Benflöjt

Detta forum är till för diskussioner kring forntidens och medeltidens musik, samt dans.

Benflöjt

Inläggav Tistron » 19 november 2007, 05:44

Jag skulle vilja göra en benflöjt, men hur gör man? Jag känner mig väldigt osäker på hur man får hålen bra placerade. Har någon tips på detta eller andra delar i tillverkningsprocessen vore jag mycket tacksam!

Helena
Tistron

Inläggav Per Runberg » 20 november 2007, 01:39

De vanligaste felen är, att sätta det första hålet allt för långt ner på flöjten, och att sätta hålen så tätt att det blir svårt att spela. Det brukar som regel inte vara någon idé att placera något hål på de första 4-5 cm. Placera sedan hålen så att flöjten blir bekväm att spela på. En medeltida benflöjt kan ha 3-6 hål. Vanligast verkar ha varit 5. Tumhål är mycket ovanligt. Börja nedifrån på skalan och gör färdigt ett hål i taget. Börja med ett mycket litet hål och arbeta upp det efter hand tills det stämmer. Antingen kan man använda ett vanligt snabbståls borr, eller spetsen på en smal täljkniv.

Lycka till /Per
Per Runberg

Återgå till Historisk musik och dans