Bilder på "Arjeplogsyxan"

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Martin Wallgren » 26 november 2007, 22:23

Det finns massor av fynd som visar att samerna hade en hel del järnframställning.
Martin Wallgren

Inläggav Skalde-Tord » 27 november 2007, 08:43

Jepp, så det antagandet att samerna inte hade metallarbete är helt fel.

Bosättningar här uppe av "vikingar" har jag ändå inte alls svårt att tro.
Bara för att det dokumenterat bosattes "sent" norr om Sundsvall behöver ändå inte betyda att folk faktiskt sökte sig uppåt.
Skalde-Tord

Inläggav Olof den gladlynte » 27 november 2007, 09:14

Okej...då får jag lita på era uppgifter om samer och smide under vikingatiden. Uppgiften att det inte var möjligt p g a nomadlivet fick jag här: http://www.sameslojdstiftelsen.com/?p=32 samt att det låter logiskt p g a att smidets utrustning väger en hel del ( läs ässja, städ mm. )
Men, men ....jag får revidera uppfattning och inse att man lär så länge man lever.

[:)]
Olof den gladlynte

Inläggav Skalde-Tord » 27 november 2007, 09:33

Jepp, man gör ju det ja :)
Nog kan jag hålla med att resonemanget är helt rätt, men det förekom.
Om än inte i stor utrsträckning, som det även nämns i texten som du länkade till, och alla samer så vitt jag förstått var inte nomader även så tidigt som under vikingatid.
Men hur stor utsträckning har jag inte en aning om.
Skalde-Tord

Inläggav Frej » 27 november 2007, 10:01

Det är väl också så att åtgången på järn kanske inte var så överdrivet stor utan att det räckte med att några stycken höll i produktionen. Sedan var såvitt jag förstått det samernas områden bra mycket större under järnåldern. De sträckte sig väl i princip ända nedåt Upplandstrakterna, även om kustremsan brukades av vikingasnubbar.
Frej

Inläggav Skalde-Tord » 27 november 2007, 10:16

Absolut, det är ju på senare är när svenskarna ville åt deras silver, som de jagades och flyttades med tvång från områden som de bebott under ett par hundra år.
Däremot att säga att det kan rent vara ett bytesförmål som någon viking gett en lappgubbe för lite renkött och kanske silver?
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 27 november 2007, 14:57

Hallå där! Vi pratar för tusan om en yxa! Bara för att vi i vår tid fått för oss att detta skall vara en "vikingayxa" så var det sannolikt helt enkelt en yxa i dåtidens samhälle. En bra yxa bryr sig inte så mycket om etnicitet. Yxans storlek gör den till en perfekt färdyxa, som man kan släpa med sig på färd över vidderna. Ett utmärkt redskap vare sig om man var same, sydskandinav eller finne.
Yxan kan mycket väl vara smid i norr för allt vad vi vet, kanske rentav av en "same". Denne kan ha jobbat efter nordiska förlagor, eftersom de hade bra yxor i allmänhet. Såvitt jag vet så finns liknande yxor hittade i Finland, så den kan lika gärna ha färdats dit med någon kvänsk anfader till mig på äremarksfärd! Ja, den kan vara tillverkad i det som vi idag benämner Finland. Eller betyder likheten i föremålsform nödvändigtvis att alla yxor som vi idag lite dumt kallar "vikingayxor" tillverkades och exporterades enbart från områden med "riktiga" "vikingar"?

Näpass, den gubben går inte!

Vi kan aldrig veta om yxan gjordes av en same, finne eller nordbo. Men jag vill hävda att alla alternativ är möjliga och inget är osannolikt. De olika grupperna hade mycket kontakter med varandra över Nordkalotten, där kontakterna gick öst-väst, längs älvar och över frusna sjöar och myrar. Och vem som var same, nordbo eller finne var långt ifrån glasklart. Se på diskussionen om den kära Skjoldehamnsdräkten. Den är klart anpassad till nordkalottsklimat, med sin krage, och v-ringingen påminner mycket om en del samiska dräkter.
Arjeplogsyxan tillhör samma kulturkontext, den nordskandinaviska.
Matti

Föregående

Återgå till Forskning