Men oftast blåser man ju ganska konstant. Men å andra sidan hör man ju på inspelningarna att han nog är mer för att bygga än att spela. =)

Fischers pipor verkar ganska bra, men de är nog inget för dig. Vad jag vet använder han skotska rör så det låter ju en hel del.
Fragusius

Inläggav Nallepuh » 15 juli 2007, 17:18

Då till en annan sak.

Med lite dämpning och en annan vindkapsel till min Rauschpfeife så börjar jag gilla den mer och mer

Nu är bara problemet att denna ligger i tonarten F vilket vi upptäckt inte låter speciellt harmoniskt tillsammans med en C säckpipa

Efter forskande kom vi underfull med att G och C borde ligga i harmoni? Att G och A funkar bra är ett faktum men funkar av era erfarenheter hur låter tonarterna C och G tillsammans?

Tillägga att Säckpipan är en Sopran Schäferpfife i C/d från... Musikwerkstatt -.-

och den kommande G skalmeja jag tänkt köpa är en Klaus Stecker pipa

Borde kanske skapa en ny tråd om tonarter?
Nallepuh

Inläggav frostflickan » 16 juli 2007, 21:56

Det är ju lika långt från F till C som från C till G, fast från olika håll. Om vi pratar dur så skiljer det ett fast förtecken i båda fallen.

Tyvärr har jag ingen aning om hur mycket man kan reglera halvtoner på varken en Schäferpfife eller Rauschpfife. Kanske du får något mer uttömmande svar om du frågar på piping.se?
frostflickan

Föregående

Återgå till Historisk musik och dans