[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tidsperspektiv, kunskap och ansvar…?

Tidsperspektiv, kunskap och ansvar…?

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 05:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>
Om man hört något på föredrag eller läst i en vederhäftig bok tror många att detta är Sanningen. Så Här Var Det På Medeltiden, Basta Bananer. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bra att du tar upp det här, Sara! Mycket bra!
Den som inser sin brist på kunskap och vill göra något åt den tar emot kunskap där den erbjuds, s a s. Att själv aktivt söka kunskap kräver en viss grundkunskap, det också. Vad gäller en sund källkritik anser jag den snabbaste och troligen enda vägen dit vara just - kunskap. Vi är alltså vid precis det jag tog som utgångspunkt för den här tråden - bristen på kunskap och om "vi" har ett ansvar i att göra något åt den.

De som är i början av sitt kunskapssökande behöver stöd. "Lotsning", hjälp att värdera källor, hjälp att genomskåda de auktoriteter som inte är så bra som de först verkar utan mest bra på att tala om hur bra de är, om vi säger så. (Och innan någon drar förhastade och felaktiga slutsatser: Jag förespråkar <u><i><b>inte</b></i></u> att man skall stolpa in och avbryta föredrag och ifrågasätta föreläsaren.[:D])

Stödet behöver inte vara så märkvärdigt, det kan räcka med att tipsa den som "köpt" det som sagts i en "Så Här Var Det"-bok om att "du borde allt läsa den där boken också...". De som har kunskap nog för att veta att det inte är så klart och enkelt som vissa källor låter påskina är ju också de som kan åtgärda det.

Dock kan jag inte undgå att finna det rätt lustigt att just du, som så klart deklarerat att du håller på med det här enbart för ditt eget höga nöjes skull och inte har något som helst ansvar för att sprida kunskap och intresse retar dig på något som enklast åtgärdas just genom att sprida mera kunskap. (Särskilt med tanke på att du om en dryg vecka själv skall stå som föreläsare...[;)])

Lasse C
(ovanligt morronpigg idag - sovit 9 timmar)
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 3 september 2003, 08:12

Nej, men jag tycker inte jag har något "ansvar" för någon annans lärande. Jag är irriterad över att folk, som säger sig vara intresserade av en vetenskap, inte tar ansvar för <i>sitt eget </i>lärande i den vetenskapen. Varför skulle jag då bry mig, när de inte ens gör det själva? Men det är deras val, och de får väl själva ta konstekvenserna av detta. (D v s snävare vyer och minskad förståelse för tiden.) Det gäller även ointresserade utomstående. Man måste få bestämma själv vad som är viktigt för en. Själv bryr jag mig inte om sport, t ex. Jag skulle bli väldigt irriterad om någon av mina sporttokiga vänner fick för sig att de skulle "vidga mina vyer" och tjata på mig om att lära mig mer om sådant.

Att jag valt att hålla föredrag nästa helg beror på tre saker: 1) En av mina bästa vänner bad mig om det, och jag tycker om att göra tjänster för dem jag tycker om. 2) Jag fick en morot att lära mig mer, för när man ska beskriva något man vet inser man var ens kunskapsluckor finns. 3) Jag gillar att få folk att ifrågasätta sina fördomar. Jag tycker inte det är "viktigt" att alla får sin syn på medeltida religion problematiserad (det finns så otroligt mycket viktigare saker att bry sig om, den internationella imperialismen, miljöförstöringen, rasism, you name it), men jag tycker det är roligt att dela med mig av min kunskap till folk som är intresserade och någorlunda allmänbildade. Häri ligger skillnaden gentemot dem du tog upp i din frågeställning:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Vilket är vårt ansvar för att lära folk att skilja på stenålder, vikingatid och medeltid? Vilket är vårt ansvar för att lära folk att all mänsklig utveckling faktiskt inte skett under modern tid?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Min publik på Ragnhildskollegiet är redan intresserade, som redan kan skilja på olika tidsepoker. Så mitt föredrag har inget med den frågan att göra.

<i>Edit: Jag lade till en förklaring av vad jag menade med "konsekvenser".</i>
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 09:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Jag skulle bli väldigt irriterad om någon av mina sporttokiga vänner fick för sig att de skulle "vidga mina vyer" och tjata på mig om att lära mig mer om sådant. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Självfallet, och berättigat irriterad, också, vill jag påstå. Skulle du däremot möjligen bli en liten gnutta besviken om du <i><b>ville</b></i> lära dig, ställde frågor men inte fick svar? Det skulle jag...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>..jag tycker det är roligt att dela med mig av min kunskap till folk som är intresserade och någorlunda allmänbildade. Häri ligger skillnaden gentemot dem du tog upp i din frågeställning.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Inte alls. <b>Jag</b> skilde inte på folk som redan är "inne i svängen" och redan har lite kunskap men vill skaffa mer, kontra totalt okunniga ("dumma mundisar"). Den åtskillnaden har du gjort. Jag använde förvisso de totalt okunniga som exempel för tydlighetens skull, men självfallet gäller diskussionen även nybörjarna i "våra" egna led - vi ser väl gärna att de totalt okunniga tar steget till att bli intresserade nybörjare, så hur kan man göra en skarp åtskillnad? Där har vi nog en viktig skillnad i vårt synsätt: <b>Jag</b> tycker inte att folk skall behöva kvalificera sig för att bli värdiga att jag besvarar deras frågor. Det enda <b>jag</b> kräver är att de faktiskt vill veta det de frågar om.

Min publik på Ragnhildskollegiet är redan intresserade, som redan kan skilja på olika tidsepoker. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Självfallet. De är inga "dumma mundisar" som ställer korkade frågor. Då går det ju an.
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 3 september 2003, 10:03

Lasse, i ditt ursprungliga inlägg tog du överhuvud taget inte upp

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">folk som redan är "inne i svängen" och redan har lite kunskap men vill skaffa mer<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

utan <i>enbart</i> helt okunniga/ointresserade. I alla fall utgår jag från att "lite kunskap" innefattar att man kan skilja på stenålder och medeltid. Du får svar efter den fråga du ställer. Om du menade något annat framgick inte detta alls, och det kanske kan vara en lärdom till nästa gång.

Hur man bemöter intresserade nybörjare är en helt annan fråga än hur man bemöter okända främlingar som ställer mer eller mindre tjatiga, oinformerade frågor.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Självfallet. De är inga "dumma mundisar" som ställer korkade frågor. Då går det ju an. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Precis! Korkade frågor ger inte mig något, därför väljer jag att inte ägna min semester, som jag offrar så mycket för att få råd med, till att svara på sådana. Att åka till Gotland innebär en stor ekonomisk uppoffring för de flesta av oss, och då tycker jag man har rätt att göra det som man tycker är roligt. Tycker man inte det är roligt att förklara för folk att, jo man får tvätta sig under medeltidsveckan fast man bor i läger och nej, vi bor inte så här året runt, så ska man inte behöva göra det. Hur är det själv? Åker du iväg och sjukvårdar på din semester och betalar dyrt för det?
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 11:05

Åker du iväg och sjukvårdar på din semester och betalar dyrt för det?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det har faktiskt hänt, ja. Jag var t ex sjukvårdsansvarig för ett rätt stort scoutläger för ett antal år sedan. (Häcken full och beredskap "24-7") Jag hade riktigt skoj!

OK, jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mitt första inlägg. Delvis eftersom jag (uppenbarligen felaktigt) förutsatte att de som kom att läsa det skulle förstå vad jag menade, delvis eftersom det (som jag redan varit inne på) blir så ohyggligt omständligt om jag skall detaljspecificera alla jag syftar eller inte syftar på. Jag brukar bli omständlig nog ändå...[;)]

Beklagar om jag inte var tillräckligt tydlig för dina behov.

Du har ju med all tydlighet gjort klart var du står, vilket är bra. Sedan har du och jag olika syn på det, men det är väl vår fulla rätt, eller? [:)]
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 3 september 2003, 11:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det har faktiskt hänt, ja. Jag var t ex sjukvårdsansvarig för ett rätt stort scoutläger för ett antal år sedan. (Häcken full och beredskap "24-7") Jag hade riktigt skoj!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Okej, och det lade du ut flera tusen på, alltså? För det är ju faktiskt de summorna det handlar om för en gotlands-vecka.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Du har ju med all tydlighet gjort klart var du står, vilket är bra. Sedan har du och jag olika syn på det, men det är väl vår fulla rätt, eller? [:)]

Så länge du inte fortsätter att hävda att din syn borde gälla även för mig, och att det är "egoistiskt" av mig att inte hålla med, så ja visst. Det är ju det jag hävdat hela tiden: Man måste få bestämma själv.

Betyder denna din inställning att du tänker sluta gå i byxor till din "1200-talsdräkt" och skaffa vettiga hosor?[}:)]
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 11:56

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det har faktiskt hänt, ja. Jag var t ex sjukvårdsansvarig för ett rätt stort scoutläger för ett antal år sedan. (Häcken full och beredskap "24-7") Jag hade riktigt skoj!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Okej, och det lade du ut flera tusen på, alltså? För det är ju faktiskt de summorna det handlar om för en gotlands-vecka.

Jag har ganska svårt att se vilken betydelse beloppen har. Med alla kringkostnader kostade det dock en hygglig slant, ja. Och? Mina pengar, min tid - jag väljer vad jag gör med det. Nu börjar vi väl hamna ganska off-topic, vad?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>Betyder denna din inställning att du tänker sluta gå i byxor till din "1200-talsdräkt" och skaffa vettiga hosor?[}:)]

Det blir svårt, eftersom jag inte har byxor. Inga hosor, heller, faktiskt, utan hellång tunika. Jag har efterhand (med ökande kunskap och tack vare hjälp av vänliga människor [:D]) kommit att allt mer ifrågasätta min dräkt och har börjat planera en annan, betydligt bättre dokumenterad och genomförd. Tills dess får nog den gamla halvtaskiga hänga med.

Dock, Sara: Exakt <b>vad</b> hade <b>det där </b>med saken att göra? (Jag trodde du skötte din dräkt och lät andra sköta sin?[;)]) Nu är du väl ändå rent av ännu grinigare än du brukar?

Kan vi lägga ner "sluggandet" nu till förmån för den egentliga diskussionen?
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 3 september 2003, 12:00

Jag kunde bara inte låta bli. Jag har inställningen att man inte ska kräva saker av andra som man inte lever upp till själv, nämligen, så det där med hosbristen till din (inte hellånga, enligt mig, skorna syns ju gott) kjortel har malt lite i mig under den här diskussionen. Men det är ju bra att du skaffar nytt och korrektare. Det gör vi väl lite till mans - får man hoppas. Dessutom började jag bli less på att min person och mina val hela tiden ifrågasätts. Så då kanske jag kan ha rätt att ifrågasätta tillbaka lite?

Dock!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Mina pengar, min tid - jag väljer vad jag gör med det. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

My point exactly.
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 12:09

Jag kunde bara inte låta bli. Jag har inställningen att man inte ska kräva saker av andra som man inte lever upp till själv, nämligen

Enig på den punkten och försöker tillämpa det med varierande framgång - men jag förstår som sagt inte riktigt vad det hade i den här diskussionen att göra. Jag kan inte påminna mig att jag ställt några som helst krav på någons dräkt. (Eller var jag otydlig nu igen?) Dock är min planering av ny dräkt ett gott exempel på att vänliga människor tagit sitt <i>ansvar</i> *blink, blink* för utökandet av min kunskap och hjälpt mig, svarat på frågor och givit mig goda hänvisningar. Detta utan att köra ner sitt större vetande i halsen på mig. Precis det jag önskar att fler gjorde. [:D]
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 3 september 2003, 17:31

Men...menar du verkligen på allvar att det är andra som har ansvaret för ditt lärande? Tycker du inte att det är du själv som har det? Som jag läser det du skriver är det du säger att om inte någon svarar på dina frågor ska du inte behöva leta reda på något annat sätt att hitta den informationen. För då har ju inte andra tagit sitt "ansvar"! Jag tror inte att det är så du menar, men det är så det ser ut.

Som någon nämnde tidigare är det skillnad på om jag tar ansvar <i>för det jag gör själv</i> och om jag har en plikt <i>mot andra</i>. Som jag sa precis i början: jag tycker det enda "ansvar" vi alla har är att inte i onödan ha medvetna felaktigheter på oss och i vår utrustning. (Till nödvändiga felaktigheter hör t ex glasögon, hörapparater, mensskydd och babykläder som barnet kan röra sig i.) Däremot tycker jag inte "man" har något ansvar för andras utbildning om man inte tycker det är kul och/eller får betalt för det. (Jag är ju folkbildare till professionen och har ingen som helst lust att ägna mig åt det på fritiden. Det är tillräckligt jobbigt när man får betalt för det.)

Nej, du har inget ansvar för min föreläsning. (Det var f ö ett oerhört onödigt påpekande, och jag hade blivit mycket gladare över hjälpen utan det.) Själv svarar jag inte på förekommande frågor om "medeltid" på Syskonskapets lajvforum (i likhet med några andra här, har jag sett!) för att jag tycker att det är mitt "ansvar", utan för att jag tycker det är kul. Det gör att jag kanske slipper se lika mycket verkliga kräkmedel i skog och gränd och jag får möjlighet att hjälpa någon som faktiskt är intresserad. Det ger mig något. Men jag väljer själv när jag ska göra det, det är inte Min Ohemula Plikt som medeltidsnissa. För någon sådan tycker jag inte finns.
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 18:42

Som jag läser det du skriver är det du säger att om inte någon svarar på dina frågor ska du inte behöva leta reda på något annat sätt att hitta den informationen. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Då läser du illa, eller så fattar du ytterst illa vad jag menar.
Jag lägger ner det här nu.
Lasse C

Inläggav Kråkfot » 4 september 2003, 11:38

Har med intresse följt disskussionen(pajkastningen) här och kan inte
låta bli att komma med en fråga/påstående jag vill mena att de flesta
som håller på här hela tiden försöker bli bättre på det vi håller på med vare det är hantverk eller kläder eller strid fast en del kanske
prioriterar en del mer än det andra men i alla fall jag skulle bli
oerhört besviken om jag som novis skulle fråga nån om råd eller tips
och få svaret att du det kan du väl ta reda på själv.... hoppas att
inte det är nade meningen i detta.. för då kommer vi snart att bara vara en lite grupp för inbördes beundran (det kan ju rotary hålla på med)... nää tror att vi måste vara bättre på att ta hand på "nya" medlemmar och lotsa in dem på rätt spår...och i vår verksamhet... fast utan pekpinnar... bättre med uppmuntran..... typ ser att du gjort så.....ett tips för att göra det bättre är att göra så här..... sånt uppskattar i alla fall jag.....
Kråkfot

Inläggav Lasse C » 4 september 2003, 12:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Kråkfot</i>
...i alla fall jag skulle bli oerhört besviken om jag som novis skulle fråga nån om råd eller tips och få svaret att du det kan du väl ta reda på själv.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Ja, det var liksom en av de poänger jag ville komma fram till. Jag har själv blivit vänligt bemött och fått bra svar på mina frågor, både när jag var en utanförstående "mundis" och som nybörjare, och det har hjälpt mig <b>mycket</b>. Jag kan bara tala för mig personligen, men för mig är det självklart att göra likadant i min tur, efter förmåga! (I mitt tycke hör det till vanlig hyfs.) Får jag en seriöst menad fråga så kommer i varje fall <b>jag</b> alltid att svara, så långt kunskap, situation och tid tillåter! Så pass mycket både kan och vill jag "bju´" på! [:D]
Lasse C

Inläggav Lasse C » 4 september 2003, 14:08

<u><b>Liten rekapitulering:</b></u>
Det är nyttigt att läsa igenom den samlade diskussionen och rekapitulera lite ibland.

Tydligen fick ordet ”ansvar” en biton av ”plikt” och ”tvång” i somliga öron. För mig var den tanken så totalt främmande att jag aldrig ens kunde föreställa mig att någon skulle uppfatta det så. [:0]

Efter att ha skrapat bort det värsta pajkladdet från väggarna, tagit ett par steg tillbaka och tittat lite ser jag att min första formulering om ”ansvar” kanske inte riktigt fångade in det jag var ute efter, i varje fall inte helt. När jag läste igenom det hela utkristalliserade sig ett annat begrepp som kanske fångar det jag inte fick med: Generositet.

Hur generösa vill vi vara med våra kunskaper (och därmed, i viss mån, vår tid)? Jag kan bara tala för mig själv, men för <b>mig</b> känns det naturligt och – det skall inte förnekas – ganska angenämt att dela med mig av mina kunskaper och min tid. Det betyder självfallet inte att ständigt ställa upp så fort någon knäpper med fingrarna, eller att jobba gratis till höger och vänster åt alla som så önskar. Det behöver inte vara snålt att ta emot ersättning för ett föredrag, det kanske är det som gör att man över huvud taget kan ställa upp och hålla föredraget!

Det handlar heller inte om ”kvalifikationer” åt ena eller andra hållet – det behöver inte vara märkvärdigare än att de som kan mer delar med sig av kunskaperna till de som kan mindre.

Att svara på ärligt menade frågor, att ge hänvisningar, att komma t ex till en skola eller ett dagis och berätta, skriva en artikel eller fler till medlemstidningar, etc, o s v, m m är för mig sådant jag gott kan bjuda på. Det bjuder jag gärna på eftersom jag själv får mycket tillbaka! Det är roligt, jag har ett utbyte av dem jag talar med, jag bidrar i bästa fall till att de jag hjälper i sin tur hjälper andra och skapar på så vis ett bättre klimat. (Inte så sällan får jag titta en gång till på mina kunskaper, kolla upp och ifrågasätta, vilket lär mig mer.) Förhoppningsvis kan jag också rätta till en och annan missuppfattning och förse andra med en och annan användbar kunskap. För somliga spelar det säkert ingen som helst roll, men för några kommer det lika säkert att göra det. Vilka som är vilka vet inte jag på förhand.

Vad jag vet är att <b>jag</b> gärna bjuder på en del av min kunskap och min tid, därför att <b>jag</b> tycker det är viktigt och för att <b>jag</b> tycker det är roligt. (Ingen inbördes rangordning mellan de båda.) Därför tänker <b>jag</b> fortsätta med det. Det bjuder jag på! [:D]
Lasse C

Inläggav Raymund » 4 september 2003, 14:48

Ett skäl till att lära ut och informerande mer är att det finns enb del som inte förstår vad vi sysslar med, utan tror att vi är nån sorts satanister som håller på med ockulta riter och annat suspekt. Se bara på den häxjakt rollspels- och lajvrörelsen utsätts för regelbundet, där även medeltidsföreningar ofta inkluderas. Ju mer vi kan visa att vi sysslar med en någotsånär 'seriös' verksamhet desto mindre blir risken att 'rörelsen' blir uthängd i pressen eller liknande. Ett dåligt rykte gör det svårare för en förening att få hyra lokaler eller låna markområden för tältläger osv. Ett enkelt besök på en skola eller en marknad kan ge en hel del goodwill och positiv publicitet som man kan dra nytta av senare.

/R
Raymund

FöregåendeNästa

Återgå till Forskning