Regelförslag för Huscarl turnering och härkamp.

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Regelförslag för Huscarl turnering och härkamp.

Inläggav Lord_Nelle » 14 mars 2007, 12:03

Halloj.

Som ni kanske har läst så bjuds det till medeltids evenemang i Ö-vik i sommar. Bland annat så kommer ett antal turneringar att hållas , allt i vänskaplig anda. Jag har sammanställt några regelförslag. Dessa diskuteras nog med lämplighet i detta forum.

Detta är de förslag jag har just nu.

<b>Regler för Härkamp och huscarl</b>

<b>1. Säkerhet</b>
Brittisk minimistandard för vapen avsedda för stålvapenstrid
Följande text är en översättning av de regler som gällde för deltagarna i återuppförandet av slaget vid Hastings år 2000.

<b>1. Allmänna regler</b>
1.1: Inget vapen, vare sig för anfall eller skydd, får ha hack, grader eller flisor i eggarna, ej heller ha kantiga eggar, eller på annat vis vara i farligt skick.

1.2: Alla vapen måste överensstämma med både säkerhetsreglerna nedan och autenticitetskraven. Alla vapen måste inspekteras av en utsedd inspektör före striden. Dennas beslut är avgörande.

<b>2. Vapendimensioner</b>
Dessa regler är inte begränsningar för tillverkning, utan minimidimensionerna som tillåts för eggar och uddar, och som ska kontrolleras före striden.

2.1: Svärd och knivar. Eggar ska ha en minimitjocklek på 2 mm. Tvärsnittet ska vara som en halvcirkel eller flackare (men inte så flack att den har markerade kanter). En eggrundning som är mer elliptisk än en halvcirkel kommer att bedömas som skarp. Uddar får inte avsmalna till mindre än en halvcirkel (eller flackare), med en diameter på 18 mm (samma diameter som 50-öringen i koppar). En kniv med 254 mm:s bladlängd eller mindre får ha en udd med en diameter på 10 mm och med en rundning på 180° eller flackare.

2.2: Spjut. Eggarna följer samma regler som de för svärd och knivar, med undantag för tjockleken. Uddarna ska följa någon av följande regler:
2.2.1: Spjutspetsar som är 3 mm tjocka ska ha en rundad udd på 180° eller flackare och med en diameter på 24,5 mm.
2.2.2: Spjutspetsar som är 4,76 mm tjocka ska ha en rundad udd på 180° eller flackare och med en diameter på 22,5 mm.

2.3: Svärd, knivar och spjut. Totalt 72 mm får vara något skarpare, förutsatt att det är den bakre tredjedelen av bladet. Denna egg får inte vara tunnare än 1,5 mm, och måste vara rundad.

2.4: Handyxor och tvåhandsyxor ska ha en 3 mm:s egg rundad till en halvcirkel (eller flackare) i tvärsnitt.
Eggavslutningarna ska vara rundade till 7 mm:s diameter. Säkerhetsgraden vad gäller yxeggens utformning ska utöver den säkerhetsansvarige även bedömas av motståndaren före striden.

2.5: Stridsklubbor (typ hjälmkrossare) får inte vara längre än avståndet från användarens armhåla till hans fingertoppar. Huvudet får inte ha fler än fyra triangulära (deltaformade) "vingar". Dessa ska ha samma tjocklek som ett yxblad (se 2.4).
Vänligen notera att ju säkrare ett vapen är, desto färre problem lär det uppstå.

<b>3. Material</b>
Vapen får inte vara tillverkade av trä (bortsett från grepp och skaft), skumgummi, aluminium eller rostfritt stål av säkerhets- och/eller autenticitetsskäl.

3.1: Svärd och knivar. Dessa måste vara tillverkade av stål som har härdats samt anlöpts så att det inte kan få grader likt mjukt eller ohärdat stål. De får inte vara tillverkade av mjukt stål eller med påvällda (-svetsade) hårda eggar.

3.2: Spjut. Får tillverkas av mjukt stål och ha påvällda hårda eggar.

3.3: Yxor. Får tillverkas av mjukt stål och ha påvällda hårda eggar. Det är rekommenderat att yxor sätthärdas.

3.4: Stridsklubbor. Klubbans huvud ska var tillverkat av antingen mjukt eller fjäderstål, och får inte väga mer än 454 gram. Skaftet ska vara av antingen ask eller hickory.

3.5: Sköldar. Alla sköldar ska vara tillverkade av plywood eller solida träplankor med en rekommenderad minimitjocklek på 6 mm. Alla sköldar ska vara kantade med råhud, läder eller metall, och i vilket fall som helst så ska sköldkanterna vara i gott skick, utan flisigt trä eller metall, utstickande spikskallar eller råhudsfransar som kan orsaka svåra ansiktsskador.
Om ett vapen uppfyller ovanstående krav så kommer det att tillåtas för strid, såtillvida dess autenticitet godkänns.

<b>2. Allmänna regler</b>

<b>1 Säkerhet
2 Ha roligt</b>

<b>Säkerhet </b>
Är det allra viktigaste. Vi handskas trots allt med vapen. Även om de inte är vassa så kan de orsaka skador.

<b>Ha roligt.</b>
Det är därför vi sysslar med detta. Det är bättre att förlora en rolig fight än att vinna en tråkig.
<b>Vinna</b>
Som ni ser så finns vinna inte med. Vinna är nämligen oviktigt inom reenactment fighting. Det är lätt att tumma på säkerheten ifall man hela tiden slåss för att vinna. Bättre att bli träffad av en kontrollerad träff än att försöka kontra och riskera en hård träff.

<b>Droger och alkohol</b>
Droger och alkohol får aldrig användas under eller innan fight. Kommer du till en fight berusad så blir du utesluten. Spara festandet till efter.

<b>Stopp och Skada</b>
Om du hör något av kommandona under fight så måste du sluta. Dessa kommandon berör alla inom fight området. Vid kommando skall du stanna och se vad du kan göra för att hjälpa till.

<b>3. Huscarlregler</b>

<b>Tillåtna vapen</b>
Alla medeltida vapen som är historiskt korrekta och säkra. Det är roligt med omväxling.

<b>Antal vapen</b>
1 huvudvapen, 1 sekundärt vapen el sköld, 1 dolk

<b>Träffområden </b>
Toppen på huvudet (med överhandshugg)
Armar (Ner till händerna)
Bålen (inkluderar axlar och höfter)
Ben (ner till foten)

<b>Förbjudna områden</b>
Ansiktet
Sidan av huvudet
Nacke och hals
Skrev
Njurar och ryggrad
Händer och fötter

Försök även att undvika attacker mot leder samt brösten på kvinnliga deltagare.

<b>Tillåtna attacker</b>
Attacker med vapnet
Knuffar med sköld och kropp.
Grepp, i upp till 5 sekunder
Knuffande sparkar och slag.
Alla attacker måste ske med full kontroll och kontrollerad kontakt, dvs avlastade och säkra.

<b>Otillåtna attacker</b>
Stick högre än brösthöjd.
Stick mot övre 3:e delen av en sköld.
Kast

<b>Poänggivande attacker</b>
Tydliga träffar med vapnets egg och spets.

<b>Varningar</b>
För hård kontakt
Okontrollerade attacker
Attacker mot förbjudna områden

Vid 2 varningar är den tävlande diskad.

<b>Domarna och deras uppgifter</b>

3 domare till varje fight 1 ringdomare och 2 poängdomare

Ringdomarens uppgift är framförallt att upprätthålla säkerheten under fighten.
Han börjar fighten med kommandot ”Fight” och bryter med kommandot ”Break”.
Det är även han som delar ut eventuella varningar.

Poängdomarnas uppgift är att räkna poäng samt att bistå ringdomaren i hans beslut. Är ringdomaren osäker om ett beslut kan han begära hjälp av poängdomarna.

<b>Matchernas längd</b>
2*2 minuter

<b>Poängbedömning</b>
Kämparna får 1 poäng för varje godkänd träff.
Vid dubbelträff får ingen poäng. Dubbelträff räknas om bägge kämparnas attacker var påbörjade innan träff. Om en av kämparnas attack påbörjades efter träff räknas det inte som dubbelträff.

Domarna kommer även att tilldöma poäng för ”Chivalry” och vapenval.

<b>Chivalry </b>
Är helt enkelt sportslighet. Genom att uppträda sportsligt och därigenom säkert så premieras kämpen med extra poäng. Framförallt säkerhet skall premieras. Vi gör detta för kul, inte för att skada varandra. Dessa beslutar domarna om under poängräkningen.
Detta går till som följer.
Den totala poängen under matchen räknas samman. Chivalry poängen får vara som högst 25% av den summan.

<b>Vapenval</b>
I och med att vissa vapen är lättare att vinna med än andra så kan man även få poäng för vapenval. För att så många kämpar som möjligt skall använda olika vapen så premieras vapenval.
Poängen sätts som följer.
Varje deltagare skriver på sin anmälan vilket/vilka vapen deltagaren tänker använda.
Domarna går sedan igenom anmälningarna och grupperar sedan kämparna efter vilka som har valt samma vapen i 4 högar. Udda vapen läggs för sig. Poäng fördelas på de olika högarna i summan 15%, 20%, 25%. Där den hög som har flest med lika vapen får minst poäng.
Låt säga att det är 20 deltagare.
7 har valt svärd och sköld
6 har valt yxa och sköld
4 har valt långsvärd
1 har valt dolk
1 har valt pålyxa
1 har valt stavspjut

De som har valt svärd och sköld får inga extra poäng.
De som har valt yxa och sköld får 15% extra poäng.
De som har valt långsvärd får 20% extra poäng.
De som har udda vapen och således hamnat i samma hög får 25% extra poäng.

Liksom tidigare räknas poängen ut av de totala antalet träffpoäng under matcherna.

Det är således möjligt att öka sina poäng med 50% ifall man är sportslig och har valt ett spännande vapen.
Detta för att premiera att vi får så roliga och omväxlande matcher som möjligt.
Det är trots allt därför vi är här. Ha roligt och sparras.

<b>4. Härkampregler</b>

Härkampreglerna är standard som gäller i Europa.

<b>Träffområden</b>
Bålen
Armar ner till armbågen
Benen ner till knäet

<b>Tillåtna attacker</b>
Attacker med vapnet
Knuffar med sköld och kropp.
Grepp, i upp till 5 sekunder
Knuffande sparkar och slag.
Alla attacker måste ske med full kontroll och kontrollerad kontakt, dvs avlastade och säkra.

<b>Otillåtna attacker</b>
Stick högre än brösthöjd.
Stick mot övre 3:e delen av en sköld.
Kast

Vid träff rosslar man av smärta och faller död ner. Var dock beredd på att rulla åtsidan så att ingen trampar på dig.

De som fortfarande står på benen skall se till så att de inte trampar på dem som ligger.

De olika sidorna till härkampen avgörs via lottning. Vi kan köra ett flertal omgångar om intresse finns.

Så, detta är de förslag som jag har just nu. Som ni ser premieras att vi är säkra och har roligt. Att ha roligt är trots allt själva tanken med att vi ordnar det här. Jag är självklart tacksam för återkoppling på idéerna. Inget är fastlagt ännu.

Kommentarer välkomnas
Lord_Nelle

Inläggav Xedric » 16 mars 2007, 14:16

Jag har ingen aning om jag kan komma till eventet. Vore helt klart skoj! [:D]

Mina kommentarer om reglerna då.

Mycket tydlig info om hur vapnen skall vara vilket är bra. Inget snack om skydd däremot. Det vore nog bra om det var med. Vissa skydd ser jag som självklara (susp, hjälm mm) men olika personer ser olika skydd som självklara eller inte. Sen pratas det vid flera tillfällen om att vapnen skall vara historiskt korrekta. Skall övriga kläder och skydd åxå vara det så bör det stå med i reglerna.

Fokus på säkerhet och skoj är viktigt. Däremot är säkerhet svårt att premiera samtidigt som striderna handlar om träffar. Själv skulle jag hellre se att domarna tittade på mer än bara vem som träffade vem.

Exempelvis så kan man ha tre domare som styr striden (1 huvud + 2 sido). Striden bryts av huvuddomaren varje gång ngn form av träff sker. Vid varje sådant tillfälle sker en snabb omröstning (exempelvis med flaggor) mellan de tre domarna för att se vilken tävlande som var bäst fram till träffen. Måste inte nödvändigtvis varit den som fick in träffen. Domarna tittar på:

Stil (exempelvis fotarbete, teknik och garder/positioner)
Initiativ
Försvar
Kontroll över striden
Distans och timing
Intentioner

Huvudfokus för domarna bör inte ligga på träffar utan på realism och hur väl de tävlande använder sina tekniker. Det leder i sin tur till att de tävlande åxå fokuserar på tekniker och inte träffar. Fokuserar jag bara på att träffa dig så kommer jag öka mitt tempo, vara mer stressad och slå snabbare/hårdare vilket så klart ökar risken för skada.

Och så tycker jag man skall få kasta sin motståndare. Inte så denne landar på huvud eller nacke så klart, men ett kontrollerat kast är inte farligare än ngt annat anfall. En motståndare som inte vill bli kastad av ngn anledning kan ju så klart säga ifrån och det bör innan varje match alltid finnas tid för en kort presentation för varandra där man kan få veta om motståndaren har ngn skada eller så.

Bara mina tankar/åsikter. Hoppas det kan vara till ngn nytta.

Ta gärna en titt i vårt forum på www.ghfs.se där Anders Linnard har postat ett första utkast på engelska på turneringsregler.

mvh,
Niklas Mårdby

EDIT: Glömde säga att jag gillar det du skriver om chivalry och vapenval. Sportslighet måste såklart med. En sån här tävling kan inte hållas om man inte gör det i en anda av vänlighet. Sportslighet ger pluspoäng och osportslighet kan ge minuspoäng. Mkt viktigt.

Bonuspoäng för vapenval är en skitkul idé. Tvingar folk att tänka till lite. Däremot tror jag det är bra om folk slåss med det vapen de är mest vana vid. Och att tillåta alla vapen är ju en bra idé, men lite farlig. Stridsgissel av olika slag tror jag inte är någon bra idé att tillåta. Och att slåss i full fart med stav eller annat lika långt vapen är åxå mkt farligt. Så ngn form av restriktion tror jag vore bra, men i övrigt är det ju bara skoj om folk dyker upp med lite udda vapen.
Xedric

Inläggav Thomas Hagaeus » 19 mars 2007, 20:03

Jag tror inte det blir några problen med långa vapen som t.ex. spjut eftersom man väldigt lätt kan hålla igen ett hugg med sådana, det handlar ju inte om fullkontakt.

Med otillåtna attacker: kast, kanske avses att kasta vapnet?

Däremot funderar jag lite över några regler:

Stridsklubbor:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Huvudet får inte ha fler än fyra triangulära (deltaformade) "vingar". <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag förstår inte varför man inte får ha fler vingar. Ju fler vingar desto större träffyta, eller? Minns att jag reagerade på denna regel inför Hastings.

Mer stridsklubbor:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Skaftet ska vara av antingen ask eller hickory<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hickory är väl lite väl amerikanskt för europeisk medeltid? Konstigt också att regeln gäller för klubbor men inte yxor.

Svärd och knivar:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> De får inte vara tillverkade av mjukt stål eller med påvällda (-svetsade) hårda eggar.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kan någon förklara varför man inte får ha påvällda eggar.

Yxor:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Får tillverkas av mjukt stål och ha påvällda hårda eggar. Det är rekommenderat att yxor sätthärdas.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men yxor får ha både påvällda eggar och mjukt stål!? Varför skulle sätthärdningen vara så överlägsen? (och hur fan skall man kontrollera det? metallurgiskt lab vid incheckningen?)

Vad gäller materialkrav föreslår jag att man håller sig till den enkla formuleringen i början.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vapen får inte vara tillverkade av trä (bortsett från grepp och skaft), skumgummi, aluminium eller rostfritt stål av säkerhets- och/eller autenticitetsskäl.

<s>3.1: Svärd och knivar.</s> Dessa måste vara tillverkade av stål som har härdats samt anlöpts så att det inte kan få grader likt mjukt eller ohärdat stål.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Med tillägg av klubbors maxvikt och sköldspecen.

Bra jobbat med översättningen, ett trevligt initiativ. Hoppas det blir bra.
Thomas Hagaeus

Inläggav Martin Wallgren » 19 mars 2007, 21:04

Misstänker att skilnaden mellan Yxor och Svärd är att många som kör denna typ av fighting parrerar med svärdens eggar och då kan påvälvda eggar lossna och skapa skarpa kanter.
Martin Wallgren

Inläggav Lord_Nelle » 20 mars 2007, 09:21

Tack för era kommentarer. Jag ska ta dem till mig och klura vidare.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Mycket tydlig info om hur vapnen skall vara vilket är bra. Inget snack om skydd däremot. Det vore nog bra om det var med. Vissa skydd ser jag som självklara (susp, hjälm mm) men olika personer ser olika skydd som självklara eller inte. Sen pratas det vid flera tillfällen om att vapnen skall vara historiskt korrekta. Skall övriga kläder och skydd åxå vara det så bör det stå med i reglerna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag ska genast lägga till info om kläder och rustning. Historisk klädsel skall det vara. Iom att attacker mot huvudet är tillåtna så är hjälm ett måste. Rustning som SYNS skall vara historisk. Vill man däremot kämpa som en lättutrustad kämpe så är det ok. Då är det rekomenderat att man har någon typ av lättare skydd under kläderna. Armskydd, benskydd av budo typ funkar.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Och så tycker jag man skall få kasta sin motståndare. Inte så denne landar på huvud eller nacke så klart, men ett kontrollerat kast är inte farligare än ngt annat anfall. En motståndare som inte vill bli kastad av ngn anledning kan ju så klart säga ifrån och det bör innan varje match alltid finnas tid för en kort presentation för varandra där man kan få veta om motståndaren har ngn skada eller så.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Skälet till att jag inte har tillåtit att kasta sin motståndare är för skaderisken. En person som inte är van att bli kastad får lätt panik och börjar vifta med sitt vapen och streta emot utan att veta vad han skall göra. Jag har ett ärr över vänster öga från när jag skulle kasta en nybörjare. Han högg mig med sitt svärd i ansiktet i sina försök att ta sig loss. Samt om du inte kan falla mjukt så kan du slå dig fördärvad, landa på ett svärd eller dylikt.

Vad gäller vapen och vilka som skall vara tillåtna så är det en fråga som deltagarna själva kan avgöra till stor del på plats. Jag har valt att basera allt på Hastingsreglerna iom att de är internationella och rätt spridda inom reenactmentkretsar. Det betyder dock inte att de skall vara lag, utan snarare riktlinjer. Förslagsvis så löses vapenfrågor genom dialog antingen innan arrangemanget eller med deltagarna på plats. Om alla deltagare anser att ett vapen är historiskt och säkert nog, då tycker i alla fall jag att det skall få användas.
Lord_Nelle

Inläggav Xedric » 22 mars 2007, 22:36

Håller med om att kast kan vara riskabla om motståndaren inte kan falla. Därför är det viktigt att man har en dialog innan var match för att se vad den andra har för förväntningar osv. Mig får du gärna kasta i backen om jag vet om att det skall ingå i en match. Själv anser jag att brottning är en så viktig del av HEMA att man inte bör stryka det. Och du bör inte vara rädd för att bli skadad. Du har ju skydd på dig och deltagarna skall väl inte vara några gröngölingar. Men visst känner jag till problemet.

Bara min åsikt.

Håller med om att vapenfrågan åxå bör lösas på plats. Alla historiska vapen som folk tycker är ok att man använder skall så klart få vara med. Er idé om poäng för variation är ju bra och då skall det inte falera pga att man förbjuder för många grejer.

Man kanske skall dyka upp med messer och bucklare? Det är en fin kombo som nog inte alla kör med. Eller rapir och mantel? Paraply och dolk? Spjut och långsvärd? Med lite kreativitet bör ju alla kunna dyka upp med en kombination man är helt ensam med [:)]
Xedric

Inläggav Thomas Hagaeus » 22 mars 2007, 23:17

Blir det inte lite fuskigt om jag ensam skulle komma med stavsvärd? Jag skulle både få fördelen av ett längre vapen och 25% extra poäng. Stackars killen med dolk. Eller har jag missförstått reglerna? Risken är väl då också att ingen kommer med "vanliga" vapen utan att samtliga slåss med den osannolika kombinationen begonia och sork.
Thomas Hagaeus

Inläggav Martin Wallgren » 23 mars 2007, 00:00

Men kan killen sina saker spöar han dig med sin dolk! Och om alla har samma udda kombination så är han som kommer med långsvärd eller enhand bucklare den ovanliga ...
Martin Wallgren

Inläggav Lord_Nelle » 23 mars 2007, 08:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Håller med om att kast kan vara riskabla om motståndaren inte kan falla. Därför är det viktigt att man har en dialog innan var match för att se vad den andra har för förväntningar osv. Mig får du gärna kasta i backen om jag vet om att det skall ingå i en match. Själv anser jag att brottning är en så viktig del av HEMA att man inte bör stryka det. Och du bör inte vara rädd för att bli skadad. Du har ju skydd på dig och deltagarna skall väl inte vara några gröngölingar. Men visst känner jag till problemet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tanken är att turnering ska passa de som i vanliga fall sysslar med härkamp och reenactment strid också. Där ingår det sällan brottning.
Sedan tycker jag att alla oavsett erfarenhet skall kunna vara med. Tanken är trots allt att det skall vara en turnering i vänskaplig anda.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Blir det inte lite fuskigt om jag ensam skulle komma med stavsvärd? Jag skulle både få fördelen av ett längre vapen och 25% extra poäng. Stackars killen med dolk. Eller har jag missförstått reglerna? Risken är väl då också att ingen kommer med "vanliga" vapen utan att samtliga slåss med den osannolika kombinationen begonia och sork.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vapnen skall vara historiska (Medeltida ca 1050-1450), så det funkar inte med allt för mystiska combos. Sedan måste du ju kunna hantera dem också. Det är ju bara dumt att välja en combo som kan ge dig extra poäng om du inte kan använda dem, då kommer du inte lyckas med något under mathcen.

Fast kommer någon med begonia och sork och är duktig på det, då är det värt minst ett nobelpris.
Lord_Nelle

Inläggav Halvor » 1 juli 2007, 14:38

Tillater du hogg med spyd? Kun stikk med spyd gir urealistisk kamp. vi har gjort testhogging med spyd, dvs. hogg der spydet hadde en to meter lang stokk og eggen på spydet er 26 cm. lang. Resultat: Bild såret var ca 7 cm dypt og 25 cm. langt. På treningshelger i norge er det nå relativt vanlig at spyd med egg lengre enn 30 cm og skaft kortere enn 2m. kan bruke hogg.

Hvorfor er hendene unntatt fra treffområdet? Er det ikke bedre at folk syr seg skikkelig hansker? Min erfaring er at "usårlige" hender gir dårlig stil.

Halvor
Halvor

Inläggav Lord_Nelle » 1 juli 2007, 17:07

Jag skulle tållåta hugg med spjut. Skälet till att händerna inte är tillåtna som träffområde är rent säkerhetsmässigt. Det är lätt hänt med skador ifall man tillåter attacker mot händerna.

I dagsläget så vet jag inte hur många som kommer till eventet så detta med regler är flytande. Mitt förslag är att de som dyker upp gör upp om reglerna på plats och därefter genomför att antal bataljer helt i vänskaplig anda.
Lord_Nelle

Återgå till Stridskonst