Purjo handskar år 1300

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Todd » 20 december 2007, 10:30

Raymond,

Varför skulle de vara gjorda av just "valbarder"? Det är väl långt troligare att de är gjorda i metall?

En valbard är till karaktären som en ex. tunn glasfiberskiva, man använde dem bla för att stärka korsetter med under 1800 talet.

Men att göra rustning av dem ser jag inte som ett gångbart alternativ då man hade långt bättre material att tillgå. Jag har hållt i en valbard och kan inte se någon rustnings potensial i det materialet, men ifs skulle det kansek vara det om man limmade ihop flera stycken? Märkligt, vad har du fått detta ifrån? Har du någon referens på handskar/rustning gjorda av valbarder?

Tillägg.
Efter en snabbsökning så hittar jag några teorier och att det skulle röra sig om valben, och valben i detta fall torde då inte vara barderna utan tex Kaskelottänder ("whale ivory") eller liknande.

/Todd
Todd

Inläggav Raymund » 20 december 2007, 13:14

Valbardshandskar (baleen) finns omnända i dokument från sent 1200-tal och framåt, ska se om jag kan hitta igen nått mer exakt när jag har tid över. Just tunnheten och formen lämpar sig bra för handskar som gärna ska vara lätta och smidiga. Är det barder från bardval du hanterat eller från nån mindre val?

/R
Raymund

Inläggav Todd » 20 december 2007, 14:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Valbardshandskar (baleen) finns omnända i dokument från sent 1200-tal och framåt, ska se om jag kan hitta igen nått mer exakt när jag har tid över. Just tunnheten och formen lämpar sig bra för handskar som gärna ska vara lätta och smidiga. Är det barder från bardval du hanterat eller från nån mindre val?

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vilket dokument från 1200talet?

Från en bardval eng. = baleen whale.

Jag har sett ett påstående på Firestryker om handskar som skulle vara gjorda av barder, men han hade inga ref. och det hela verkade vara mer en teori än fakta..

/Todd
Todd

Inläggav Vesuvius » 20 december 2007, 20:01

Now we're talking! Tack så mycket för bilderna... om jag nu får nån vettig orning på materialet så ska det nog bli åka av. Valbarder verkar trevligt (och svårt att få tag i...).
Vesuvius

Inläggav Raymund » 20 december 2007, 22:40

Todd, det lackar som du kanske märkt mot jul så jag har inte så mycket tid att leta referenser, men ett par snabba och lättigängliga är Ospreys English Medieval Knight 1200-1300 av Christopher Gravett där han specifikt nämner valbarder som material. En annan Osprey referens som inte rör handskar, men ändock rustningsdelar, är Knight of Outremer 1187-1344, där David Nicolle hänvisar till en inventeringslista från 1302 som nämner en "espaliére de balainne".

Jag kan inte förstå varför barder inte skulle fungera som skydd, de består precis som våra naglar av keratin som borde vara ett av de bästa organiska ämnen som finns för rustningar.

Ett eventuellt substitut om man inte kan få tag på valbarder (som det nog är förbjudet att handla med) skulle kanske kunna vara kohorn som borde likna barder någorlunda?

/R
Raymund

Inläggav Todd » 21 december 2007, 08:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Todd, det lackar som du kanske märkt mot jul så jag har inte så mycket tid att leta referenser, men ett par snabba och lättigängliga är Ospreys English Medieval Knight 1200-1300 av Christopher Gravett där han specifikt nämner valbarder som material. En annan Osprey referens som inte rör handskar, men ändock rustningsdelar, är Knight of Outremer 1187-1344, där David Nicolle hänvisar till en inventeringslista från 1302 som nämner en "espaliére de balainne".

Jag kan inte förstå varför barder inte skulle fungera som skydd, de består precis som våra naglar av keratin som borde vara ett av de bästa organiska ämnen som finns för rustningar.

Ett eventuellt substitut om man inte kan få tag på valbarder (som det nog är förbjudet att handla med) skulle kanske kunna vara kohorn som borde likna barder någorlunda?

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Raymond,

Christopher Gravett är en av de Osprey författare som man kan lita på ,vilket inte kan sägas om David Nicolle. Jag skall följa vidare på det spåret.

En "espaliére de balainne" = fr. axelskydd gjort av valbard.

Kohorn är alldeles för sprött, valbarden är väldigt elastisk som glasfiber nästan. Jag antar att man limmade ihop dem för att få styrka.

Jag är mkt nyfiken på detta märkliga material val, speciellt då långt bättre material fanns att tillgå och varför då välja ett sämre?

Jag kommer att gräva vidare i detta.

God jul
Todd[:)]
Todd

Inläggav Raymund » 21 december 2007, 09:30

Kohornen var mer tänkt som ett någorlunda utseendemässigt substitut än rent funktionsmässigt.

Jag finner inte användandet så märkligt, det handlar om övergångsperioden från ringbrynja till plåt, det känns som att valbarder ger ett betydlgt bättre skydd än brynja och till en lägre vikt också. Även härdat läder användes under denna period som rustningsmaterial, vilket borde ha sämre skyddsvärde än valbarder.

Ett par andra sekundära referenser är Claude Blairs European Armour och i standardverket Arms & Armour of the medieval knight nämns valbenshandskar från slutet av 1200-talet.

/R

God Jul på Er!
Raymund

Inläggav Edvin » 21 december 2007, 17:10

Todd, det finns rätt många exempel på kohornslameller så det är nog inte så sprött att det inte går att anända till kroppsskydd.
Edvin

Inläggav Malin.S » 5 januari 2008, 12:52

Kuhornshjelmer også, faktisk. Jeg tipper det er snakk om hvor mye de må varmes for å få dem flate. Om man varmer for mye blir keratinet denaturert og sprøtt.

Personlig tror jeg det riktigste er et par godt vatterte hansker under ringbrynjevotter. om du ser på St. Maurice (http://www.cwo.com/~lucumi/morien.html) er det plass til mye vattering under de vottene der. (bra oppskrift på vatterte hansker finnes her:http://haakenlid.net/diverse/kampvott.pdf)

Om du absolutt må ha tak i valbarder har jeg en kompis nordpå som har pleid å selge hvalbein og hvalbarder på Borremarkedet hvert år. Jeg kan høre med ham om han kan skaffe noe om du vil, Rickard. Det beste for deg er selvsagt om du drar dit selv og titter. Beste markedet i skandinavia, vet du...

Halvor
Malin.S

Inläggav Edvin » 5 januari 2008, 16:39

Det var någon tysk som gjorde en lamellbrynja i kohorn (kommer tyvärr inte på namnet just nu) oh han la helt sonika en stor mängd kohorn i vatten under en längre tid så de blev mjuka. Sedan spänner man dom i en träform så att de blir platta när de stelnar. Det skulle jag absolut kunna tänka mig fungerar till ett par fightinghandskar.
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 6 januari 2008, 03:00

Edvin, kan det vara den här du tänker på?
http://www.reenactment.de/reenactment_s ... melle.html
Eric Hejdström

Inläggav Edvin » 6 januari 2008, 03:35

Just det, det var den! Grymt jobb. Pratade med byggaren själv på Mosgård för ett par år sedan, det hade tydligen inte varit helt kul att bygga den. ;)
Edvin

Föregående

Återgå till Rustningar