<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>
Om man hört något på föredrag eller läst i en vederhäftig bok tror många att detta är Sanningen. Så Här Var Det På Medeltiden, Basta Bananer. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bra att du tar upp det här, Sara! Mycket bra!
Den som inser sin brist på kunskap och vill göra något åt den tar emot kunskap där den erbjuds, s a s. Att själv aktivt söka kunskap kräver en viss grundkunskap, det också. Vad gäller en sund källkritik anser jag den snabbaste och troligen enda vägen dit vara just - kunskap. Vi är alltså vid precis det jag tog som utgångspunkt för den här tråden - bristen på kunskap och om "vi" har ett ansvar i att göra något åt den.
De som är i början av sitt kunskapssökande behöver stöd. "Lotsning", hjälp att värdera källor, hjälp att genomskåda de auktoriteter som inte är så bra som de först verkar utan mest bra på att tala om hur bra de är, om vi säger så. (Och innan någon drar förhastade och felaktiga slutsatser: Jag förespråkar <u><i><b>inte</b></i></u> att man skall stolpa in och avbryta föredrag och ifrågasätta föreläsaren.[:D])
Stödet behöver inte vara så märkvärdigt, det kan räcka med att tipsa den som "köpt" det som sagts i en "Så Här Var Det"-bok om att "du borde allt läsa den där boken också...". De som har kunskap nog för att veta att det inte är så klart och enkelt som vissa källor låter påskina är ju också de som kan åtgärda det.
Dock kan jag inte undgå att finna det rätt lustigt att just du, som så klart deklarerat att du håller på med det här enbart för ditt eget höga nöjes skull och inte har något som helst ansvar för att sprida kunskap och intresse retar dig på något som enklast åtgärdas just genom att sprida mera kunskap. (Särskilt med tanke på att du om en dryg vecka själv skall stå som föreläsare...[;)])
Lasse C
(ovanligt morronpigg idag - sovit 9 timmar)